Gå til innhold

Kan jeg vaksinere barna mot influensa, selv om de ikke er i noen risikogruppe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna er nå 2 og 4 år. Er så lei influensa. Detter året er det nok for sent, men neste år kunne jeg tenkt meg å vaksinert barna og oss voksne. Kan jeg gjøre det, selv om ingen av oss er i noe risikogruppe?

Anonymkode: 811a5...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror også at du forveksler forkjølelse og influensa. Forkjølelse kan man ha mange ganger i året, enten en mild forkjølelse med snufsing og sår hals, eller en kraftig forkjølelse med feber og full pakke. Influensa blir man veldig, veldig syk av og man får det sjelden, kanskje hvert tiende år. Langvarig høy feber, store smerter i kroppen, kvalme, hodepine, slapphet i tillegg til vanlige forkjølelsessymptomer. Jeg har hatt det 1 gang selv (12 år siden) og det var helt grusomt.  

Influensavaksinen hjelper ikke mot forkjølelse.

Anonymkode: 5b797...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som vil kan vaksinere seg, er bare å kontakte fastlegen på høsten. Gjorde det selv før en vinter jeg absolutt ikke hadde tid til å bli syk hvis jeg kunne unngå det.

Anonymkode: 4e7c4...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror kanskje du forveksler forkjølelse med influensa...?

Anonymkode: f51db...e1c

Nei, legen sier det er influensa. Ser noen skriver at de får det en gang hvert 10. år. Nå har hele familien hatt det 2 år på rad.

Anonymkode: 811a5...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Alle som vil kan vaksinere seg, er bare å kontakte fastlegen på høsten. Gjorde det selv før en vinter jeg absolutt ikke hadde tid til å bli syk hvis jeg kunne unngå det.

Anonymkode: 4e7c4...f31

Takk. Da skal jeg sørge for vaksine neste år. Hvor mye koster det?

Anonymkode: 811a5...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk. Da skal jeg sørge for vaksine neste år. Hvor mye koster det?

Anonymkode: 811a5...926

Nei det husker jeg, var bare et symbolsk beløp, ikke noe avskrekkende som har brent seg fast 😂

Anonymkode: 4e7c4...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, legen sier det er influensa. Ser noen skriver at de får det en gang hvert 10. år. Nå har hele familien hatt det 2 år på rad.

Anonymkode: 811a5...926

Legen sier og skriver influensasymptomer i journal og på sykemelding, men om det faktisk er sesonginfluensaen er det bare en måte og finne ut på, det er å sende inn en blodprøve til analyse så får du svaret en liten uke senere.

Jeg har lært at man tidligst kan få influensa 4 år etter at man sist hadde det, men de fleste får det maks hvert tiende år.

Men det er klart du kan ta vaksinen for sikkerhets skyld, den koster 725 kr om du ikke er i risikogruppen

https://www.fhi.no/sv/vaksine/bestilling/vaksinepreparater-og-priser-/

Anonymkode: 3836c...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gå til legen for å få tatt den:)  Husker ikke prisen, men tror ikke den var avskrekkende. Ingen av oss er i risikogruppen, men velger å ta den likevel da jeg har hatt influensa 2 ganger tidligere og var sikker på at jeg skulle stryke med. ( Var syk i over 14 dager begge gangene) Og influensa vil jeg ikke utsette mitt barn for!

 

 

Anonymkode: 97a0c...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Legen sier og skriver influensasymptomer i journal og på sykemelding, men om det faktisk er sesonginfluensaen er det bare en måte og finne ut på, det er å sende inn en blodprøve til analyse så får du svaret en liten uke senere.

Jeg har lært at man tidligst kan få influensa 4 år etter at man sist hadde det, men de fleste får det maks hvert tiende år.

Men det er klart du kan ta vaksinen for sikkerhets skyld, den koster 725 kr om du ikke er i risikogruppen

https://www.fhi.no/sv/vaksine/bestilling/vaksinepreparater-og-priser-/

Anonymkode: 3836c...b63

Da tror jeg faktisk du har lært, eller husker feil.

 

Myte 4: Har jeg akkurat hatt influensa, behøver jeg ingen vaksinasjon før om et år.

Fakta:

– Ofte sirkulerer to typer A-influensa og én type B, forklarer Allan Randrup Thomsen. – Det er grunnen til at hvert års influensavaksine innholder beskyttelse mot to-tre forskjellige influensavirus. Men har du vært infisert med den ene typen av A-influensa, og den neste A-varianten eller B-typen kommer, så er du ikke beskyttet hvis du ikke er vaksinert.

 

https://forskning.no/immunforsvaret-sykdommer-influensa-vaksiner-virus/2009/02/ti-myter-om-influensa-og-forkjolelse

Anonymkode: 811a5...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det 200 kr når man ikke er i risikogruppen.

Anonymkode: fc195...751

Takk for info :) 

 

Anonymkode: 811a5...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at årets vaksine har lav til liten dekning av årets influensa.  Så det er ingen garanti at vaksinen treffer på influensaen som kommer.

Anonymkode: d01e6...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.1.2018 den 11.24, Anonym bruker skrev:

Legen sier og skriver influensasymptomer i journal og på sykemelding, men om det faktisk er sesonginfluensaen er det bare en måte og finne ut på, det er å sende inn en blodprøve til analyse så får du svaret en liten uke senere.

Jeg har lært at man tidligst kan få influensa 4 år etter at man sist hadde det, men de fleste får det maks hvert tiende år.

Men det er klart du kan ta vaksinen for sikkerhets skyld, den koster 725 kr om du ikke er i risikogruppen

https://www.fhi.no/sv/vaksine/bestilling/vaksinepreparater-og-priser-/

Anonymkode: 3836c...b63

Du bør ikke uttale deg om ting du ikke har peiling på. Ulike virus kan gi influensa to år på rad. Vanlig pris er 2-300 kr.

 

Anonymkode: 7c46d...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...