Gå til innhold

Hvordan eldres "pent"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er knapt 30 år, og ser rynkene begynner å komme mer og mer frem. Dette gjør meg ikke noe, kanskje jeg nå slipper å ha leg på polet.. men det jeg merker er at jeg synes at alle menn eldes pent, mens færre kvinner gjør det. Noen blir så pløsete i ansiktet, og andre blir for radmagre. 

Det jeg lurer på er om det noe jeg kan gjøre for å havne i den riktige kategorien? Radmager skjønner jeg selv, men den pløsete henger ikke nødvendigvis sammen med kroppsvekt.  

(Jeg kom på dette igjen da jeg leste saken om ssb-høringen i dag. I nrk-saken er det et bilde med de to damene ved siden av hverandre, det skiller 5 år mellom dem, men den yngste eldes vesentlig dårligere enn den eldste i mine øyne.)

Anonymkode: 68d8c...899

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er knapt 30 år, og ser rynkene begynner å komme mer og mer frem. Dette gjør meg ikke noe, kanskje jeg nå slipper å ha leg på polet.. men det jeg merker er at jeg synes at alle menn eldes pent, mens færre kvinner gjør det. Noen blir så pløsete i ansiktet, og andre blir for radmagre. 

Det jeg lurer på er om det noe jeg kan gjøre for å havne i den riktige kategorien? Radmager skjønner jeg selv, men den pløsete henger ikke nødvendigvis sammen med kroppsvekt.  

(Jeg kom på dette igjen da jeg leste saken om ssb-høringen i dag. I nrk-saken er det et bilde med de to damene ved siden av hverandre, det skiller 5 år mellom dem, men den yngste eldes vesentlig dårligere enn den eldste i mine øyne.)

Vet du hva - nå, rett før jeg leste innlegget ditt, var jeg faktisk inne på Wikipedia for å sjekke hvor gammel den yngste av disse to er; for jeg så også bildene, og tenkte i mitt stille sinn "Jøss, hun må da være mange og femti nå?" - også er hun bare 48!

Selv fyller jeg 47 til våren, men ser ikke tilnærmelsesvis så gammel ut som denne... Men du må ikke glemme at hun har røkt tett i sikkert 30 år. Man hører det på stemmen også. Røyking gjør at man eldes.

Sørg for mye søvn og lite sol, så holder huden seg strammere og penere.

Anonymkode: 2005f...f13

Skrevet

Dette høres banalt ut, men jeg tror virkelig det hjelper å ha positiv grunninnstilling til livet og å være fornøyd med seg selv. Allerede fra damer er ganske unge, i 20-årene, så ser man det lett på ansiktet til de som kan gå under kategorien "bitchy",dvs dømmende, misunnelige, baksnakkende. De har gjerne flere rynker faktisk. Mens de som eldes penere gjerne viser seg å være mer reale og genuint hyggelige. Kanskje sistnevnte kategori gjerne er sunnere også, så langt har ikke min studie strukket seg 😉

Anonymkode: 5f358...2af

Skrevet

Det viktigste er egentlig gode gener. Se på hvordan din mor og dine bestemødre eldes. Deretter er det å holde seg unna røyk. Jeg tenker også at det er noe med hvordan man framstår. Et menneske som smiler mot deg ser alltid yngre, friskere og bedre ut enn en som er alvorlig og slapp i maska. Jeg ser ikke så verst ut "live", men på passbildet mitt, der du hverken skal smile eller prøve å ta deg ut, så ser jeg ut som jeg har gitt opp for godt og at jeg er ti år eldre enn jeg er. Så smil til verden, så ser du yngre ut og rynkene du får er smilerynker, og det er bare sjarmerende :) 

Skrevet

Solkrem, solkrem, solkrem. Ikke røyk. Trene, være ute, spise fisk, grove kornprodukter og grønnsaker. Sove nok.  Elske og smile.

Skrevet

Alt det de andre sier (gode gener, nok søvn, pass deg for solen, IKKE RØYK, sov nok osv9, pluss at du bør trene jevnlig og være forsiktig med alkohol.

