Gå til innhold

Må jeg veie meg på svangerskapskontrollen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hsr virkelig ikke lyst. Samboeren min skal være med til jordmor. Han ser ikke helt poenget men blir med. Jeg ønsket overhodet ikke å veie meg forran han. Må jeg?  Hva hvis jeg nekter? 

Anonymkode: 96669...7c1

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Ja, du må veies. Det er viktig. Men det er jo ikke sånn at lege roper ut. Legen leser av tall og skriver ned i skjema

Anonymkode: fbd2a...a44

Lenke til kommentar

Jeg måtte ikke. Sa jeg sliter med vekten, og vil ikke vite hva jeg veier for da blir jeg sykelig opptatt av det. 

Det holdt å måle magen hver gang for å se om babyen vokser. 

De kan ikke tvinge seg til noen ting. All oppfølging i graviditeten er frivillig, du trenger ikke gå på kontroll engang om du ikke vil. 

Men selvfølgelig så er det lurt for babyen og din skyld at du gjør det.

Anonymkode: 99a4b...981

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke veid foran samboer. Det gjøres på eget rom, der jeg også leverte urinprøve, før vi kom inn til jordmor. Men kan du ikke bare be han vente litt unna?

Anonymkode: afda0...8f4

Lenke til kommentar

Annonse

Veide meg aldri, selv om jeg var undervektig da jeg ble gravid. Veide meg hjemme og sa til jordmor at vektøkning var Ok.

Anonymkode: 63553...d8c

Lenke til kommentar

Jeg ble alltid veid. Ble veid inne på rommet der de tok stikket i fingeren og målte blodtrykket. 

Om du ikke vil bli veid bør du nok snakke med legem før timen, tror ikke det blir noe bedre for deg å ta den diskusjonen om hvorfor når mannen din er der. 

Anonymkode: b8fe4...833

Lenke til kommentar

Du må ingenting du ikke vil. Det er ikke tvang. Og vekten er ikke viktigste indikator når det kommer til feks diagnosering av sv.forgiftning (da har de også bt, prot i urin og symptomer).

Eneste som kan være kjekt er om du er overvektig mtp bmi, kan ha noe å si i forhold til oppfølging av risikosvangerskap og fødsel. 

Selv har jeg ikke veid meg en eneste gang i mine to svangerskap. I det siste nå så sa jeg bare til Jm at jeg har et komplisert forhold ril vekt og veiing, men om hun trenger velten så ikke si den høyt til meg. -Ikke en eneste Jm eller lege på de kontrollene jeg Jar vært har hatt behovet for at jeg skal veie meg. (Nå er jeg litt under normalvektig i utgangspunktet)

Så senk skuldrene og snakk med Jm :) 

Anonymkode: 88b83...2b2

Lenke til kommentar

Kanskje det er bedre å gå til jordmor alene hvis du ikke vil bli veie osv foran ham? Har aldri tatt med samboer til jordmor. Han må bli med en gang for å erklærr farskap bare. 

Lenke til kommentar

Jeg veier meg hjemme og sier til lege/jordmor hva tallet er. 

Forøvrig fatter jeg ikke behovet for p dra med samboer til jordmor? Mulig jeg er sær men der har ikke min mann vært med, ser på det som en legetime/oppfølging av meg selv. 

Anonymkode: 281f2...f99

Lenke til kommentar

Hvorfor tror noen at en MÅ alt mulig? Det aller meste i Norge er frivillig. Det er bare til å gi beskjed, så ordner det seg.

Anonymkode: bda72...476

Lenke til kommentar

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg veier meg hjemme og sier til lege/jordmor hva tallet er. 

Forøvrig fatter jeg ikke behovet for p dra med samboer til jordmor? Mulig jeg er sær men der har ikke min mann vært med, ser på det som en legetime/oppfølging av meg selv. 

Anonymkode: 281f2...f99

Helt enig. Men det var ønsket av helsestasjonen

Anonymkode: 96669...7c1

Lenke til kommentar
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Men det var ønsket av helsestasjonen

Anonymkode: 96669...7c1

Kan du ikke si det da? Hvis du klarer det, så sier du til samboeren din at du ikke har lyst til at han skal se på at de veier deg, så om han kan være så snill og vente et annet sted så lenge.

Hvis du ikke tør det, så sier du til jordmor at du ikke har lyst til å bli veid foran samboeren din, så om det kan skje litt diskret uten at han er med.

Hvis du absolutt ikke vil bli veid, så sier du det til jordmor, gjerne med en liten forklaring. Eventuelt at det er greit at de veier deg, men at du og samboer ikke vil vite tallet.

Man kan løse mye ved å si fra og snakke om ting.

Lenke til kommentar

Vei deg hjemme, og si differansen fra forrige kontroll til jordmor. Altså 1.8kg opp fra forrige time, eller noe sånt. Eller skriv tallet på en lapp. 

Men det der tallet har jo ingen betydning for din samboer. Han ser jo hvordan du ser ut. Du ser jo ikke annerledes ut for ham om han får vite at du veier 48 kg, eller 98 kg. Du er jo nøyaktig den samme.. 

