Gå til innhold

Veldig bekymret, fødselangst og stor baby.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har svangerskapsdiabetes og var på vekstkontroll i uke 36, da fikk jeg beskjed om at barnet hadde vokst veldig mye på kort tid men var fremdeles innafor, men skulle tilbake på kontroll hos fastlegen videre og målte forrige uke symfyse målet og da ble det målt over grensen, og legen sa vi skulle se nå denne uken hvordan veksten har vært, jeg har fødselsangst etter fødsel før og vært på samtale på sykehuest for dette. Nå som jeg føler at babyen vokser veldig mye blir jeg veldig engstelig av meg og gruer meg virkelig til å føde. ringte opp sykehuset for å få en samtale til men de sa jeg kunne få komme innom en kort stund før termin, har to uker igjen til termin og gruer meg bare mer og mer nå :( Vil vikelig ikke føde, og føler meg ikke helt trygg på sykehuset da har hatt dårlig erfaring med de før. 

Jeg får ikke først kontroll på sykehuset før jeg er 7 dager over terminen i følge sykehuset selv om symfysemålet skyter til værs nå og jeg føler bare på meg at det er noe galt hele tiden (magefølelsen) med vekten. Leste at med svangerskapsdiabetes bør man bli satt igang før pga skuldrene kan sette seg fast osv. Går på kostregulert diett... 

Anonymkode: d1afa...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SF mål over snittet trenger ikke bety stor baby, det kan også bety mye fostervann, at du bærer ungen utover og ikke innover i kroppen osv. Men skjønner jo din engstelse når du har diabetes. 

Om målene hos lege nå er veldig høye og han henviser deg til sykehuset tar de deg jo inn, selv om de ikke gjør det når du ringer selv. 

Har dere ikke jordmor på helsestasjonen? Jeg gikk til kontroll hos henne og hun ringte sine kollegaer på sykehuset som da tok meg inn til kontroll. 

Anonymkode: 24b5a...9e2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

SF mål over snittet trenger ikke bety stor baby, det kan også bety mye fostervann, at du bærer ungen utover og ikke innover i kroppen osv. Men skjønner jo din engstelse når du har diabetes. 

Om målene hos lege nå er veldig høye og han henviser deg til sykehuset tar de deg jo inn, selv om de ikke gjør det når du ringer selv. 

Har dere ikke jordmor på helsestasjonen? Jeg gikk til kontroll hos henne og hun ringte sine kollegaer på sykehuset som da tok meg inn til kontroll. 

Nei ble mye tull med jordmor tjenesten jeg gikk til pga hun JM var sykemeldt og de slet med å finne vikarer så går bare til fastlegen på kontroll, hvis han henviser meg vil jeg nok ikke få komme inn på sykehuset før 7 dager etter terminen og sånn som jeg vokser nå kommer er jo det skremmende synes jeg, har gått fra å være normal på symfusemål itilegg til over grensen nå sist på kort tid , har jo to uker igjen ... :( når gikk du inn på kontroll da? 

Skrevet

Jeg hadde i følge legen+jm+gyn veldig stor baby, med begge to. Sf mål var langt over normalen Og vekta mi var også høy. Jm var sur for at jeg ikke ville teste med for sv.dia, for det mente hun jeg måtte ha. Jeg var uenig og pga. Mye kvalme testet jeg meg aldri. 

Begge barna var rett under 4 kg når di kom ut (ingen av dem før termin), og fødselen gikk som en "lek", i den grad en fødsel kan være det 🙈 

Slapp av og prøv å pust med magen. Legene måler ofte baby feil på ul (min første ble estimert til å veie 4800gr til termin på ul i uke 37, men veide 3990 gr 4 dager over termin) Og sf mål kan være forskjellig etter hvordan det er målt, hva du har spist før dem måler, hvor mye vann som er i magen osv. 

Lykke til!

Anonymkode: a5546...89c

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei ble mye tull med jordmor tjenesten jeg gikk til pga hun JM var sykemeldt og de slet med å finne vikarer så går bare til fastlegen på kontroll, hvis han henviser meg vil jeg nok ikke få komme inn på sykehuset før 7 dager etter terminen og sånn som jeg vokser nå kommer er jo det skremmende synes jeg, har gått fra å være normal på symfusemål itilegg til over grensen nå sist på kort tid , har jo to uker igjen ... :( når gikk du inn på kontroll da? 

Jeg var først på ultralyd hos en privat gynekolog som målte barnet til 4.6 kg i uke 36. Bestilte time hos jordmor og hun satte modnings og riestimulerende akupunktur, men hun synes pulsen til barnet var litt for lite variert så hun ringte sykehuset for å få en sjekk. 

Jeg fikk komme inn samme dag, og dagen etter ble jeg satt igang. 

Fødte da 17 dager før termin og barnet veide 4,9 kg. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var først på ultralyd hos en privat gynekolog som målte barnet til 4.6 kg i uke 36. Bestilte time hos jordmor og hun satte modnings og riestimulerende akupunktur, men hun synes pulsen til barnet var litt for lite variert så hun ringte sykehuset for å få en sjekk. 

