Gå til innhold

GPS "overvåking" av barna


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har apper som forteller dere hvor barna er? Hva synes dere og hva synes barna selv om en slik form for "overvåking"?

Jeg ble anbefalt av en venninne som synes det var veldig nyttig, og jeg ser jo absolutt fordeler med det, men samtidig er jeg skeptisk også...

Anonymkode: 4e145...298

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri brukt det på mine barn. De er alle friske og temmelig fornuftige, og jeg må bare stole på dem. Jeg elsket friheten min da jeg var ung, og selv om det periodevis er vanskelig som mor, ønsker jeg å gi mine unger den samme friheten. 

Men jeg har to kollegaer som bruker det. Begge har barn som er noenlunde velfungerende psykisk utviklingshemmede, og der gir gps'en barna/ungdommene mulighet til å faktisk ha en frihet. Hadde ikke foreldrene kunnet spore dem, kunne de ikke gått ut alene.  

Anonymkode: 28691...a75

Skrevet

Kall en spade for en spade, det er snakk om overvåking, ikke "overvåking". 

Jeg mener at så lenge det er snakk om normalt fungerende barn så bør de være i stand til å holde avtaler og å bevege seg ute uten slik overvåkning. Jeg tenker at en viktig del av det å vokse opp er å lære å ta ansvar for seg selv. Da trenger de også å føle at man stoler på dem. Hvis noen ville overvåke meg hadde jeg ikke følt at de stolte på meg. 

Jeg kan se nytteverdien for barn med spesielle behov, som de i eksempelet over. Jeg kunne også funnet på å brukt det som en konsekvens, hvis barnet ikke klarte å holde avtaler, men da for en kortere periode. (Naturlig konsekvens, du viser meg at jeg ikke kan stole på deg, jeg blir nødt til å kontrollere deg til du har fortjent ny tillit)

Anonymkode: ae081...a08

Skrevet

Jeg har det på min 10 åring. Er jo ikke sånn at jeg går og sjekker hvert 10 min. Sjekker ALDRI. Det er mer en trygghet hvis han ikke har kommet hjem til avtalt tid.

Anonymkode: a948e...bbf

Skrevet

Har det på mobilen til 13 åringen som tidligere har løyet om hvor hun har vært. Dersom hun lyver nå så får det konsekvenser. Desverre er hun ikke så god på å ta det til seg så konsekvensen av det og er at jeg alltid sjekker at hun er der hun sier, og hvis den ikke viser meg det så sender jeg en SMS og spør. Dette vet hun, hun vet og godt hvorfor. Alternativet er at hun aldri får være ute med venner og det er jo og litt dumt. 

Anonymkode: 631e6...b84

Skrevet

Ja jeg har gps klokke på barnet mitt. Hun har ikke sagt noe om det, jeg tror ikke at hun tenker noe over det. For henne er det bare en klokke som hun kan ringe til oss med. For oss er det et fantastisk hjelpemiddel fordi vår datter har ADHD. Hun er impulsiv og distré og klarer ikke å passe på en mobiltelefon, den mistet og glemte hun overalt. Hun klarer ikke så godt å holde avtaler, huske hva hun skal etterpå, hvor hun skal etter skolen etc, så for oss er det et veldig nyttig hjelpemiddel for å kunne slippe henne mer ut på ting og la henne bli mer selvstendig. Vi bruker den da heller ikke for å overvåke vår datter, men i blant er det greit å kunne ta en titt og se at hun er på rett vei, at hun har gått dit hun skulle ol.

Anonymkode: ed1ad...de9

Skrevet

Den gir meg en mer trygghet, ikke for at jeg er redd for hvor hun skal finne på å stikke av, men med kiddnappingstrussler gir den meg en trygghet med at jeg kan spore henne hvis det skulle være noe.

Anonymkode: 189d6...e2b

Skrevet

Vi har alle iPhone i huset og bruker appen Finn venner. Der har jeg barna og mannen, og hsn har meg og unga. Ungene har ikke hverandre, men de har oss foreldrene. 

De er 8, 10 og 12, og ble spurt om de syntes det var greit at vi kunne se hvor de er. Foreløpig har de ikke brydd seg. Bruker den av og til på 8-åringen, som glemmer å skru på telefonen etter skolen og som ofte bruker 2 timer på veien hjem (det er 15 minutter til skolen). 

