Gå til innhold

Avrevet muskel (hamstring?) på baksiden av låret, noen med erfaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde ett uhell igår når jeg gikk tur, sklei på isen og gikk nesten i spagaten. Det var sinnsykt vondt, tror aldri jeg har hatt så vondt noen gang før. Kom meg på legevakten og de sendte meg inn på sykehuset med mistanke om avrevet muskel på baksiden av låret. Legen på sykehuset undersøkte meg litt og fant ut at han måtte henvise meg til MR. Det får jeg forhåpentligvis i løpet av 1 uke. Så nå ligger jeg på sofaen å kjeder meg. 

Noen med erfaring? Hvor mye kan jeg belaste foten?

Ikke fullt så vondt idag, igår kveld var det så vondt at jeg holdt på å kaste opp når jeg skulle pusse tenner osv. Men altså endel bedre idag. Noen som har noen gode råd til meg?

Anonymkode: 853ce...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlig at legevaktlegen ikke informerte deg noe...

Spørsmålet er om du har en delvis eller hel ruptur i muskelen eller senen. Hvis du fikk stor innvendig blødning i låret, vær oppmerksom hvis du kjenner at du blir merkbart kaldere i lår/legg/fot og/eller mister følelse i samme området - da må du tilbake til legevakten! Spesielt om du merker at omkretsen av låret øker.

Hvis det er en avrivning som bør opereres bør dette gjøres innen to uker, så mas om du ikke har fått tidspunkt for time til MR innen noen få dager.

Det er mest trolig at du har en delvis avrivning, for en totalruptur ville de nok ha kunnet diagnostisere der og da på legevakten, selv om de selvfølgelig uansett i så fall må ha MR-bilder av skaden.

Generelt sier man at man fra dag to kan begynne med sirkulasjonsbevegelser, for å sikre sirkulasjon og tilheling. Dvs. bevege benet uten å belaste det noe særlig (bevege ankelleddet (bruke leggmusklene), bøye og strekke kneet enten når du står på motsatt ben, når du sitter, eller når du ligger på magen for å bruke lårmusklene, stramme og slippe setemusklene). Etter fire-fem dager kan man gå på med litt mer belastning på øvelser og også mer behandling hos fysioterapeut - så skaff deg en time umiddelbart til fysio, ring i morgen og få også legen din til å skrive henvisning. Ev. kan du dra til en manuellterapeut, dit trenger du ikke henvisning, og mange av disse er også godt på idrettsskader. Få satt opp et godt treningsprogram hos fysio/manuellterapeut både for selve rehabiliteringen og som du kan følge i god tid fremover slik at du reduserer risikoen for å få dette igjen. Er du f.eks. mye sterkere fremside lår enn bakside, eller har kort/stram muskulatur på baksiden så er det større sjanse for å få det igjen.

Bortsett fra ved mer eksplosive idretter så kan man gjerne være tilbake i trening etter et par uker etter skaden (såsant man ikke opererer, da følger du ortopedens anbefalinger).

Regner med at du har fått krykker? Hvis ikke gå forsiktig, og de første dagene nå bare gjør sirkulasjonsøvelser utenom. Så kan du gradvis belaste mer. Men kom deg raskt til manuellterapeut/fysio. Lurt å bestille en time til legen din uansett i tilfelle du har en jobb som gjør at du ikke bør jobbe på en stund.

Anonymkode: 1b391...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar 😁 Jeg starter med å ringe å purre ang. MR i morgen jeg, så må jeg finne en manuellterapaut i området her. Skal følge rådene dine 😁

Har gått litt med krykker idag, og noen få ganger over gulvet uten krykker. Da har jeg nesten slept foten etter meg. Men måtte finne meg noe mat og det var litt vanskelig med krykker.

 

Tusen takk igjen for gode råd og svar.

HI

Anonymkode: 853ce...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar 😁 Jeg starter med å ringe å purre ang. MR i morgen jeg, så må jeg finne en manuellterapaut i området her. Skal følge rådene dine 😁

Har gått litt med krykker idag, og noen få ganger over gulvet uten krykker. Da har jeg nesten slept foten etter meg. Men måtte finne meg noe mat og det var litt vanskelig med krykker.

Tusen takk igjen for gode råd og svar.

HI

Anonymkode: 853ce...d14

Jo større avrivningen er, jo mer kraft mister du, så det kan forklare at du føler du må slepe foten etter deg. Men også en stor blødning kan forbigående sette ned kraften, så det må ikke bety at du har en hel avrivning eller en så stor avrivning at den må opereres.

Om dere har en kontorstol med hjul så kan du sette mat på et brett på denne og få det med deg.

Ellers - når du har fått bekreftet med MR hva som faktisk har skjedd/hvor stor grad det er, så husk at det som tar muskelspenninger best er IMS-behandling med nåler. Så flott om du finner en manuellterapeut eller fysio som kan det også, det vil hjelpe deg godt på sikt. Man får ofte mye spenninger i muskulaturen etter en slik skade.

Bra du skaffer deg kontakt med manuellterapeut i morgen.

God bedring :)

Anonymkode: 1b391...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars deg! Hadde mye problemer med den ene hamstringen da jeg var danser. Føler egentlig den aldri ble helt bra, var alltid en smerte rundt «muskelfestet». Årsaken er nok at jeg aldri lot det bli helt bra så gi det tid! Men jeg må si at hvertfall jeg ble rask mobil igjen etter den verdien smellen. Gikk vel på krykker en ukes tid før jeg kunne bevege meg normalt (jeg rev vi deler av lysken i samme slengen så kunne verken samle bena, eller strekke meg). 

Behandlingen som fungerte best var dyptgående akupunktur med «strøm». De setter de lange nåler inn i muskelen. Høres forferdelig ut, men var ikke vondt, kun ubehagelig. 

God bedring, ta det med ro ❤️

Anonymkode: 9c587...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå direkte tilgang til fysioterapi, så du trenger ikke henvisning fra lege selv om fysioterapeuten ikke er manuellterapeut. Idrettsfysioterapeuter er som regel gode på hamstringskader, da det er nokså vanlig med skader i disse musklene blant en del idrettsutøvere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar til dere 😁

Jeg har nå vært på MR, han som tok MR'en kunne se at det var skjedd noe der bak. Men han kunne ikke si mer en det, og han kunne ikke si noe om hvor alvorlig der var. Har time på sykehuset på mandag, så jeg regner med at jeg får svar da 🖒 Går uten krykker inne, men sliter med å gå normalt, så jeg føler jeg sleper endel på foten enda. Sklei i trappa når jeg skulle ut igår pga det var glatt, da ble det så vondt at jeg ble kvalm. Men ellers lite smerter når jeg holder foten i ro 😁

Så jeg innbiller meg at siden jeg har såpass lite vondt, så kan det ikke være avrevet 😁😁

 

HI

Anonymkode: 853ce...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar på MR og vært på min første fysioterapeut time. Har total ruptur på biceps og semitend hamstring og nesten avrevet semimembranosus. 

Tusen takk for gode råd og god bedring ønsker 😁

Anonymkode: 853ce...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...