Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Jeg har en baby på to uker som jeg er ekstremt redd for at skal bli syk f eks influensa.. det er jo veldig mye influensa i omløp nå. Jeg tør nesten ikke ha besøk og om de er forkjølet så er det helt uaktuelt. Nesten ingen i familien har møtt babyen pga dette. Å ta henne med på butikk eller andre steder er også helt uaktuelt for meg.. gleder meg til vår så jeg kan slappe av på dette. Har også to barn til og de har heldigvis veldig godt immunforsvar. Hva tenker dere andre med små babyen nå i forhold til influensaepidemien? Anonymkode: 9e0ef...389
Pobie Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Ble du vaksinert mot influensa da du var gravid? I så fall har babyen litt beskyttelse der. Men nei, du er ikke på jordet. Jeg ville ikke latt folk besøke eller holde babyen med mindre de har tatt influensavaksinen, og selvfølgelig ikke hvis de har noe som helst symptomer. Selv hvis de er vaksinert uten symptomer skal de selvfølgelig vaske hendene før de er borti babyen.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 Hi her. Jeg ble vaksinert under graviditeten ja, men det er jo funnet ut at dette hjelper lite denne gangen da de har bommet litt på vaksinen. Ingen andre i min familie er i risikogruppe så de har ikke vaksinert seg. Det er mange som er forkjølet og jeg har så langt fått de til å la vær å komme på besøk pga dette, men nå som baby er over to uker så tror jeg de bare kommer for å se henne snart. Blir så frustrert over dette, er virkelig redd hun skal bli syk.. vi har også noen samlinger vi må være med på i nær fremtid pga de andre barna, men vi kan jo ikke droppe alt heller? Føler kanskje jeg er mer hysterisk enn andre, men har mest lyst til å isolere oss helt frem til våren.. Anonymkode: 9e0ef...389
Pobie Skrevet 11. januar 2018 #4 Skrevet 11. januar 2018 Hvis du må ha med babyen ut kan det være best å bære slik at ingen bare kan plukke henne opp og det gjør det litt vanskeligere å puste på henne. Men det burde jo gå bra så lenge de ikke puster eller hoster på henne, og heller ikke får holde. Styr selvfølgelig unna folk med tydelige symptomer. Da skal det litt til før hun blir smittet av noe.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Jeg ble vaksinert under graviditeten ja, men det er jo funnet ut at dette hjelper lite denne gangen da de har bommet litt på vaksinen. Ingen andre i min familie er i risikogruppe så de har ikke vaksinert seg. Det er mange som er forkjølet og jeg har så langt fått de til å la vær å komme på besøk pga dette, men nå som baby er over to uker så tror jeg de bare kommer for å se henne snart. Blir så frustrert over dette, er virkelig redd hun skal bli syk.. vi har også noen samlinger vi må være med på i nær fremtid pga de andre barna, men vi kan jo ikke droppe alt heller? Føler kanskje jeg er mer hysterisk enn andre, men har mest lyst til å isolere oss helt frem til våren.. Anonymkode: 9e0ef...389 Hadde gjort det samme som deg. Det influensaen som går nå er helt forferdelig og setter seg i lungene. Kjenner tre stk som er innlagt. Anonymkode: acfbe...83f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 Influensa som går nå er fæl, vet om et par eldre som har endt opp på sykehus med vann på lungene pga det. MEN en forkjølelse er jo ikke influensa?! Du kan jo be de ta på seg munnbind og sprite hender når de kommer på besøk om du er så redd. Jeg personlig syns du er litt vel hysterisk, men så har det ikke noe å si hva jeg syns for det er du som er mammaen til babyen og du som sitter med redselen for sykdom. Forstår godt at du vil unngå ting som gjør deg redd, men samtidig så har du to barn som går i bhg/skole pg er utsatt for smitte hver dag. Det er nok mer sannsynlig at babyen blir smittet at de enn av voksne besøkende som har vett til å ta litt sprit på hendene. Prøv å senke skuldrene, de fleste babyer med søsken blir smittet men i nesten alle tilfeller så går det helt bra og babyen blir ofte beskyttet av morsmelken. Anonymkode: 35fee...dc6
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 hysterisk er vel mer riktig ordet Anonymkode: 10af4...66b
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 Jeg mener familie kan besøke så lenge de er bevisste på å holde avstand om de ikke er helt i form og uansett ha god håndhygiene. Er de syke bør de være hjemme. Helt normalt å ellers ikke ha besøk så tidlig. Anonymkode: 900e7...d8b
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 Å ikke få besøk av syke mennesker er jo greit nok. Men å ikke gå på butikken pga redsel blir for meg helt hysterisk.. Husk at babyer og småbarn har godt av å bli utsatt for baktierier for å bygge opp et godt immunforsvar. Å skjerme barna for bakterier er ikke bra. "vask hendene før du tar på babyen" "Ikke la hunden komme i nærheten av babyen, den kan ha bakterier". Alle kan ta på babyen. 20 hunder kan slikke og sleike på babyen.. Den dør ikke. Kjenner 2 forskjellige par som var slik. De krevde omtrent antibac hvis man skulle i nærheten av barna. Aldri tillatt barna å være nær dyr, etc etc. Barna deres er syke HELE tiden. Anonymkode: cbc0b...9f1
Hjertefru Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 Ja, litt på jordet. Hvis du ammer er babyen godt beskyttet av antistoffene dine. For mye fokus på hygiene rundt barnet er unødvendig og heller ikke sunt. Han har vel godt av at immunsystemet får litt å bryne seg på.... Men å holde dere unna folk dere vet har smittsommme sykdommer er jo fornuftig.