I tillegg kan jeg finne dem og overstyre lyd inne på appen Finn iPhone, men den brukes kun hvis en i husholdningen ikke husker hvor de har lagt telefonen. 

Anonymkode: 72067...e21

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den gir meg en mer trygghet, ikke for at jeg er redd for hvor hun skal finne på å stikke av, men med kiddnappingstrussler gir den meg en trygghet med at jeg kan spore henne hvis det skulle være noe.

Anonymkode: 189d6...e2b

Meeen, tror du ikke en kidnapper ville hive av den klokken rett av? Det blir en falsk trygghet, altså. 

Jeg har ikke sansen for GPS sporing. Jeg unner barna mine å bruke to timer hjem fra skolen, å ta en avstikker hit og dit, å ha den friheten. Konsekvensen hvis de ikke passer tiden er kald middag. 

Dersom jeg hadde barn med psykisk utviklingshemming, eller tenåringer som bevegde seg i et dårlig miljø, ville jeg muligens vurdert det som et verktøy etter avtale. 

Anonymkode: eb3ef...60b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meeen, tror du ikke en kidnapper ville hive av den klokken rett av? Det blir en falsk trygghet, altså. 

Jeg har ikke sansen for GPS sporing. Jeg unner barna mine å bruke to timer hjem fra skolen, å ta en avstikker hit og dit, å ha den friheten. Konsekvensen hvis de ikke passer tiden er kald middag. 

Dersom jeg hadde barn med psykisk utviklingshemming, eller tenåringer som bevegde seg i et dårlig miljø, ville jeg muligens vurdert det som et verktøy etter avtale. 

Anonymkode: eb3ef...60b

Panikk knappen kan i alle fall aktiveres slik at jeg vet det skjer noe, om så det gir meg en falsk trygghet, så er det i alle fall nok til at jeg klarer og slappe av når hun er på skolen. 

Å ja, vi har trent på hvordan den skal aktiveres, og nei jeg sitter ikke å følger med på hvor hun er til en hver tid heller. Men kan stille den inn til å gå i alarmmodus hvis hun feks forlater skolen i skoletiden.

Anonymkode: 189d6...e2b

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meeen, tror du ikke en kidnapper ville hive av den klokken rett av? Det blir en falsk trygghet, altså. 

Jeg har ikke sansen for GPS sporing. Jeg unner barna mine å bruke to timer hjem fra skolen, å ta en avstikker hit og dit, å ha den friheten. Konsekvensen hvis de ikke passer tiden er kald middag. 

Dersom jeg hadde barn med psykisk utviklingshemming, eller tenåringer som bevegde seg i et dårlig miljø, ville jeg muligens vurdert det som et verktøy etter avtale. 

Anonymkode: eb3ef...60b

De kan vel ha den friheten selv om de har den klokka?? De kan fortsatt bruke 2 timer hjem og ta utallige omveier???

Anonymkode: a948e...bbf

Skrevet

Frihet for min åtteåring ligger ikke i at jeg ikke vet hvor hun er.

Det ligger i å kunne være selvstendig og samtidig trygg dersom noe skulle skje

En åtteåring kan klare fint å komme seg fra A til B uten problemer. Men skjer noe så er vi spart for et fatalt utfall.. som vi har sett eksempler på flere ganger i media..

Vi hadde en slik klokke i starten av 2. klasse når hun skulle begynne å gå hjem fra skolen selv. Vi snakket med henne om det og det var ikke problematisk. 

Vi bruker den av flere årsaker ikke nå.. men det har ikke noe med privatlivets fred å gjøre.

Dette er barn. De har ikke behov for å ha 100% privatliv i den grad at foreldre ikke vet hvor de er. De har behov for å lære å bli selvstendig i trygge former.

Vi leser alt av meldinger på hennes telefon sammen med henne. For å lære henne sms og nettvett. Dette vil vi slutte med når hun er klar for det. Det er vårt ansvar som foreldre slik vi ser det. Å lære gjennom veiledning går. Dette lærte vi "The hard way" etter at det hadde vært noen ufine meldinger mellom.henne og venner. 

