Gå til innhold

Noen som kan uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet. Har jobbet lenge. Har veldig dårlig fysisk helse, med flere alvorlige og mindre alvorlige diagnoser. 

Det bærer mot full uføretrygd. Legen mener det er best, spesialist mener det er best, jeg stritter i mot. Arbeidsgiver er nok også enig med legen. Jeg er til dels enig, jeg gjør ikke alltid så veldig god jobb. Dette i tillegg til fraværet som ofte er både hyppig og lenge.

Så til spørsmålet mitt, NAV har tidligere sagt at jeg ikke kan studere. Jeg har lyst til å gjøre noe, studere litt, frykter ledig gang. 

Gjelder det også for meg? Kanskje studere litt historie? Sosiologi? Vet ikke. 

Er det sånn at jeg ikke kan det? 

Anonymkode: 2d337...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre.

Du kan sende inn et skriftlig brev til NAV, og fortelle at du vurderer å begynne på skole. Da vil du få et skriftlig svar fra NAV som du kan forholde deg til.

Anonymkode: 3106f...fcb

Skrevet

Mener du etter at du har fått innvilget uføretrygd? 

Anonymkode: 05b69...109

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev: