Gå til innhold

Skremmer barna med oppspinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i familien en spesiell dame. Hun er vaksinemotstander,  har spesielt syn på godteri og dets innhold, sprøytemidler, skeptisk til medisiner og leger og sverger til alternativ medisin... Driver med healing...Jeg kunne fortsatt men dere skjønner gangen.

Hun får ha disse meningene sine. Og med det mener jeg, at jeg sier ikke i mot men er sånn ja og ha. Jeg orker ikke diskutere for jeg har ikke tenkt å prøve omvende henne. Noe hun tydelig prøver på andre.

Men så er det barna.  Jeg liker dårlig at de får høre at godteri er gift, at man kan bli skada om man tar vaksiner, at hun blander seg inn i oppdragelsen på en sånn måte at det høres ut som alt vi gjør er galt og at barna blir redde (HVA, er godteri gift??) osv.

Hva konkret skal man si eller gjøre med sånne...  Le av de? Eller ignorere det som blir sagt? Forklare barna at "Fifi" er litt spesiell men at de ikke må høre på det hun sier? 

Hadde det ikke vært for at vi har barn hadde jeg bare latt være å vise damen noe som helst oppmerksomhet når antivaksinepropagandaen starter eller noe av alt det andre. Men jeg vil ikke at barna skal bli farget av dette mennesket.

Anonymkode: a987e...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som voksen ville ha ignorert henne eller gitt klar beskjed om at dette gidder jeg ikke å høre om, dette får hun snakke med sine meningsfeller om. Jeg ville også ha gitt henne beskjed om å ikke plante disse tankene i hodene på barna mine.

Til barna ville jeg ha sagt at "Fifi" har en del meninger og tanker som vi ikke er enige i. Vi har lest masse om bla bla bla og mener bestemt at det er best å vaksinere seg, ta medisiner eller hva det nå er. Det eneste vi er enige med Fifi om, er at godteri ikke er bra for kroppen, men at det går fint når vi bare koser oss med litt i helgene etc.

Skrevet

Hadde kuttet kvinnemenneske ut. Livet er rett og slett for kort...

Anonymkode: 3dbb0...e40

Skrevet

Det der hørtes slitsomt ut. Jeg hadde nok holdt kontakten på det minimale (kun familieselskaper hvor begge er invitert ol), og forklart barna dine at noen mennesker tror på ting som ikke nødvendigvis er sant, og at det er det HUN gjør som er farlig (ved snakk om vaksiner). 

Anonymkode: 02e57...dc9

Skrevet

Det er slitsomt med folk som står for noe man selv mener er uholdbart. Jeg mener allikevel at det er viktig at man - om ikke hver gang, men i alle fall en gang i mellom - tar noen saklige diskusjoner med henne mens barna er tilstede. Det er latskap aldri å møte henne med argumenter, men bare ignorere. Det kan være ok for deg, kanskje har dere diskutert før, men barna har godt av å høre argumentasjon med saklige innlegg fra dere. Ellers mates de kun med argumentene fra tantens side. Det er selvsagt ikke nødvendig å gjøre dette hver gang, senere kan man si at dette har vi diskutert før, la oss la saken ligge, vi er uenige, eller noe sånt. Og velg diskusjoner ettersom hva som er viktigst for deg, dvs hvilke av tantes meninger du provoseres mest av.

Jeg synes det er viktig at barna lærer at foreldre står opp for det de mener er riktig og viktig. Da viser man at man respekterer sin meningsmotstander på et mellommenneskelig plan, noe som også er et viktig signal å gi barna.

Anonymkode: 73880...c72

Skrevet

Barna må lære seg at folk har forskjellige meninger 

Anonymkode: f5f47...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...