 

Anonymkode: 2dcbc...1ec

Skrevet

Nei vet du hva. det skal de få slippe

Skrevet
På 11. januar 2018 den 21.49, Anonym bruker skrev:

Er det noen som har apper som forteller dere hvor barna er? Hva synes dere og hva synes barna selv om en slik form for "overvåking"?

Jeg ble anbefalt av en venninne som synes det var veldig nyttig, og jeg ser jo absolutt fordeler med det, men samtidig er jeg skeptisk også...

Anonymkode: 4e145...298

Syns det er sykt. Tar vekk siste rest av individualitet og personlige rettigheter for barnet. 

Kombinert med en mor som legger ut bilder av barna på instagram daglig, og som ringer/henter/bringer til enhver lekeavtale og fritidsaktivitet, så er dette bare invaderende. Usunt.

Om 25 år vil vi se de første rettssakene fra barn som føler at deres foreldre har utsatt dem for mental voldtekt.

Anonymkode: 3e247...fe0

Skrevet
På 12. januar 2018 den 0.29, Anonym bruker skrev:

Frihet for min åtteåring ligger ikke i at jeg ikke vet hvor hun er.

Det ligger i å kunne være selvstendig og samtidig trygg dersom noe skulle skje

En åtteåring kan klare fint å komme seg fra A til B uten problemer. Men skjer noe så er vi spart for et fatalt utfall.. som vi har sett eksempler på flere ganger i media..

Vi hadde en slik klokke i starten av 2. klasse når hun skulle begynne å gå hjem fra skolen selv. Vi snakket med henne om det og det var ikke problematisk. 

Vi bruker den av flere årsaker ikke nå.. men det har ikke noe med privatlivets fred å gjøre.

Dette er barn. De har ikke behov for å ha 100% privatliv i den grad at foreldre ikke vet hvor de er. De har behov for å lære å bli selvstendig i trygge former.

Vi leser alt av meldinger på hennes telefon sammen med henne. For å lære henne sms og nettvett. Dette vil vi slutte med når hun er klar for det. Det er vårt ansvar som foreldre slik vi ser det. Å lære gjennom veiledning går. Dette lærte vi "The hard way" etter at det hadde vært noen ufine meldinger mellom.henne og venner. 

 

Anonymkode: 2dcbc...1ec

Du er en skikkelig sånn invaderende narsissistisk mor. Grøsser av det du skriver...

Og hvilke fatale utfall er det du sikter til, egentlig? 

Anonymkode: 3e247...fe0

Skrevet
På 11. januar 2018 den 23.23, Anonym bruker skrev:

Den gir meg en mer trygghet, ikke for at jeg er redd for hvor hun skal finne på å stikke av, men med kiddnappingstrussler gir den meg en trygghet med at jeg kan spore henne hvis det skulle være noe.

Anonymkode: 189d6...e2b

Trusler mot ditt barn...? Bør du ikke da ha en trygghetsalarm på henne som er linket til politiet, i stedet for til mor? 

Anonymkode: 3e247...fe0

Skrevet
På 11.1.2018 den 23.43, Anonym bruker skrev:

Meeen, tror du ikke en kidnapper ville hive av den klokken rett av? Det blir en falsk trygghet, altså. 

Jeg har ikke sansen for GPS sporing. Jeg unner barna mine å bruke to timer hjem fra skolen, å ta en avstikker hit og dit, å ha den friheten. Konsekvensen hvis de ikke passer tiden er kald middag. 

Dersom jeg hadde barn med psykisk utviklingshemming, eller tenåringer som bevegde seg i et dårlig miljø, ville jeg muligens vurdert det som et verktøy etter avtale. 

Anonymkode: eb3ef...60b

Tenåringer som beveger seg i et dårlig miljø og tenåringer generelt vet hvordan man skrur av sporingen.....

Anonymkode: 2ab5e...7d8

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenåringer som beveger seg i et dårlig miljø og tenåringer generelt vet hvordan man skrur av sporingen.....

Anonymkode: 2ab5e...7d8

Ikke hvis du setter chip i øret da😂😂😂

Anonymkode: 3e247...fe0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis du setter chip i øret da😂😂😂

Anonymkode: 3e247...fe0

Da er det åpenbart at man må kalle barna Fido 😂😂

Anonymkode: 2ab5e...7d8

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 13.1.2018 den 22.51, Anonym bruker skrev:

Trusler mot ditt barn...? Bør du ikke da ha en trygghetsalarm på henne som er linket til politiet, i stedet for til mor? 