the amazing spidermamma Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 Jeg synes du overdriver, selvsagt kan du gå på butikken og ut blant folk. Hold deg unna de som har influensa, og be de som er forkjøla å vente til de er friske, men ellers får jo babyen dine antistoffer gjennom melka (hvis du ammer).
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 Hysterisk! Greit nok å be de som er forkjølet om å vente, men å ikke gå på butikken? Hysterisk!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Å ikke få besøk av syke mennesker er jo greit nok. Men å ikke gå på butikken pga redsel blir for meg helt hysterisk.. Husk at babyer og småbarn har godt av å bli utsatt for baktierier for å bygge opp et godt immunforsvar. Å skjerme barna for bakterier er ikke bra. "vask hendene før du tar på babyen" "Ikke la hunden komme i nærheten av babyen, den kan ha bakterier". Alle kan ta på babyen. 20 hunder kan slikke og sleike på babyen.. Den dør ikke. Kjenner 2 forskjellige par som var slik. De krevde omtrent antibac hvis man skulle i nærheten av barna. Aldri tillatt barna å være nær dyr, etc etc. Barna deres er syke HELE tiden. Anonymkode: cbc0b...9f1 Slik var tanten min også. Hysterisk. Begge barna hennes var de som var mest syke. Anonymkode: 9928f...c86
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 Kusina mi og jeg har jevngamle barn. Dattera mi har vært med på alt fra hun var bittelitta. Har folk vært syke så har de bare holde litt avstand. Hun er omtrent aldri syk og tåler mye basilusker uten at hun blir dårlig. Barnet til kusina mi har vært skånet fra bakterier fra dag 1. Det er bestandig sykt.. Jeg tenker at du nok er en smule overbeskyttende. Hva med at du heller kanskje ber familie ta en ekstra håndvask fremfor å ikke komme å møte bebis? Anonymkode: 65bd5...748
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 Babyen er bare to uker, den har ikke behov verken for besøk eller shopping på kjøpesenter.. jeg holder med deg; ville ikke tatt min med ut i vinterhalvåret når virusene florerer som værst.. Min baby ble alvorlig syk og innlagt på isolat i en uke med pustehjelp og inhalasjoner.. Ikke fordi jeg tok henne med ut på butikker, men sannsynligvis pga storesøster gikk i barnehage. Og hun måtte vaske hendene når hun kom hjem hver dag. Anonymkode: d7a2b...12c
Pobie Skrevet 12. januar 2018 #16 Skrevet 12. januar 2018 (endret) Jeg var overbeskyttende da gutten min var liten og ingen fikk besøke de første 6 ukene med mindre de var vaksinerte. Vi unngikk plasser med mye folk, osv osv. Nå er han 18 mnd og vi er ikke strenge lenger. Han er mye ute, leker med andre barn osv, og han har vært syk én gang i hele sitt liv. Så dere som kommer med historier om babyer som har blitt skånet som alltid er syke - det er faktisk ikke en sammenheng. Nyfødte babyer skal selvfølgelig skånes fra sykdom, siden immunforsvaret deres ikke er skikkelig utviklet. De ER faktisk ekstra sårbare, spesielt den første måneden. Endret 12. januar 2018 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #17 Skrevet 12. januar 2018 Det er ikke hysterisk å skjerme en så liten baby, står faktisk oppslag på barsel her om at babyer med fordel kan holdes unna kjøpesenter o.l. første måneden. Men jeg tror ikke du trenger å være redd for å svinge innom nærbutikken når du går tur, altså. Men du MÅ jo ikke på butikken hvis det føles galt. Anonymkode: a3c7f...37b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #18 Skrevet 12. januar 2018 Hvor gamle er de andre barna ? Går de i b hage ? Om de gjør det så det vel de som kan bære med seg ulike smitter .. Anonymkode: 4c265...92b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #19 Skrevet 12. januar 2018 Du er sprø. Anonymkode: 11d1c...38b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #20 Skrevet 12. januar 2018 På 11. januar 2018 den 11.14, Anonym bruker skrev: Jeg har en baby på to uker som jeg er ekstremt redd for at skal bli syk f eks influensa.. det er jo veldig mye influensa i omløp nå. Jeg tør nesten ikke ha besøk og om de er forkjølet så er det helt uaktuelt. Nesten ingen i familien har møtt babyen pga dette. Å ta henne med på butikk eller andre steder er også helt uaktuelt for meg.. gleder meg til vår så jeg kan slappe av på dette. Har også to barn til og de har heldigvis veldig godt immunforsvar. Hva tenker dere andre med små babyen nå i forhold