Gå til innhold

Rapportering av mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld damer! 

Lurer på om dere har erfaringer med rapportering av mobbing til fylkesmannen? Og hvilken tiltak bør ha blitt prøvd først?

Har dere opplevd eller rapportert noe selv? Og hvordan løste det seg?

Har en datter som blir en del plaget på skolen og det er alltid jeg som må ringe skolen for å spørre om ting, de rapporterer ikke f.eks at mim datter har sagt at hun bare vil dø på grunn av mobbing. (Har hørt det av mora til ei i klassen hennes)

Anonymkode: 5a111...561

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min anbefaling er å snakke med lærer, deretter rektor. Helsesøster kan også være et sted å få hjelp. Er jenta gammel nok til å si ifra til disse selv?

Anonymkode: 19f2f...5de

Skrevet

Først må du rette en formell henvendelse til skolen og be de fatte et enkeltvedtak. Det skal komme frem hvilke tiltak som er satt igang, med tidsfrist og evaluering. Hvis du mener skolen ikke følger opp avtalte tiltak eller hvis de ikke vi starte oppfølging i det hele tatt kan du klage til fylkesmannen. 

Hvis din datter sier hun vil dø pga mobbing bør du kontakte fastlege og be om henvisning til BUP. Dere bør også ta kontakt ned helsesøster og be henne ha regelmessige samtaler med barnet. 

Anonymkode: 60773...94b

Skrevet

De fatter ikke enkeltvedtak lengre. Skolen har en ukes frist på seg fra du melder inn. Gjør de ikke noe går du videre til fylkesmann. Vi endte med å politianmelde skolen. Da skal jeg love deg det ble fart i ting. 

Anonymkode: afea4...75e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De fatter ikke enkeltvedtak lengre. Skolen har en ukes frist på seg fra du melder inn. Gjør de ikke noe går du videre til fylkesmann. Vi endte med å politianmelde skolen. Da skal jeg love deg det ble fart i ting. 

Anonymkode: afea4...75e

Selvfølgelig!

de skal lage aktivitetsplan. Som i bunn og grunn inneholder det samme som tidligere ble omfattet av enkeltvedtak. 

Anonymkode: 60773...94b

Skrevet

Om datteren din sier hun vil dø har det kommet langt! Da møter du opp på skolen for å snakke med lærer og rektor. Jeg har kun truet rektor med fylkesmannen, men da ble det fart i sakene. Koblet også inn politiet. 

Anonymkode: b126e...f66

Skrevet

Om hun sier hun vil dø hadde jeg bedt fastlege henvist som akuttsak til BUP. Saker hvor barn har uttalt slike ting går foran ordinær venteliste. Viktig at noen snakker med henne og vurderer hvordan hun har det. Så et det som de over skriver. Du må melde det som en 9.A sak til skol. De har plikt til å lage en aktivitesplan og om de ikke følger opp DA kan du melde til fylkesmannen. Som flere sier...når skolen ikke gjør det de skal så er det bare å gå oppover...kommunalsjef...fylkesmannen...politi osv. Mange skoler er gode og gjør det de skal, men noen mangler kompetanse og følger ikke opp. For de barna det gjelder kan følgene bli katastrofale så her ville jeg fulgt opp og gått videre ved første tegn på at det ikke blir tatt alvorlig av skolens ledelse.

Anonymkode: 2ebf2...b04

Skrevet

Du er veldig vag i informasjonen her, det er mye vi lærere ikke vet som er fortalt til venninner feks. 

Når det er sagt, dette er tjenestevei:

Du kontakter kontaktlærer skriftlig og ber om et møte. 

Ut fra dette møtet skal det komme noen tiltak eller planer for hva skolen og dere skal gjøre. 

Vil ikke kontaktlæreren reagere tar du skriftlig kontakt med rektor. 

Etter dette har skolen fem virkedager på seg til å igangsette tiltakene. Merk, dette betyr ikke at mobbingen skal opphøre på fem dager, men at tiltakene skal settes i gang. Dersom dette ikke skjer, og bare da, kan du klage til fylkesmannen. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min anbefaling er å snakke med lærer, deretter rektor. Helsesøster kan også være et sted å få hjelp. Er jenta gammel nok til å si ifra til disse selv?

Anonymkode: 19f2f...5de

Hva baserer du den anbefalingen på? 

