Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Jeg jobber i en stor bedrift og har søkt på jobb på kundesenteret. For tiden jobber jeg på en annen avdeling, men er sykmeldt nå fordi søsteren min havnet i en psykose. Jeg har også vært sykmeldt i høst fordi moren min havnet i koma. I og med at min referanse jobber i samme firma må han fortelle til den nye arbeidsgiveren om mitt sykefravær. Det kommer jeg meg ikke unna. Hvordan ville dere gått frem for å forklare den nåværende sykemeldingen og den forrige? Finnes det evt noen som jobber med HR eller rekruttering som kunne gitt innspill på hvordan dere ser på denne problemstillingen som intervjuer? Takk for svar. Anonymkode: a1b61...93b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 De aller fleste har en sykemelding eller to i løpet av arbeidslivet, det hadde jeg ikke nødvendigvis sett så negativt på om du ellers har lite fravær. Jeg hadde aldri tenkt negativt om en arbeidssøker som var sykemeldt og fortalte om grunnen, jeg er sykemeldt nå i 6 uker fordi jeg falt ned trappen og brakk armen, men jeg har ellers lite sykefravær... Men hvorfor er du sykemeldt når det ikke er du som er syk? Søsteren din er psykisk syk og innlagt regner jeg med, hvorfor er det sykemeldingsgrunn for deg? Anonymkode: dac4e...ac1
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Jeg ville fokusert det dit at det har vært ekstreme påkjenninger i familien siste halvår, og at dette ble så tøft at du var nødt å sykemelde deg en periode for å ikke gå på veggen og risikere en langt lengre sykemelding. Og så ville jeg fokusert på at du ikke har mye sykefravær ellers (hvis det stemmer, selvsagt). Regner med at denne sykemeldingen du har nå ikke er så veldig langvarig? Anonymkode: 60d1b...ff0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2018 #4 Skrevet 13. januar 2018 Jeg har bipolar lidelse som er godt kontrollert og jeg er vel medisinert og er frisk ellers men jeg ble hypoman i høst (forhøyet stemningsleie) pga komaen til mammaen min og ble bittelitt hyper nå i jula pga søsteren min. Legen min mente at jeg måtte sykemelde meg for å unngå å bli manisk som er ekstremt høyt stemningsleie. Ville dere starta med sykefraværet eller f.eks vist reklamefilmen jeg var i med jobben først og så etterpå forklart sykefraværet? Anonymkode: a1b61...93b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2018 #5 Skrevet 13. januar 2018 Jeg har tilnærmet null fravær ellers og stiller opp på ekstravakter og jobber overtid hvis det trengs. Denne sykmeldingen varer ut mnden dessverre. Anonymkode: a1b61...93b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2018 #6 Skrevet 13. januar 2018 Jeg vet ikke helt. Hvorfor må du fortelle om sykemeldingen? Ville i så fall gjort det litt kort og enkelt. Sagt at du desverre er sykemeldt akkurat nå på grunn av en ekstremt påkjenning i familien men at du regner med å være tilbake da og da. Og at du ellers har lite sykefravær. Ikke begynn med det og ikke legg så stor vekt på det. Det er jo bare en liten informasjon og har lite med din evne til å utføre jobben du søker... Anonymkode: 9fb58...20a
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2018 #7 Skrevet 13. januar 2018 Jeg må fortelle om det fordi referansen min jobber i samme firma og ved spørsmål om sykefravær må han fortelle om det. Jeg vil ikke fremstille meg som en sykelig person som ikke kan stoles på og som kommer til å sykmelde meg meg igjen. Moren min er ute av komaen og kommer seg smått nå så får grønt lys til å jobbe i slutten av mnden fordi medisinjusteringen er på plass da. Anonymkode: a1b61...93b
LeTwinsA Skrevet 13. januar 2018 #8 Skrevet 13. januar 2018 Jeg hadde ikke fortalt om sykemeldingen dersom de ikke hadde spurt. Lykke til med intervjuet.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2018 #9 Skrevet 13. januar 2018 24 minutter siden, LeTwinsA skrev: Jeg hadde ikke fortalt om sykemeldingen dersom de ikke hadde spurt. Lykke til med intervjuet. Enig. La dem ta opp temaet. Ville virkelig unngått å fortelle om bipolardiagnosen. Det kan få ny arbeidsgiver til å legge deg bort fra bunken. Du kan si at du er sykmeldt pga en familiepåkjenning. Vil si du er på tynn is altså. Fortell minst mulig! Anonymkode: 8460c...6d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå