Gå til innhold

Skole venninner..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter er 6 år og stolt skolejente. Hun har ei beste venninne som går i klassen hennes. De er i lag hele tiden. Veldig bestemte frøkener begge to og begge liker å bestemme. Husker godt første gangen jenta var på besøk hos oss og de to kranglet om absolutt alt. Ble aldri enig om hva de skulle finne på. Slik er det ikke lenger. Det er venninnen til min datter som er sjefen i dette vennskapet. Noen her som har noe lignende å dele og hvordan håndterer dere det? Jeg tenker dei er jo små men litt sårt å se når jenta bestemmer alt og kaller broren på 2 dumm osv.

Anonymkode: d53f7...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går selvfølgelig inn og veileder. Sosial interaksjon må også øves! Og hos meg er det nulltoleranse for utskjelling, fornærmelser, "du er dum" o.l. Da må man be om unnskyldning og skjerpe seg! 

Anonymkode: bffc5...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går vi inn og veileder og viser at dette ikke er aktuelt hos oss. Men umulig for oss å være tilstede over alt. På skulen, SFO osv. Hun har vært på bading igår sammen med venninnen og mor. Min venninne og hennes jente var der også og hun kunne fortelle at der er det venninnen til min datter som er sjefen og bestemmer alt. Veldig ulik datter mi å la noen bestemme over henne.

Anonymkode: d53f7...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt veiledning er nok bra når de er såpass små, men stort sett synes jeg de bør lære å ordne opp selv.

Anonymkode: 77a61...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig går vi inn og veileder og viser at dette ikke er aktuelt hos oss. Men umulig for oss å være tilstede over alt. På skulen, SFO osv. Hun har vært på bading igår sammen med venninnen og mor. Min venninne og hennes jente var der også og hun kunne fortelle at der er det venninnen til min datter som er sjefen og bestemmer alt. Veldig ulik datter mi å la noen bestemme over henne.

Anonymkode: d53f7...ea9

Tilrettelegge for at hun leker litt med en del andre også? 

Anonymkode: bffc5...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg nok styrket hennes rolle i vennskapet ved å snakke med henne om hva hun kan gjøre for seg selv.

I tillegg ville jeg ha invitert andre barn hjem som hun kan etablere gode vennskap med, så det ikke bare er de to som er sammen.

Anonymkode: 9f25d...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uvanlig at vi kommer inn i bestemte roller med andre. Sånn er det nok for deg også med noen er du "leder" og med andre er du den som følger etter.

Prøv å snakk med jenta om at hun ikke skal føye seg i alt og etabler også vennskap med andre.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det har ikke vært så ofte besøk her i heimen. Hun har også andre på besøk. Ikke bare samme jenta. Men det er denne jenta hun er mest sammen med på skolen og SFO. De har gjort veldig masse galskap på skolen og sfo i en periode men det har bedret seg men synes det er så rart at jenta sjefer og bestemmer over jenta mi for hun er ei bestemt frøken sjøl egentlig. Men jeg tror hun tørr ikke å ta igjen med denne jenta for hun er redd for å miste venninnen sin. Det blir sagt ting som at da er ikke jeg vennen din mere osv.. ja som barn kan finne på å si. Venninna har også sagt til flere barn at ho skal drepe mamman og sånne type ting. Vanskelig for oss som foreldre å følge med over alt og være alle plasser. Men veldig rart når så små unga sier sånne type ting da.

Anonymkode: d53f7...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Det har ikke vært så ofte besøk her i heimen. Hun har også andre på besøk. Ikke bare samme jenta. Men det er denne jenta hun er mest sammen med på skolen og SFO. De har gjort veldig masse galskap på skolen og sfo i en periode men det har bedret seg men synes det er så rart at jenta sjefer og bestemmer over jenta mi for hun er ei bestemt frøken sjøl egentlig. Men jeg tror hun tørr ikke å ta igjen med denne jenta for hun er redd for å miste venninnen sin. Det blir sagt ting som at da er ikke jeg vennen din mere osv.. ja som barn kan finne på å si. Venninna har også sagt til flere barn at ho skal drepe mamman og sånne type ting. Vanskelig for oss som foreldre å følge med over alt og være alle plasser. Men veldig rart når så små unga sier sånne type ting da.

Anonymkode: d53f7...ea9

Mye rarere at ikke dere plukker det av henne og sier at hun ikke er velkommen så lenge hun driver på sånn.

Anonymkode: bffc5...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sagt at hun ikke er velkommen om hun driver på sånn. Og hun får heller ikke komme men hva som skjer andre plasser som skole og SFO er vanskelig for oss å gjøre noe med når ikke vi får det med oss!

Anonymkode: d53f7...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Det har ikke vært så ofte besøk her i heimen. Hun har også andre på besøk. Ikke bare samme jenta. Men det er denne jenta hun er mest sammen med på skolen og SFO. De har gjort veldig masse galskap på skolen og sfo i en periode men det har bedret seg men synes det er så rart at jenta sjefer og bestemmer over jenta mi for hun er ei bestemt frøken sjøl egentlig. Men jeg tror hun tørr ikke å ta igjen med denne jenta for hun er redd for å miste venninnen sin. Det blir sagt ting som at da er ikke jeg vennen din mere osv.. ja som barn kan finne på å si. Venninna har også sagt til flere barn at ho skal drepe mamman og sånne type ting. Vanskelig for oss som foreldre å følge med over alt og være alle plasser. Men veldig rart når så små unga sier sånne type ting da.

Anonymkode: d53f7...ea9

Sønnen min hadde også en venn som holdt på sånn. Jeg ga beskjed når jeg hørte det her hjemme, og selv om jeg ikke får gjort noe med det på skolen, så opplevde jeg at sønnen min ble flinkere til å si fra selv etter å ha hørt at jeg gjorde det noen ganger. Han fikk da bekreftelse på at den oppførselen ikke var ok og at han ikke trengte å finne seg i det.

Men det endte med at denne vennen truet litt for mange ganger med at de ikke skulle være bestevenner lenger. Sønnen min gikk lei og tok ham på ordet til slutt, og har nå fått seg en ny bestevenn. Disse har et mye mer likeverdig forhold, så det synes jeg er like greit.

Anonymkode: 46b11...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo veilede og korrigere straks du hører sånne ting. Har en 6 åring selv, og hadde vennene hans sagt at broren var dum hadde jeg tatt en alvorsprat om at sånt gjør man ikke, og klarer man ikke følge reglene hjemme hos oss, kan man heller ikke komme på besøk. Du må hjelpe jenta di til å stå opp for seg selv! Høres ikke ut som det er et tap om dette vennskapet fades ut..

Anonymkode: 933ab...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...