Anonymkode: 3e247...fe0

Jeg får dessverre ikke det, hadde en slik selv før. 

Anonymkode: 189d6...e2b

Skrevet
På 11.1.2018 den 23.23, Anonym bruker skrev:

Den gir meg en mer trygghet, ikke for at jeg er redd for hvor hun skal finne på å stikke av, men med kiddnappingstrussler gir den meg en trygghet med at jeg kan spore henne hvis det skulle være noe.

Anonymkode: 189d6...e2b

Hvis du lever med en konkret kidnappingstrussel mot henne, da forstår jeg at det kan gi deg en følelse av trygghet, selv om den er mer symbolsk enn faktisk.

Hvis dere lever med en reell kidnappingstrussel så håper jeg du har holdt deg oppdatert på slike gps-klokker til barn, for det er flere av dem som inneholder en sikkerhetsrisiko som gjør at klokkene kan bli hacket på nettet, og det kan faktisk føre til økt risiko for at noe kan skje med barnet, og at man i så fall også kan bli villedet om noe skulle skje pga. de som har hacket klokken.

 

Anonymkode: ae233...e18

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du lever med en konkret kidnappingstrussel mot henne, da forstår jeg at det kan gi deg en følelse av trygghet, selv om den er mer symbolsk enn faktisk.

Hvis dere lever med en reell kidnappingstrussel så håper jeg du har holdt deg oppdatert på slike gps-klokker til barn, for det er flere av dem som inneholder en sikkerhetsrisiko som gjør at klokkene kan bli hacket på nettet, og det kan faktisk føre til økt risiko for at noe kan skje med barnet, og at man i så fall også kan bli villedet om noe skulle skje pga. de som har hacket klokken.

 

Anonymkode: ae233...e18

Tro meg jeg følger med. 

Men det har gjort det lettere for meg å sende henne på skolen uten og ville sitte på skolen å følge med, og hun synes den er bare gøy. Men jeg sitter ikke å følger med konstant hvor hun er, men hender en gang i måneden jeg sjekker. 

Anonymkode: 189d6...e2b

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tro meg jeg følger med. 

Men det har gjort det lettere for meg å sende henne på skolen uten og ville sitte på skolen å følge med, og hun synes den er bare gøy. Men jeg sitter ikke å følger med konstant hvor hun er, men hender en gang i måneden jeg sjekker. 

Anonymkode: 189d6...e2b

Godt du følger med, for det er visst stor forskjell på de klokkene hva sikkerhet gjelder.

Håper dere en dag slipper å leve uten den trusselen <3

Anonymkode: ae233...e18

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Godt du følger med, for det er visst stor forskjell på de klokkene hva sikkerhet gjelder.

Håper dere en dag slipper å leve uten den trusselen <3

Anonymkode: ae233...e18

Heldig vis er ikke den jeg har som har hatt den dårligste sikkerheten og var mye i media :)

Har 6 år til der risikoen er lav, om 6 år derimot....

Gleder meg til den dagen jeg kan senke skuldrene, men tviler for at den noen ganger kommer før hun er voksen

Anonymkode: 189d6...e2b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldig vis er ikke den jeg har som har hatt den dårligste sikkerheten og var mye i media :)

Har 6 år til der risikoen er lav, om 6 år derimot....

Gleder meg til den dagen jeg kan senke skuldrene, men tviler for at den noen ganger kommer før hun er voksen

Anonymkode: 189d6...e2b

Håper dere får oppleve å føle dere helt trygge igjen, selv om jeg forstår det har vært alvorlig og kan bli det igjen. Ha en dialog med politiet i god tid før risikoen økes igjen for å vurdere sikkerheten igjen.

En venninne av meg levde ikke med trusler om kidnapping av barnet, men likevel under andre trusler om vold, vold fra en eks. Det tok en god del år, men så mistet han helt interessen for henne og barnet. De har nå hatt det stabilt og trygt i flere år. Så det er mulig. Hold troen på det! :)

Anonymkode: ae233...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...