Anonymkode: 4491d...579

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres banalt ut, men jeg tror virkelig det hjelper å ha positiv grunninnstilling til livet og å være fornøyd med seg selv. Allerede fra damer er ganske unge, i 20-årene, så ser man det lett på ansiktet til de som kan gå under kategorien "bitchy",dvs dømmende, misunnelige, baksnakkende. De har gjerne flere rynker faktisk. Mens de som eldes penere gjerne viser seg å være mer reale og genuint hyggelige. Kanskje sistnevnte kategori gjerne er sunnere også, så langt har ikke min studie strukket seg 😉

Anonymkode: 5f358...2af

I alle fall vil de "bitchy" typene få nedoverrynker på hver side av munnen, og det er IKKE pent...

Anonymkode: 2005f...f13

Skrevet

Som andre sier - gener, kosthold, trening/aktivitet, nok søvn, minst mulig stress og mest mulig glede :) Være bevisst på å fjerne veldig negative personer fra livet sitt, bytte jobb om man mistrives, bryte ut av elendige forhold (eller rydde opp i forholdet).

Jeg har samme alder som den yngste av de to damene, jeg har ikke en rynke, bortsett fra en liten i pannen. Jeg er nok heldig med genene, men jeg har ellers et sunt og variert kosthold, er i så mye aktivitet som jeg kan, forsøker å bruke teknikker for å redusere stress (yoga, meditasjon, qigong). Har et liv som har vært tøft, men livsstilsvalg som jeg har kunnet påvirke selv i positiv retning har nok vært med på å la meg beholde et yngre utseende.

Ellers kjenner jeg meg igjen i det Himmel og Hav skriver om passbildet... mitt siste passbilde var så katastrofalt at flere som sjekket passet mitt i utlandet kom med kommentarer som "stakkars deg, du har jammen vært uheldig da du tok bilde", og en gang fikk jeg nesten problemer fordi kontrolløren ikke trodde det var meg. Ansiktet mitt så 10 cm lengre ut, skyggene gjorde at jeg så ut som om jeg kom rett fra en konsentrasjonsleir eller var dødssyk av kreft. Helt forferdelig. Nå har passet mitt heldigvis gått ut, så satser på at neste bilde blir bedre ;)

Anonymkode: 8c11b...958

Skrevet

Angående SJ hvis et er det bildet og den personen jeg tror det er snakk om.. så har det også endel med uheldig lys og vinkler å gjøre.

Jeg møtte henne nylig, og ble slått av hvor flott hun ser ut..

Jeg er ikke inne med henne politisk.. men hun var veldig hyggelig og imøtekommende..

Anonymkode: 1700c...135

Skrevet

Solkrem, nok søvn, drikk vann og rens huden hver dag. 

Og så har jeg hørt at litt ekstra underhudsfett (heter det det?) i ansiktet  gjør at man ikke blir så rynkete 😊 

Anonymkode: 9a2f7...ff2

Skrevet

Kan man eldres? ;)

Anonymkode: 5898a...321

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man eldres? ;)

Anonymkode: 5898a...321

Jeg taster så mye feil for tiden at jeg er strålende fornøyd med bare én skriveleif 😂 hi

Skrevet

Takk for mange svar!

Dette er noe jeg har tenkt på ei stund, og jeg ser jo at dere tenker likt som meg, gener, sol, røyk, kosthold osv. 

Men noe som slår meg litt er at jeg føler at de som er gamle nå, altså 80pluss gjerne ser bedre ut som gamle enn jeg synes at mange av dagens 65+åringer gjør. Ikke misforstå, man ser jo at en 80åring er eldre enn en på 67 (stort sett), men den jevne 80åring kler alderen sin bedre enn den jevne 67åring. Kanskje det rett og slett er en fase mange går igjennom?  Litt som 10-14årsalderen, hvor mange er litt uproporsjonerte. 

De fleste på 80pluss har jo levd et liv i sola, uten solkrem (min mormor bruke soyaolje som "solkrem"..), mange har røyka, og de har jo ikke andre gener enn sine barn (generasjonen sett under ett). 

Men kanskje det om smiling er noe å tenke på.  Kanskje det har noe for seg. Smiler man, vender rynkene oppover, mens sinnarynker går nedover. Dermed vil jo disse kunne påvirke "helhetsinntrykket". 

Jeg vet ikke jeg. Men kanskje det å leve et sunt og godt liv med mye latter og solkrem kan være målet. Det skader jo ikke å prøve,  kan være oppskriften på et ok liv det. 😊

Jeg er forøvrig ikke redd for å bli rynketryne, men jeg er livredd for å bli seende ut som en pløsete bulldog. 

Hi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...