Gå til innhold

Sykt barn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange dager kan man være hjemme med sykt barn? Noen mener en egenmelding på sb varer i 3 dager mens andre sier 8 dager?? 

Anonymkode: 7e6eb...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 dager, 8 dager i ia bedrift(inkluderende arbeisliv bedrift)

Anonymkode: 51958...3f9

Skrevet

Det er opp til arbeidsgiver egentlig.

Du har 10 dager i året, men arbeidsgiver kan kreve legeattest fra fjerde dagen.

Anonymkode: b9576...a20

Skrevet

Visste ikke det fantes begrensninger. Man har 10 evt 15 sykt barn dager på kalenderår men de kan vel brukes "fritt"?! 

Skrevet
1 minutt siden, Håpet ble virkelighet! skrev:

Visste ikke det fantes begrensninger. Man har 10 evt 15 sykt barn dager på kalenderår men de kan vel brukes "fritt"?! 

Bare om arbeidsgiver er "grei". 

Alle arbeidsgivere vet at om ungen får vannkopper tar det mer enn 3 dager å bli frisk, men de kan faktisk kreve en legeattest på at du må være hjemme med det.

Skrevet

Vi har 10 dager per kalenderår der hvor jeg jobber. Mannen jobber i samme konsern, og har derfor like mange dager som meg.

Anonymkode: fc739...a90

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bare om arbeidsgiver er "grei". 

Alle arbeidsgivere vet at om ungen får vannkopper tar det mer enn 3 dager å bli frisk, men de kan faktisk kreve en legeattest på at du må være hjemme med det.

Ok, jobber i kommunal barnehage så har nok ganske "grei arbeidsgiver" Har kun brukt 4 sykt barn dager på de siste 2 årene på min 5 og 7 åring så har vel ikke tenkt over det... 

Anonymkode: bca54...c6b

Skrevet

Jobber i kommunal bhg og dro hjem i dag pga sønnen som fikk feber. Bare lurer på om jeg da kan være hjemme resten av uka på egenmelding eller om gubben må være hjemme fredag eventuelt hvis feberen ikke er borte?? 

Hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i kommunal bhg og dro hjem i dag pga sønnen som fikk feber. Bare lurer på om jeg da kan være hjemme resten av uka på egenmelding eller om gubben må være hjemme fredag eventuelt hvis feberen ikke er borte?? 

Hi

Det må du nesten høre med arbeidsgiveren din om, da det er forskjellig fra sted til sted. Hos oss har vi IKKE lov å bruke egenmelding ved barns sykdom, men har 10 dager per kalenderår som vi kan bruke fritt. Jeg kunne for eksempel vært hjemme ut uka med sønnen min på "sykt barn-dager".

Skrevet

Man har 3 dager sammenhengende(og det inkluderer den dagen du må dra fra jobb) er 10 dager pr barn pr forelder i året. Disse dagene kan du dele opp som du selv ønsker men kun for 3 dager i strekk. 4 dagen må man ha legeattest

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Det vanlige er at foreldrene fordeler dette på begges arbeidsgiver og tar annen hver dag.

Anonymkode: 2882d...f2f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du nesten høre med arbeidsgiveren din om, da det er forskjellig fra sted til sted. Hos oss har vi IKKE lov å bruke egenmelding ved barns sykdom, men har 10 dager per kalenderår som vi kan bruke fritt. Jeg kunne for eksempel vært hjemme ut uka med sønnen min på "sykt barn-dager".

Her motsier du deg selv litt vel...

Egenmelding vil si at du ikke trenger ha sykdommen bekreftet av lege.

Skrevet

Sykt barn dager kan tas en og en. Det er ikke et krav at nå du er borte en dag så har du brukt opp 3. Bare vær obs på at om du er borte fredag og mandag så er det 4 dager selvom du ikke skulle ha jobbet helg. Om du har 1 eller 2 barn har du 10 dager pr kalenderår og 3 barn og fler gir rett på 15 dager.

Arbeidsgiver kan kreve attest på barnets sykdom fra 4. dag. Du kan altså ta ut alle 10 dager etterfølgende om det trengs, men da må du ved senere sykdomstilfeller avvikle ferie eller ulønnet permisjon.

Arbeidsgiver betaler de første 10 dagene og NAV refundere arbeidsgiver for dager over 10 (ved utvidet rett pga eneomsorg, kronisk sykdom eller 3 pluss barn)

Anonymkode: 57c29...b9b

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykt barn dager kan tas en og en. Det er ikke et krav at nå du er borte en dag så har du brukt opp 3. Bare vær obs på at om du er borte fredag og mandag så er det 4 dager selvom du ikke skulle ha jobbet helg. Om du har 1 eller 2 barn har du 10 dager pr kalenderår og 3 barn og fler gir rett på 15 dager.

Arbeidsgiver kan kreve attest på barnets sykdom fra 4. dag. Du kan altså ta ut alle 10 dager etterfølgende om det trengs, men da må du ved senere sykdomstilfeller avvikle ferie eller ulønnet permisjon.

Arbeidsgiver betaler de første 10 dagene og NAV refundere arbeidsgiver for dager over 10 (ved utvidet rett pga eneomsorg, kronisk sykdom eller 3 pluss barn)

Anonymkode: 57c29...b9b

Helt feil det du sier om at hun må være obs på at om hun er borte fredag og mandag så er det 4 dager selvom du ikke skulle ha jobbet feil. Hi kan ta fredag og mandag og har da brukt 2 dager. Det du snakker om gjelder egen egenmelding og ikke for sykt barn dager.

Skrevet

Hi jeg jobber i IA bedrift og bruker sykt barndager 1 og 1, er barnet sykt utover 3 dager kan arb.giver kreve legeattest med mindre det er sykdommer eller operasjon som man vet tar lang tid.  Du bruker ikke 4 dager om barnet er sykt fredag og mandag dette gjelder ved egen sykdom og egenmelding. 

Den dagen du reiser hjem teller ikke med mindre barnet allerede er sykt og hjemme med pappa og dere deler dagen, da bruker du 0.5 eller 1 dag alt etter avtale mes arb.giver.

Mange arbeidsgivere liker at mor og far deler på ig være hjemme im barnet er sykt mer enn 2 dager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...