Gå til innhold

Må jeg på bedriftskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke å dra til legen. Syns det er ekkelt med urinprøven jeg må ha med meg. Ikke liker jeg å ta blodprøve og bli veiet heller. Jeg er er helt frisk. Men presset på arbeidsplassen er stort. Alle går på bedriftskontroll en gang i året. Jeg har fått time og alt. Kan jeg ringe til legekontoret, og bare avbestille timen min uten noen får vite det, og bare late som jeg har vært der om noen spør? 

Anonymkode: bbbb9...911

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt, du er et voksent menneske, gjennomfør kontrollen. Hos oss hadde arbeidsgiver fått vite det, men her blir den utført på arbeidsplassen

Anonymkode: 8b09c...eb6

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, du er et voksent menneske, gjennomfør kontrollen. Hos oss hadde arbeidsgiver fått vite det, men her blir den utført på arbeidsplassen

Anonymkode: 8b09c...eb6

Nettopp, jeg er voksen, og bør kunne bestemme dette selv, uten det blir lagt noe press på meg. 

Anonymkode: bbbb9...911

Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan ikke kreve at du gjennomgår kontroll.

men, avhengig av hva slags jobb du har, da kan også arbeidsgiver nekte å sette deg til bestemte typer arbeid. Noen arbeidsoppgaver krever helseattest. 

I tillegg er kontrollen en fin måte å faktisk undersøke hvor frisk du er. Selv om du føler deg frisk kan du feks ha høyt kolesterol eller BT. 

Anonymkode: f29d5...087

Skrevet

Hva jobber du som? Hvis du har arbeid som medfører særlig helserisiko er det mulig at arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du gjennomfører helsekontroll. Hvis du har denne type arbeid har ikke arbeidsgiver lov til å la deg fortsette i stillingen hvis du nekter. (Mulig du kan velge en annen lege, det er jeg ikke sikker på. Men det stilles krav til at legen skal ha kompetanse på det området som undersøkelsen gjelder, så det er ikke sikkert fastlegen er god nok) Det er spesifisert i lovverket hvilke type arbeid dette gjelder. Det finnes også en del former for arbeid der arbeidsgiver har plikt til å tilby helseundersøkelse, også disse er spesifisert i lovgivningen. Hvis arbeidsgiver har plikt til å tilby, kan du takke nei.

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/arbeidsgiver/helsekontroll/

Anonymkode: e2b73...75f

Skrevet

Jeg ga bare beskjed på jobb at jeg ikke ønsket kontroll hos bedriftslegen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...