Gå til innhold

Vil endometriose bli oppdaget på vanlig GU med innvendig UL?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det vil ikke nødvendigvis bli oppdaget. Det kan bli det, men må ikke. Utvendig UL og innvendig UL er heller ikke bestandig "godt nok". 

For min del så man aldri endometriose, men fikk beskjed om at om jeg ikke ble gravid, og om smertene vedvarte ville man åpne opp og gå inn og se med kikkehull. Nå ble jeg gravid og etter det har jeg ikke hatt smertene i magen.

Anonymkode: 7d4ef...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan se det. Men hvis de ikke ser noe betyr det IKKE at du ikke har det.. 

Selv gynekologer har for lite kunnskap om endometriose, og friskmelder for fort.

Anonymkode: 6d84d...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte kikkhullsoprasjon til. De ferreste ser det på ul. Les på endometerioseforeningens nettsider

Anonymkode: 2c619...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ha kikkehull her også, de så jeg ofte hadde cyster, men legene konkluderte med at det var helt normalt.

Da de gikk inn så de at det var helt sammensveiset inni der. Blæra satt fast i tarmen, tarmen hang fast i livmoren, og ene eggstokken var ikke lenger synlig mellom alt vevet... de fikk fjernet mye, og jeg ble gravid 6 mnd senere. Etter graviditeten ble det derimot helt jævlig igjen. 

Ble operert for to år siden, hvor de fjernet livmor, livmorhals, eggledere og den eggstokken som var helt ødelagt. Går nå på p-piller kontinuerlig (helt uten pause), og nå har jeg det veldig fint.

Sluttet først på p-piller, men da blødde jo vevet i mage og tarm igjen, så måtte ha enda en operasjon, og fikk beskjed etter det om å fortsette på p-pillen uten stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte det kikkhullsoperasjon til, det viste seg at hele bukhulen så ut som et krater...

Anonymkode: 44e56...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De så noe ved kikkhull hos meg, men har også fått beskjed om at jeg antakelig har det i livmora og det kan de ikke se uten å ta den ut. Og siden de da ikke kan putte den tilbake igjen, så får det vente ;-) Jeg tar p-sprøyter 1 gang per måned og har ikke mens lenger og heller ingen smerter.

Anonymkode: d6b4e...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...