Gå til innhold

nei nei nei.. Hun hadde et lite hull i bakerste jeksel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har vi vært til tannlegen med minste på 3 1/2 år - og hun hadde et lite hull i bakerste jeksel.

Vi kjemper endel med tannpussen, så mulig derfor vi ikke har kommet godt nok til der.

Følte meg som verdens dårligste mor da hun fortalte anklagende at dette var sjelden de så....

Vi pusser fast morgen og kveld, men siste halve året har hun kjempet hysterisk hver gang. Ikke får hun Juice, brus eller saft - utenom i bursdager. Hun liker ikke søte ting, så der er vi heldig. 

Jeg hadde ikke forventet dette hullet i det hele tatt og føler meg bare dritt akkurat nå.....

Anonymkode: 962aa...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går fint. Det er bare et hull i en tann og den tanna faller uansett ut. Ikke la dette ødelegge dagen din. Har dere prøvd elektrisk tannbørste? 

Anonymkode: c9992...b3a

Skrevet

Tusen takk for gode ord <3

Vi kjøpte elektrisk tannbørste i perioden der hun virkelig startet å bli vanskelig å få pusset tennene på, men den nekter hun enda mer enn vanlig tannbørste.

Hun kniper igjen munnen alt hun kan og kaster hodet fra side til side. Nå pusser jeg tennene hennes mens hun ligger på fanget mitt, da klarer hun ikke å kaste på hodet like mye som når hun star eller jeg har henne liggende på gulvet.. 

Hun er blitt litt lettere å pusse nå i det siste, men langt fra like enkelt som det var for 6 mnd siden. Er en stund siden jeg forsøkte den elektriske sist. Jeg tror jeg skal gi den et nytt forsøk. Vet ikke om jeg har pusset for hardt i kampens hete og dermed gjort emaljen svakere og dermed gjort det lettere for karies å angripe?

Skrevet

Og der postet jeg uten å være anonym lengre... Jaja..

Skrevet

Det er nok mer sannsynlig at du ikke har kommet skikkelig til. Og med et barn som kjemper så voldsomt ved tannpuss regner jeg med at tanntråd ikke har vært høyest på lista? Da er det fort gjort.

Dårlig av tannlegen å si det i en anklagende tone, men spurte du om råd og forklarte hvor ille det faktisk er?

Anonymkode: 677c5...d87

Skrevet
11 minutter siden, Carmen00 skrev:

Tusen takk for gode ord <3

Vi kjøpte elektrisk tannbørste i perioden der hun virkelig startet å bli vanskelig å få pusset tennene på, men den nekter hun enda mer enn vanlig tannbørste.

Hun kniper igjen munnen alt hun kan og kaster hodet fra side til side. Nå pusser jeg tennene hennes mens hun ligger på fanget mitt, da klarer hun ikke å kaste på hodet like mye som når hun star eller jeg har henne liggende på gulvet.. 

Hun er blitt litt lettere å pusse nå i det siste, men langt fra like enkelt som det var for 6 mnd siden. Er en stund siden jeg forsøkte den elektriske sist. Jeg tror jeg skal gi den et nytt forsøk. Vet ikke om jeg har pusset for hardt i kampens hete og dermed gjort emaljen svakere og dermed gjort det lettere for karies å angripe?

Skjønner.. Hos den ene jenta mi løsnet det med tannbørste som spilte musikk. Da skulle vi pusse til musikken var ferdig. Søk på singing toothbrush på Wish. Finnes så mye der ute som ikke finnes i Norge. 

Hva med fluortablett som lokkemiddel? 

Det er ekkelt når fagfolk snakker i en anklagende tone, men bare drit i det. Tannlegen vet ingenting om hvor hardt dere har prøvd. Dette kan skje den beste. Jeg hadde hull i to melketenner, men har ikke hatt hull i voksen alder. 😊

Anonymkode: c9992...b3a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok mer sannsynlig at du ikke har kommet skikkelig til. Og med et barn som kjemper så voldsomt ved tannpuss regner jeg med at tanntråd ikke har vært høyest på lista? Da er det fort gjort.

Dårlig av tannlegen å si det i en anklagende tone, men spurte du om råd og forklarte hvor ille det faktisk er?

Anonymkode: 677c5...d87

Det skal godt gjøres å faktisk få et hull i en tann, barnet har bare hatt tannen kanskje i ett år. Når en 3,5 åring får hull er det ikke rart tannlegen må ta opp dette. Mange tenker ikke over det, men feks frukt og yoghurt er ikke gunstig å spise for ofte med tanke på tennene. Småspising, selv sunne ting, er heller ikke bra. Andre drikker enn vann som tørstedrikk, selv melk mellom måltider er uheldig. Skylling av tannbørste før og under tannpuss, samt drikke/skylle med vann etter bør unngås. Alle slike små «uvaner» samlet sett kan bidra med å utvikle karies.