Jeg fikk komme inn samme dag, og dagen etter ble jeg satt igang. 

Fødte da 17 dager før termin og barnet veide 4,9 kg. 

fy fader :( det høres virkelig ikke bra ut, hva om du hadde gått over tiden??

Skrevet

Du har rett på å bli satt igang før termin med svdiabetes om det er fare for stort barn.

Anonymkode: 82de2...433

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett på å bli satt igang før termin med svdiabetes om det er fare for stort barn.

Er det noe jeg kan kreve?

Skrevet

Jeg ville fått legen til å ringe opp til sykehuset og be de måle og sjekke baby. Da kan de ta en avgjørelse på om du bør settes igang, spesielt kanskje pga. svangerskapsdiabetesen. Rart det ikke er gjort alt. 

Når det er sagt fikk jeg beskjed av sykehuset at «jo, dette er en stor baby, i hvert fall over 5 kilo». 

4 dager over termin (m igangsettelse) fødte jeg en jente på 4,100. Mao innenfor gjennomsnittet :P og i hvert fall ikke 5 kilo😅

Anonymkode: 15d5a...e21

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noe jeg kan kreve?

Mener det ja, det er jo fare for barnets liv om skuldrene blir sittende fast. Jeg fikk igangsetting, krevde det på samme grunnlag.

Skrevet

Hvorfor henviser ikke legen deg til fødepol når man mener at du svært høye symfysemål og attpåtil diabetes? Sistemann fikk jeg 3 uker før tiden og veide da 3790 gram og hadde 22% vekstavvik. Gikk heldigvis på fødepol til hver kontroll. MAS MAS og atter MAS! *ikke gi deg :) Og lykke til.

Skrevet

Ved svangerskapsdiabetes skal du, etter nye retningslinjer, settes i gang ved termin (du skal ikke gå over). Jeg fødte for 4 mndr siden, og fikk det bekreftet både av diabetessykepleier og jordmor. Jeg ble satt i gang 8 dager før termin, og da veide vesla 4270 g.

Anonymkode: d7b04...556

Skrevet

Ja!! Krev å få oppfølging og KREV å få keisersnitt om du vil det. Det er viktig å stå på kravene. Det anbefaler også tanten min som er sjefsjordmor (om det er det det heter).

Anonymkode: f355c...ad0

Skrevet

Be om keisersnitt da vel! Null stress det. Planlagt KS var gull for min del!

Anonymkode: ceb04...f90

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Be om keisersnitt da vel! Null stress det. Planlagt KS var gull for min del!

Man kan ikke bare «be» om keisersnitt 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke bare «be» om keisersnitt 

Åh joda, det har både jeg og flere gjort! Og det uten å ha de medisinske grunnene HI skisserer over her.

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh joda, det har både jeg og flere gjort! Og det uten å ha de medisinske grunnene HI skisserer over her.

Så da kan jeg hi altså gå til fastlegen min på kontroll og be om. Bli satt igang før tiden? Leste det helsedirektoret skrev om svangerskapsdiabetes, her har baby eskalert i vekt på 82% på noen uker og synfysemålet gått fra å være fin til nå over grensen (97.5%) samt økt i vekt.  leser om fare for morkakesvikt på slutten og at skuldrene setter seg fast. :( 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da kan jeg hi altså gå til fastlegen min på kontroll og be om. Bli satt igang før tiden? Leste det helsedirektoret skrev om svangerskapsdiabetes, her har baby eskalert i vekt på 82% på noen uker og synfysemålet gått fra å være fin til nå over grensen (97.5%) samt økt i vekt.  leser om fare for morkakesvikt på slutten og at skuldrene setter seg fast. :( 

Jepp! Det kan du. Du må bare være bestemt ☺️

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp! Det kan du. Du må bare være bestemt ☺️

Da gjør jeg det, om legen sier jeg må bare vente :( vet jeg ikke hva jeg gjør..

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da gjør jeg det, om legen sier jeg må bare vente :( vet jeg ikke hva jeg gjør..

Du har svangerskapsdiabetes, magen og ungen vokser merkbart og du har angst for fødselen, selvfølgelig skal han ringe sykehuset for deg.

Skrevet

Når jeg fikk påvist svangerskaps diabetes ble jeg henvist til sykehuset og de tok over kontrollene frem til fødsel. Jeg ble satt igang 8 dager før termin. Høres helt merkelig ut at du ikke skal få jevnlig kontroll på sykehuset. Her må du ringe gyn.pol selv og forklare situasjonen. 

Anonymkode: c0b10...4ca

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg fikk påvist svangerskaps diabetes ble jeg henvist til sykehuset og de tok over kontrollene frem til fødsel. Jeg ble satt igang 8 dager før termin. Høres helt merkelig ut at du ikke skal få jevnlig kontroll på sykehuset. Her må du ringe gyn.pol selv og forklare situasjonen. 

Anonymkode: c0b10...4ca

Takk hører med legen i morgen hva han har å si :) sist sa han bare noe måtte bli gjort om symfysemålet har gått op enda en uke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...