Anonymkode: c266c...777

Lenke til kommentar

*sukk* og likevel er vi forundret over at våre døtre er sykelig opptatt av hva de veier og hvordan de ser ut. Lege/Jordmor veier deg ikke for å skjemme deg ut, men for å se hva du veier, og at vektøkningen er som den skal.

Jeg blir helt matt av sånne damer som deg.

Lenke til kommentar

Med sistemann veide jeg meg hjemme før timen hos jordmor :) Ingen spes årsak til det, bare foretrakk en "reell vekt" uten klær på min vekt jeg alltid bruker.

Anonymkode: 81e7a...739

Lenke til kommentar
5 timer siden, Holzhaus skrev:

Kanskje det er bedre å gå til jordmor alene hvis du ikke vil bli veie osv foran ham? Har aldri tatt med samboer til jordmor. Han må bli med en gang for å erklærr farskap bare. 

Mannen min er alltid med. Det viser interesse, og vi får jo høre hjertelyden hver gang. Klart det er stas for mannen å få høre. Han blir stort sett oversett siden det er jeg som sjekkes, men han vil gjerne være med likevel.

Jeg veide meg hjemme siden jeg foretrakk å bruke samme vekt med samme klær hver gang, så bare sa jeg til jordmor hva jeg veide. 

Lenke til kommentar

Jeg syntes også det var ubehagelig å veie meg da jeg var gravid, det er du ikke alene om! :) Jeg har derfor alltid veid meg hjemme og sagt tallet til jordmor. Det er ikke så fryktelig gøy å vekta stige, og det føltes litt bedre å i alle fall få notert korrekt vekt (målt før frokost uten klær) enn midt på dagen med klær hos jordmor. 

Anonymkode: 3ef8f...7c6

Lenke til kommentar
3 timer siden, gale damen skrev:

*sukk* og likevel er vi forundret over at våre døtre er sykelig opptatt av hva de veier og hvordan de ser ut. Lege/Jordmor veier deg ikke for å skjemme deg ut, men for å se hva du veier, og at vektøkningen er som den skal.

Jeg blir helt matt av sånne damer som deg.

Jeg er ikke HI, men er en av de som ikke ønsket å bli veid. Vil bare nevne at man kan ha forskjellige grunner. Selv hadde jeg anorexi i mange år. Ble "frisk" for 10år siden, men merker at når jeg er gravid og vekten/tallet går så fort opp uten at jeg kan kontrollere det (nøkkelordet er kontroll og ikke utseendet) så tuller det med hodet mitt og kan gjøre meg deppet og stresset. Så da lar vi heller vekt være vekt i de 9mnd. Så lenge sf målet følger sin kurve så er alle nøjd. :)  

...og jeg vet om fler som syntes det er ugreit av samme grun. Så ikke tro at vi alle gjør det av forfengelighet, selv om man ikke ønsker tallet lest opp og sagt høyt i andres nærvær.

Anonymkode: 88b83...2b2

Lenke til kommentar
16 timer siden, gale damen skrev:

*sukk* og likevel er vi forundret over at våre døtre er sykelig opptatt av hva de veier og hvordan de ser ut. Lege/Jordmor veier deg ikke for å skjemme deg ut, men for å se hva du veier, og at vektøkningen er som den skal.

Jeg blir helt matt av sånne damer som deg.

Døtrene våre blir vel ikke sykelig opptatt av hva de veier fordi om kvinner veies mens de er gravide. 1. Døtrene vet ikke at dette skjer med mindre de er med på kontroll og er gamle nok til å forstå. 2. Man er gravid en svært kort periode av livet og man får ikke issues med vekten av å bli veid mens man er gravid og aldri verken før eller siden. Da har man allerede issues med vekten.

Det finnes helsemessige grunner til at folk må veies, som ikke går på utseende og popkultur. 

Lenke til kommentar
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig må du det. Hvor barnslig er det mulig å være da?

Anonymkode: efe79...797

Og hvor idiotisk påståelig er det mulig å være, da? Innmari dumt å være så skråsikker på noe som ikke engang stemmer. 

På helsestasjonen  man ikke noe som helst, 

Lenke til kommentar
2 timer siden, Pobie skrev:

Døtrene våre blir vel ikke sykelig opptatt av hva de veier fordi om kvinner veies mens de er gravide. 1. Døtrene vet ikke at dette skjer med mindre de er med på kontroll og er gamle nok til å forstå. 2. Man er gravid en svært kort periode av livet og man får ikke issues med vekten av å bli veid mens man er gravid og aldri verken før eller siden. Da har man allerede issues med vekten.

Det finnes helsemessige grunner til at folk må veies, som ikke går på utseende og popkultur. 

Nei, døtre blir ikke opptatt av egen vekt om mor veies på svangerskapskontroll. Det har jeg da heller ikke hevdet. Det finnes svært gode grunner til at man veies innimellom som ikke går på popkultur og utseende.

Derimot så er mødres opptatthet av egen vekt i svangerskapet, når de nekter å veie seg hos lege/helsestasjon, fordi de ikke vil at noen skal vite hva de veier, kanskje en indikasjon på at forholdet til vekt kanskje er noe anstrengt. Dette kan du være helt sikker på at døtrene får med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...