Gå til innhold

Når vet man hvor syke barna er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har klaget på vondt i halsen noen dager. I går kveld fikk han moderat feber (38) og i dag har den vært høy (39,5-40) han spiste en liten porsjon grøt til frokost (mot normalt 2 store), 4 fiskeboller til middag (mot normalt 10), drikker noe (appelsinjus) og almenntilstanden er litt redusert. Han sier at det er vondt i hodet når han bøyer seg og sliter med å svelge. 

Hvordan kan jeg bedømme om han har streptokokker eller bihulebetennelse og trenger legehjelp? Han er litt dramaqueenav seg (manflu)

Anonymkode: 4a234...15b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ville jeg ikke tatt til legen foreløpig i alle fall. 

Men om han har vondt i halsen hadde jeg ikke gitt han appelsinjuice. 

Anonymkode: e97df...d19

Skrevet

Nå går det jo influensa, så det kan jo godt være det han har. Da er det bare å holde seg hjemme til det går over.

Anonymkode: f04c3...a8b

Skrevet

Hadde samme runden med sønnen min, jeg kjøpte saftis, lagde smoothie og gav han paracet. Som regel er jo halsbetennelse virus og går over av seg selv.

Men han ble bare verre og verre, til slutt klarte han knapt svelge i det hele tatt, fikk ikke i seg noe mat og veldig lite væske. Da tok jeg han til lege. De tok en strep-test som var positiv for streptokokker og legen bare tittet inn i munnen hans og sa: Auda, det så skikkelig vondt ut, ingen tvil om at du har en skikkelig halsbetennelse.

Anonymkode: fd275...500

Skrevet

Når han spiser litt, og (forhåpentligvis drikker godt?), trenger han nok ikke lege med én gang. Allmenntilstanden dikterer om han trenger lege eller ikke. Hvis han er veldig slapp, vedvarende høy feber, og ikke spiser eller drikker (nok), bør han til lege.

Anonymkode: 1c774...e03

Skrevet

Hadde ikke tatt han til legen enda.

Hvor gammel er han? 10 fiskeboller til middag til vanlig er da veldig mye mat..

Anonymkode: 1bfd9...bb9

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke tatt han til legen enda.

Hvor gammel er han? 10 fiskeboller til middag til vanlig er da veldig mye mat..

Anonymkode: 1bfd9...bb9

Tenker ikke å ta han til lege enda, men han hadde streptokokker en gang da han bar 3 og da var han ca slik som nå. Ingen som merket det. Tilfeldig at legen tok en test på han også fordi søstrene hadde det, og han var verre enn de begge.

han er 6 år og er veldig glad i mat.

Skrevet

Jeg tenker han er normalt hjemme fra skolen syk, men ikke så mye mer enn det. Nedsatt matlyst, pjusk i formen og vondt er helt normalt. Og menn syter gjerne mer enn jenter på slike ting også. Jeg hadde nok latt det gå noen dager før jeg så det ann, og er det ingen bedring så hadde jeg vurdert legen men ikke før. 

Anonymkode: 456d0...83e

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker han er normalt hjemme fra skolen syk, men ikke så mye mer enn det. Nedsatt matlyst, pjusk i formen og vondt er helt normalt. Og menn syter gjerne mer enn jenter på slike ting også. Jeg hadde nok latt det gå noen dager før jeg så det ann, og er det ingen bedring så hadde jeg vurdert legen men ikke før. 

Jeg har ikke tenkt å løpe til legen nå, men om dette fortsetter over flere dager, hvordan vet jeg om det er noe som går over hjemme eller om jeg trenger lege...?

Skrevet

Følger alltid magefølelsen min og når ungene ikke vil ha vått eller tørt, da er det på tide med legebesøk

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Menn syter mer enn jenter? Når de er seks år? Hæ?

Anonymkode: 5c5c3...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...