til influensaepidemien? Anonymkode: 9e0ef...389 Tenker at du har en sykdom som heter "alvorlig helseangst" og at du bør søke hjelp. (En baby som ammes får antistoffer fra deg.) Anonymkode: b2e8b...86b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #21 Skrevet 12. januar 2018 Personlig synes jeg du er helt på jordet (for å bruke dine ord). Har selv en liten på fire uker og han var med på julehandel i sin første leveuke, på julaften hadde vi besøk av en slektning som var sylte forkjøla (han holdt seg selvfølgelig unna babyen). Storebror tar nok med seg smitte fra barnehagen, så her går livet ganske som normalt. Om det føles riktig for deg å holde deg unna alt av folk og mulig smitte, så er jo det ditt valg, forsåvidt ikke noe galt med det. Jeg hadde ikke orket... Anonymkode: c774e...5d6
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #22 Skrevet 12. januar 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Å ikke få besøk av syke mennesker er jo greit nok. Men å ikke gå på butikken pga redsel blir for meg helt hysterisk.. Husk at babyer og småbarn har godt av å bli utsatt for baktierier for å bygge opp et godt immunforsvar. Å skjerme barna for bakterier er ikke bra. "vask hendene før du tar på babyen" "Ikke la hunden komme i nærheten av babyen, den kan ha bakterier". Alle kan ta på babyen. 20 hunder kan slikke og sleike på babyen.. Den dør ikke. Kjenner 2 forskjellige par som var slik. De krevde omtrent antibac hvis man skulle i nærheten av barna. Aldri tillatt barna å være nær dyr, etc etc. Barna deres er syke HELE tiden. Anonymkode: cbc0b...9f1 HI - du er ikke hysterisk, men overdriver kanskje litt. Det å ikke ta babyen med på butikken de første månedene synes jeg er helt riktig, med mindre du bor ved en liten butikk de du kan handle på tidspunkt der det ikke er andre kunder. Øverst på listen over hva man skal unngå om man ikke vil/kan bli syk er steder med mange mennesker som butikker og kjøpesentere. En annen viktig ting å unngå er syke mennesker så jeg hadde også bedt dem komme tilbake når de var friske. Jeg hadde ikke hindret friske mennesker uten vaksine å komme på besøk og holde babyen. Det synes jeg er å overdrive. Selv om det går bra og de fleste babyer ikke blir syke, så er det mange som blir alvorlig syke om de blir smittet. Det er som om jeg skal påstå at det går kjempefint å kjøre uten sikkerhetsbelte på barna. Vi har aldri vært i en kollisjon så om mine barn aldri hadde vært sikret hadde det gått helt fint. De få som er så uheldige å krasje derimot.... De to foreldreparene du kjenner anno 9f1 - tror ikke det er mulig å skjerme barna sine slike at de blir mer syke. Først barn kan kan skjerme de første årene slik at de kanskje begynner senere med sykdom. Men etter at barna har begynt i barnehage og på skole utsettes de for samme bakterier og virus som alle andre uavhengig av hygienetiltak hjemme. Om barna er mye syke har det nok mer med genetikk å gjøre/tilfeldigheter. Dessuten kan det være en årsak til at de skjermer - mulig det er dårlig immunforsvar i slekten og at de prøver å bøte på dette med disse tiltakene. Ettersom HI sitt barnet er født til termin er det jo snakk om bare noen måneder - eventuelt frem til mai om man vil gå klar av RS-sesongen. Det er liten tid i et barns liv der man tar litt ekstra hensyn. Anonymkode: 336e6...8c9
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #23 Skrevet 12. januar 2018 Men det å være livredd er jo å overdrive og kanskje noe du bør snakke med noen om det vedvarer. Det er jo ikke så lenge siden babyen ble født så det er mulig det er hormonene dine som spiller deg et puss. Med en liten baby hadde jeg nok unngått store forsamlinger og syke mennesker i RS-sesongen, men jeg hadde ikke tatt noen tiltak utover dette. Jeg hadde f.eks. fortsatt tatt i mot besøk av folk som var friske og jeg hadde dratt på besøk. Det å være litt ekstra forsiktig fordi det er fornuftig å skjerme en baby er forskjellig fra å sette i gang mange tiltak fordi man er livredd. Anonymkode: 336e6...8c9
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2018 #24 Skrevet 12. januar 2018 Ikke for å bekymre deg mer men dine eldre barn kan være like mye smittebærere selv om de har godt immunforsvar. Det er strengt tatt de som utgjør den største risikoen og ikke voksne. Anonymkode: a6c19...1e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå