Gå til innhold

Forstoppelse hos barn - har mistet kontroll på vannlating


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet på 5 år har siste uken blitt forstoppet og har de siste dagene ikke lenger kontroll på urinblæren. Har hatt flere uhell, både inne og ute. Begynte på gluten- og melkefri diett i høst, men startet smått i jula med laktosefrie og naturlig laktosereduserte produkter. Nå er det altså full stopp bak i der og fikk i går dobbel miniklyx for å komme seg på toalettet. Vet forstoppelse kan føre til lekkasjer både her og der, men er det vanlig på så små barn?

Anonymkode: 4bf57...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mister barnet kontrollen på vannlatingen på den måten så må dere ringe legevakten. Ja, i kveld!

Anonymkode: 5fd33...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakt.

også googler du ‘modified O’Regan procedyre” det er absolutt ikke  uvanlig at barn med forstoppelse tisser på seg. 

Anonymkode: 5168d...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet kontroll som i at alt renner hele tiden, eller full stopp i urin er legevakt. Hvis det er snakk om skvetting er det vanlig med forstoppelse. Google kronisk forstoppelse St Olavs, så får du mye informasjon. 

Anonymkode: c0780...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det renner ikke hele tiden, men urinblæren tømmes når det først slipper ut. 

Anonymkode: 4bf57...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var slik en gang. Hun tisset på seg når hun forsøkte å prompe. Klarte ikke få ut luften pga forstoppelsen og tok i skikkelig. Da begynte hun å tisse også. Ikke uvanlig at barn ikke klarer stoppe strålen når den først starter var svaret på sykehuset. 

Anbefaler dere oppsøker legevakt for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: acfcc...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet på 5 år har siste uken blitt forstoppet og har de siste dagene ikke lenger kontroll på urinblæren. Har hatt flere uhell, både inne og ute. Begynte på gluten- og melkefri diett i høst, men startet smått i jula med laktosefrie og naturlig laktosereduserte produkter. Nå er det altså full stopp bak i der og fikk i går dobbel miniklyx for å komme seg på toalettet. Vet forstoppelse kan føre til lekkasjer både her og der, men er det vanlig på så små barn?

Anonymkode: 4bf57...9d0

Sikkert dumt spørsmål. Men, hvorfor er barnet på gluten og laktosefri diet? 

Anonymkode: 1f5c5...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tiltak har dere gjort for å bli kvitt forstoppelse da? Det går gjerne ikke over av seg selv. 

Datteren vår fikk ganske raskt time hos spesialist og fikk en langvarig kur med avføringspulver..

Det høres alvorlig ut når barnet har mistet kontroll over blærefunksjon og barnet bør få en ordentlig utredning.

Anonymkode: 02268...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med lv i går kveld. Om det fortsatte i dag ville de gjerne se nærmere på det. 

Barnet er på gluten- og laktosefri diett grunnet cøliaki. 

Det er ikke uvanlig med forstoppelse de første mnd med denne dietten grunnet mindre fiber enn normalkost, men hadde ikke hørt dette med vannlating. Barnet har ikke hatt smerter siden torsdag og "proppen" ble fjernet med miniklyx, men vi kan jo ikke vite hvor langt opp det er forstoppet. Det er ikke smerter ellet avføringslekkasje lengre så dette går seg nok greit til med movicol. (Begynte på torsdag).

Tvilsomt at det er nødvendig med noe voldsom utredning i dette tilfellet, utover oppfølging vi allerede har fra sykehuset.

Anonymkode: 4bf57...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epler har mye fiber tror jeg. Også finnes det et glutenfritt mel som heter FiberFin, fås på helsekost. Det er full av fiber og du kan bruke litt i bakst for å øke fibermengden. 

Jeg vet om et barn som slet med det samme i overgangen til glutenfritt, men der fikk de bukt med problemet ved hjelp av svisker, druer og rosiner, samt det melet jeg nevnte.

Anonymkode: ef800...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fiberhusk hvor jeg kan. Barnet reagerer også på fruktose, mulig fruktoseintoleranse, og må derfor begrense mye inntak. Ellers takk for gode tips. :)

Anonymkode: 4bf57...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forstoppelse kan føre til null kontroll både foran og bak. 

Datteren min har enkroprese og går på movicol hver dag.

Anonymkode: 245fc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bruker fiberhusk hvor jeg kan. Barnet reagerer også på fruktose, mulig fruktoseintoleranse, og må derfor begrense mye inntak. Ellers takk for gode tips. :)

Anonymkode: 4bf57...9d0

Fiberhusk er ikke det samme som fiberfin.  Fiberfin er et mel mens fiberhusk brukes som bindemiddel. Fiberhusk kan faktisk gi forstoppelse dersom man ikke er veldig flink å drikke nok vann. 

Du kan også forsøke laktosefri syrnet melk om du ikke allerede gir det.

Anonymkode: ef800...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...