Gå til innhold

Trenger råd! 🙈🙈🙈😔😔😔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på 14 år. 

Han er en god, snill og positiv gutt. Blir godt likt av store og små, og er pliktoppfyllende og skoleflink (i enkelte fag)

 

Men han lyver. Om små og noen litt store ting. Ved spm om noen har tatt noe, f.eks godteri, osv, lyver han. Om det er noen som har vært frekke på mld/Messenger, lyver han. Han fikk snapchat for noen mnd siden, og lovet meg at jeg skulle "være venn" der, Men han blokkerte meg. Han har blitt tatt i å prøve vipe (e-sigaretter, uten nikotin) før. Han løy, Men vi fikk tatt tak i det. Nå viser det seg at han har fått tak i vipe igjen, og faktisk har brukt penger på Det!!!

Jeg skjønner ikke hvorfor han gjør dette!!! Jeg trener gode og konstruktive råd; så jeg kan ta tak i dette.

Vi har snakket sammen om løgn. Dummer han seg ut, skal jeg hjelpe han med å rette opp i det som har skjedd, men VÆR ÆRLIG! Han får friere tøyler om han ER ÆRLIG. Osv.

Vi kommer inn i det jeg innbiller meg er en god periode, så får jeg slengt dette i trynet!

 

Anonymkode: 33c8d...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere tar han i løgn, får det konsekvenser? Jeg var litt sånn selv som barn og kunne nekte/lyve så jeg trodde det selv. Jeg tror det at foreldrene mine alltid lot det gå gjorde at jeg fortsatte. Jeg ville ikke tatt en generel prat om løgn, men når dere tar han i å lyve må dere ta opp det spesifikke problemet.

«Avtalen var at vi skulle være venner på snap, men du har blokkert meg. I tillegg opplever jeg nå at du lyver om det. Dette er flere tillitsbrudd og gjør at jeg er usikker på om jeg kan stole på deg.» Spør gjerne hva han tenker om dette og så mener jeg det må få en konsekvens. Feks ta inn telefon, fjern Internett eller lignende. Noe som er viktig for han. 

Anonymkode: 02aa8...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når dere tar han i løgn, får det konsekvenser? Jeg var litt sånn selv som barn og kunne nekte/lyve så jeg trodde det selv. Jeg tror det at foreldrene mine alltid lot det gå gjorde at jeg fortsatte. Jeg ville ikke tatt en generel prat om løgn, men når dere tar han i å lyve må dere ta opp det spesifikke problemet.

«Avtalen var at vi skulle være venner på snap, men du har blokkert meg. I tillegg opplever jeg nå at du lyver om det. Dette er flere tillitsbrudd og gjør at jeg er usikker på om jeg kan stole på deg.» Spør gjerne hva han tenker om dette og så mener jeg det må få en konsekvens. Feks ta inn telefon, fjern Internett eller lignende. Noe som er viktig for han. 

Anonymkode: 02aa8...23a

Takk for svar.

Vi har hatt den generelle praten, og prat ved spesifikke episoder. 

Dette er andre gang siden han fikk Snap, at vingar han i en løgn.

Den første løgnen var at han hadde blokkert meg. Snakket om hvorfor jeg ville "være venn" med han på snap, og kpnsekvensene av å bryte tilliten min. Han fikk en advarsel den gangen.  Jeg fortalte at konsekvensene ved at han lyver er at hans privatliv og fritid blir innskrenket 

I går oppdaget jeg på nytt en løgn på Snap. Ikke store greiene egentlig, Men dog. Konsekvensen blir nå at jeg logger av snapchat og bytter passord for en liten stund.  Snakket om ansvaret man selv har når man har kontoer på slike sosiale medier, og at man må ta konsekvensene at hva man legger ut/screenshot.

Har hatt en lang og fin samtale i dag, og han later til å forstå hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Ikke store protester, Men nikker med hodet bøyd...

Hi

Anonymkode: 33c8d...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er litt konfliktsky, og kansje er dere litt mye involvert?

At fjortenåringer forsyner seg av godteri er vel helt normalt, og det hender at frøkna mi prøver seg med et nei også. Jeg gidder ikke hisse meg opp, men ber henne la være å bare ta. Og snap er ungdommenes arena. Kanskje han er ukomfortabel med at du blander deg inn?

Så lenge det ikke er store greiene hadde jeg ikke hisset meg opp. Det er alderen for å frigjøre seg. Du kan jo minne om at konsekvensen av å si mye usant er at man mister tilliten, og også kan bli mistenkt når man sier sannheten. 

 

 

Anonymkode: 5c09a...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Vi har hatt den generelle praten, og prat ved spesifikke episoder. 

Dette er andre gang siden han fikk Snap, at vingar han i en løgn.

Den første løgnen var at han hadde blokkert meg. Snakket om hvorfor jeg ville "være venn" med han på snap, og kpnsekvensene av å bryte tilliten min. Han fikk en advarsel den gangen.  Jeg fortalte at konsekvensene ved at han lyver er at hans privatliv og fritid blir innskrenket 

I går oppdaget jeg på nytt en løgn på Snap. Ikke store greiene egentlig, Men dog. Konsekvensen blir nå at jeg logger av snapchat og bytter passord for en liten stund.  Snakket om ansvaret man selv har når man har kontoer på slike sosiale medier, og at man må ta konsekvensene at hva man legger ut/screenshot.

Har hatt en lang og fin samtale i dag, og han later til å forstå hvorfor jeg gjør som jeg gjør. Ikke store protester, Men nikker med hodet bøyd...

Hi

Anonymkode: 33c8d...6ad

Vil tro dette vil bedre seg om du fortsetter på denne måten. Nulltoleranse for løgn, ros for ønsket adferd. Han er i en fase der han skal bli voksen og han vil teste grenser. Høres ut som du gjør mye rett. Kanskje veldig vanlig å lyve på den måten i den alderen når jeg tenker meg om? Det omhandler jo ofte ting som kan knyttes til løsrivelse. 

Anonymkode: 02aa8...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil tro dette vil bedre seg om du fortsetter på denne måten. Nulltoleranse for løgn, ros for ønsket adferd. Han er i en fase der han skal bli voksen og han vil teste grenser. Høres ut som du gjør mye rett. Kanskje veldig vanlig å lyve på den måten i den alderen når jeg tenker meg om? Det omhandler jo ofte ting som kan knyttes til løsrivelse. 

Anonymkode: 02aa8...23a

Du kan ikke ha nulltoleranse for løgn. Alle lyver innimellom. Det gjør sikkert du også. Uten løgn vil det sosiale skjære seg.

Anonymkode: f6544...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...