Gå til innhold

Noen som kan uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet. Har jobbet lenge. Har veldig dårlig fysisk helse, med flere alvorlige og mindre alvorlige diagnoser. 

Det bærer mot full uføretrygd. Legen mener det er best, spesialist mener det er best, jeg stritter i mot. Arbeidsgiver er nok også enig med legen. Jeg er til dels enig, jeg gjør ikke alltid så veldig god jobb. Dette i tillegg til fraværet som ofte er både hyppig og lenge.

Så til spørsmålet mitt, NAV har tidligere sagt at jeg ikke kan studere. Jeg har lyst til å gjøre noe, studere litt, frykter ledig gang. 

Gjelder det også for meg? Kanskje studere litt historie? Sosiologi? Vet ikke. 

Er det sånn at jeg ikke kan det? 

Anonymkode: 2d337...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre.

Du kan sende inn et skriftlig brev til NAV, og fortelle at du vurderer å begynne på skole. Da vil du få et skriftlig svar fra NAV som du kan forholde deg til.

Anonymkode: 3106f...fcb

Skrevet

Mener du etter at du har fått innvilget uføretrygd? 

Anonymkode: 05b69...109

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre.

Du kan sende inn et skriftlig brev til NAV, og fortelle at du vurderer å begynne på skole. Da vil du få et skriftlig svar fra NAV som du kan forholde deg til.

Etter en evt innvilget uføre, kan man vel studere og gjøre nesten som man vil. Men kan ikke få støtte til utdannelsen via nav. 

Under aap/sykepenger og en del andre ytelser, må man ha godkjenning. 

Anonymkode: f2a87...1b6

Skrevet

Takker for svar! 

• 2 måneder senere...
Skrevet
På 12.1.2018 den 0.38, Anonym bruker skrev:

Jeg er ferdig utdannet. Har jobbet lenge. Har veldig dårlig fysisk helse, med flere alvorlige og mindre alvorlige diagnoser. 

Det bærer mot full uføretrygd. Legen mener det er best, spesialist mener det er best, jeg stritter i mot. Arbeidsgiver er nok også enig med legen. Jeg er til dels enig, jeg gjør ikke alltid så veldig god jobb. Dette i tillegg til fraværet som ofte er både hyppig og lenge.

Så til spørsmålet mitt, NAV har tidligere sagt at jeg ikke kan studere. Jeg har lyst til å gjøre noe, studere litt, frykter ledig gang. 

Når/hvis du får innvilget uføretrygd, kan du studere som du vil.-Du kan også søke stipend om lån som andre. Det finnes ingen begrensninger ift trygd, hva gjelder utdanning, og man behøver ikke informere NAV. -Men dersom du derimot går i gang med en full utdanning i perioden du blir vurdert for uføretrygd, kan det godt hende det kan påvirke avgjørelsen på om du får trygd, eller hvor stor uføregraden blir. 

Skrevet
På 12.1.2018 den 2.50, Anonym bruker skrev:

Dette må i så fall være et gammelt regelverk, som omhandler hvorvidt man skal ha midlertidig ufør, attføring, og/el lignende. Det finnes ingen slike krav eller begrensninger pr i dag.

Skrevet
På 1/12/2018 den 0.38, Anonym bruker skrev:

Du må vel uansett gjennom systemet, gjennom AAP først

Anonymkode: 6dbdb...c4c

Skrevet

Orker man å studere når man er ufør? 

Anonymkode: a41fc...ee4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Orker man å studere når man er ufør? 

Anonymkode: a41fc...ee4

Man har restarbeidsevne i mange tilfeller. Ikke nok til å klare seg økonimisk, men nok til å prøve å gjøre noe konstruktivt med livet de dagene man klarer noe.

Anonymkode: b3186...905

Skrevet

Hvorfor studere om du kanskje aldri kommer deg ut i jobb igjen? Er bare nysgjerrig og dømmer ikke :) Jeg har nylig søkt om uføretrygd og har null arbeidsrestevne, er alt for syk og blir aldri frisk. Om du klarer å studere så trenger du vel ikke 100% uføretrygd, kanskje du kan 50% ufør og studere :)

Husk at det er NAV som avgjør om du kan søke uføretrygd, du må være ferdig avklart. Din arbeidgiver og fastlege kan ikke bestemme at du skal søke. 

Anonymkode: 303aa...43a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...