Gå til innhold

Hvor fort skal penicillinen virke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært i dårlig form med feber og vond hals. Dro til lege i går da jeg så det var noe hvitt belegg på mandlene.

Tok halsprøve som viste at det ikke var de vanlige streptokokkene, men CRP var på over 100, så bakterier er det. Fikk utskrevet Apocillin. Så nå har jeg tatt litt over en dagsdose og halsen er like fæl. Den er så hoven at jeg ikke får sove om natta. I tillegg ser den mye verre ut i dag. Dobbelt så mye hvitt belegg som i går.

Før ved halsbetennelse har jeg merket bedring etter noen få tabletter. Nå er det foreløpig ingen bedring. Halsen er like ille og ser mye verre ut.

Når bør jeg evt kontakte lege igjen?

Anonymkode: 3ecd1...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste leger/sykehus gir det 24-48t å virke på, men klart om du føler deg markant dårligere, slappere, økende feber osv så skader det ikke å kontakte legen. 

Anonymkode: 382e4...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min fikk påvist streptokokker i halsen på mandag morgen og fikk også apocilin. Han tok fire tabletter i løpet av mandagen og på tirsdag var han allerede mye bedre, fra å ikke klare svelge frokosten på mandag spiste han med god appetitt på tirsdag selv om det selvfølgelig fremdeles var litt sårt.

Kanskje du burde få dyrket bakteriene? Apocilin er vel en bredspektret antibiotika, men den tar vel ikke alle typer...

Anonymkode: 15b4f...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være viralt, feks adenovirus eller kyssesyken/ebv, de kan begge gi såpass høy CRP.  Kyssesyken gir gjerne grå-hvitt belegg. Høy CRP er gjerne bakterielt, men det er ingen absolutt fasit :)

Anonymkode: 5211a...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo også være viralt, feks adenovirus eller kyssesyken/ebv, de kan begge gi såpass høy CRP.  Kyssesyken gir gjerne grå-hvitt belegg. Høy CRP er gjerne bakterielt, men det er ingen absolutt fasit :)

Anonymkode: 5211a...b94

Kyssesyken har jeg hatt to ganger i ungdommen, så må vel være ferdig med den nå?

Er masse belegg på mandlene. Mye mer enn i går😝

Hi

Anonymkode: 3ecd1...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...