Læreren som ikke har oversikten over situasjonen i eget klasserom? Hvorfor har ikke læreren det? Læreren skulle jo sammen med rektor ha meldt fra til hjemmet. Anbefalingen du kommer med, er å først gå til læreren? 

Jenta skal gå til Helsesøster? Skal helsesøster få slutt på mobbingen på skolen? Eller skal denne sykepleieren gi psykisk helsehjelp til mobbe offeret? Det finnes bedre kvalifiserte til å gi slik hjelp, enn helsesøster. 

Rektor er riktig vedkommende. 

HI spør om Fylkesmannen. Det er sikkert ikke dumt. Hi snakker som det er et kjent problem for både hjemmet og skolen. Samarbeidet er i lås? 

Gå til Fylkesmannen, straks! Har god erfaring med Fylkesmannen, bare at skolen ikke fulgte påleggene. 

Anonymkode: 32cc1...505

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva baserer du den anbefalingen på? 

Læreren som ikke har oversikten over situasjonen i eget klasserom? Hvorfor har ikke læreren det? Læreren skulle jo sammen med rektor ha meldt fra til hjemmet. Anbefalingen du kommer med, er å først gå til læreren? 

Jenta skal gå til Helsesøster? Skal helsesøster få slutt på mobbingen på skolen? Eller skal denne sykepleieren gi psykisk helsehjelp til mobbe offeret? Det finnes bedre kvalifiserte til å gi slik hjelp, enn helsesøster. 

Rektor er riktig vedkommende. 

HI spør om Fylkesmannen. Det er sikkert ikke dumt. Hi snakker som det er et kjent problem for både hjemmet og skolen. Samarbeidet er i lås? 

Gå til Fylkesmannen, straks! Har god erfaring med Fylkesmannen, bare at skolen ikke fulgte påleggene. 

Fylkesmannen avviser alle henvendelser dersom rett tjenestevei ikke er gjort. 

Skrevet

Trist å høre. Vi rapporterte mobbing av vår sønn tidligere og det stemmer at skolen har fem virkedager til å sette igang tiltak før du evt kan kontakte fylkesmannen. Rektor skal informeres om mobbesaker uansett ihht loven. Det ble mye bedre for vår sønn etter at vi rapporterte, så det nytter å si fra.

Anonymkode: 7c9fe...fc1

Skrevet
5 timer siden, Optatium skrev:

Fylkesmannen avviser alle henvendelser dersom rett tjenestevei ikke er gjort. 

Det er tull! 

Skolen skal lage handlingsplan, om den ikke er rettidig, eller godt nok laget, eventuelt ikke fulgt opp er det til Fylkesmannen. 

«Tjenestevei», skolen har jo her allerede brutt plikten sin. «Tjenestevei» er å underrette hjemmet. Da er det allerede brudd på tjenestevei. 

Skolen har selvstendig plikt. Fylkesmannen har selvstendig plikt. Er det et barn som blir mobbet på skolen, skal hsndlings plan skrives, eventuelt vedtak fattes, sporenstreks. Slik at barnet får en god skolehverdag “as soon as poss”

Denne eleven har jo hatt det vondt en stund? 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tull! 

Skolen skal lage handlingsplan, om den ikke er rettidig, eller godt nok laget, eventuelt ikke fulgt opp er det til Fylkesmannen. 

«Tjenestevei», skolen har jo her allerede brutt plikten sin. «Tjenestevei» er å underrette hjemmet. Da er det allerede brudd på tjenestevei. 

Skolen har selvstendig plikt. Fylkesmannen har selvstendig plikt. Er det et barn som blir mobbet på skolen, skal hsndlings plan skrives, eventuelt vedtak fattes, sporenstreks. Slik at barnet får en god skolehverdag “as soon as poss”

Denne eleven har jo hatt det vondt en stund? 

Tror du misforstår meg. Jeg sa lenger oppe her at hi er litt vag i sitt hovedinnlegg. Hvis det er en venninne, og ikke en lærer, som har hørt dette med å dø, så kan ikke skolen være ansvarlig for det. 

Poenget mitt var at om man går tett til fylkesmannen før man har forsøkt skolen, blir alt avvist hos fylkesmannen. Ny regler fra ifjor. 

Skrevet

Dessuten fattes det ikke vedtak lenger slik som før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...