En stund var det så populært med fluorfri tannkrem, da blir det garantert hull. Tennene blir betydelig sterkere med fluor og tåler da mer før det utviklar hull. Regner med tannlegen anbefalte fluortabletter, hvis ikke så er det lurt å begynne med det.

Anonymkode: 4ae1e...c17

Skrevet

Får hun noen form for medisin? Eller får hun annet drikke enn vann om natta? 

Anonymkode: 84ae6...ca3

Skrevet

Det er vel forskjell på hvor sterke tennene er. Mine to barn har hatt samme pusseregime og omtrent likt inntak av godteri/drikke. Den yngste var dessuten svært kresen og fikk derfor ikke i seg alle nødvendige næringsstoffer over lang tid. Likevel har den yngste alltid hatt sterke tenner og ingen hull. Den eldste har derimot hatt flere hull, og tynnere emalje, også på de nye tennene. Jeg og far har samme forskjell på tannstyrke, regner med at de har arvet våre respektive tanngener.

Anonymkode: 8b486...4e9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skal godt gjøres å faktisk få et hull i en tann, barnet har bare hatt tannen kanskje i ett år. Når en 3,5 åring får hull er det ikke rart tannlegen må ta opp dette. Mange tenker ikke over det, men feks frukt og yoghurt er ikke gunstig å spise for ofte med tanke på tennene. Småspising, selv sunne ting, er heller ikke bra. Andre drikker enn vann som tørstedrikk, selv melk mellom måltider er uheldig. Skylling av tannbørste før og under tannpuss, samt drikke/skylle med vann etter bør unngås. Alle slike små «uvaner» samlet sett kan bidra med å utvikle karies.

En stund var det så populært med fluorfri tannkrem, da blir det garantert hull. Tennene blir betydelig sterkere med fluor og tåler da mer før det utviklar hull. Regner med tannlegen anbefalte fluortabletter, hvis ikke så er det lurt å begynne med det.

Du har gode tips, men ikke enig i 1. Setninga di. Før du sier noe sånt må du huske at vi ikke er like. Noen har fra naturens side sterkere tenner enn andre. Jeg vokste opp i en tid der fokuset på sukker, fluor og sånt ikke var like sterk som nå. Og det bærer tennene mine preg av. Mens venner (som spiste langt mer søtt enn meg!) hadde null hull.

Synes hi her gjør det hun kan for å unngå hull. Det er ikke riktig av tannlegen å påføre skam pga dette. Shit happens, selv om man gjør det man makter for å unngå det.

Det er snakk om et lite hull. Vet om barn som har måttet trekke de fleste melketennene. Vedkommende bruker gebiss i dag. Da snakker vi.

Skrevet

Det er jo mulig datteren din har dårlig emalje. Mine to barn har fått samme mat og hatt samme rutiner rundt tannpuss. Allikevel har den ene borret flere ganger fordi emaljen hennes er så dårlig. Dette er medfødt og ikke noe som noen kan noe for. Selv har jeg aldri hatt hull, men faren hennes har hatt mye så jeg tenker det kan være noe genetisk betinget.

Så jeg hadde ikke hengt meg så mye opp i det om jeg var deg, høres ut som du har fine rutiner og gjør det du kan.

Anonymkode: 668d2...2a8

Skrevet
2 timer siden, Hjertefru skrev:

Du har gode tips, men ikke enig i 1. Setninga di. Før du sier noe sånt må du huske at vi ikke er like. Noen har fra naturens side sterkere tenner enn andre. Jeg vokste opp i en tid der fokuset på sukker, fluor og sånt ikke var like sterk som nå. Og det bærer tennene mine preg av. Mens venner (som spiste langt mer søtt enn meg!) hadde null hull.

Synes hi her gjør det hun kan for å unngå hull. Det er ikke riktig av tannlegen å påføre skam pga dette. Shit happens, selv om man gjør det man makter for å unngå det.

Det er snakk om et lite hull. Vet om barn som har måttet trekke de fleste melketennene. Vedkommende bruker gebiss i dag. Da snakker vi.

Jo, det er nemlig svært lite forskjeller i «tannstyrke» så lenge det har vært normal tannutvikling, det er det forsket på. Det er hovedsaklig vanene som er forskjellige, men spyttet kan kanskje ha noe innvirkning(immunforsvarkomponenter i spytt bla). Det eneste som kan være «svake tenner» er slike med mineraliseringsforstyrrelser; brungule flekker er spesielt svake, hvitlige flekker er noe mindre mineraler i enn inntakt emalje, men mild type forstyrrelse. Det er allikevel ikke gitt at en får hull i tenner med mineralforstyrrelser så lenge man har gode vaner; god munnhygiene, normalt kosthold uten småspising/mellommåltider og fluor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...