Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #1 Skrevet 8. januar 2018 Er ikke det veldig lavt? FT3 er lett forhøyet, og FT4 ligger i øvre normalområde (20, der grensen er 22). Jeg har fått dette nå i løpet av graviditeten, og er bekymret siden jeg har mistet mange ganger tidligere. Legen sier vi skal vente og se, jeg måtte selv be om å få tatt TRAS. Noen som kan noe om dette? Anonymkode: 6e6b4...a2d
HvittHus Skrevet 8. januar 2018 #2 Skrevet 8. januar 2018 Det kan være HCG stimulert hyperthyreose. Har du hatt symptomer på høyt stoffskifte før du ble gravid? Er det tatt stoffskifteprøver tidligere? Og hva ligger FT3 på?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #3 Skrevet 8. januar 2018 1 minutt siden, HvittHus skrev: Det kan være HCG stimulert hyperthyreose. Har du hatt symptomer på høyt stoffskifte før du ble gravid? Er det tatt stoffskifteprøver tidligere? Og hva ligger FT3 på? Nei, ingen symptomer før. Nå sliter jeg med søvn, jeg får bare til å sove 3-4 timer hver natt. Jeg har også en grøtete klump i halsen, og har aldri vært så sliten i mitt liv. Det er tatt stoffskifteprøver tidligere, og de blir normale når jeg ikke er gravid. Forrige svangerskap endte i dødfødsel, da viste det seg at TSH var lav, mens FT3 og FT4 merkelig nok også var i nedre normalområde. Har ikke fått svar på hva det skyldtes. Så man blir jo stresset 🙁 Her er siste resultat, fra midten av desember: S-T4, fritt: 20 (9-22) S-T3, fritt: 7.4 (2,8-7,1) S-TSH: <0.05 (0,2-4,3) Takk for hjelpen, forresten! Anonymkode: 6e6b4...a2d
HvittHus Skrevet 8. januar 2018 #4 Skrevet 8. januar 2018 (endret) 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, ingen symptomer før. Nå sliter jeg med søvn, jeg får bare til å sove 3-4 timer hver natt. Jeg har også en grøtete klump i halsen, og har aldri vært så sliten i mitt liv. Det er tatt stoffskifteprøver tidligere, og de blir normale når jeg ikke er gravid. Forrige svangerskap endte i dødfødsel, da viste det seg at TSH var lav, mens FT3 og FT4 merkelig nok også var i nedre normalområde. Har ikke fått svar på hva det skyldtes. Så man blir jo stresset 🙁 Her er siste resultat, fra midten av desember: S-T4, fritt: 20 (9-22) S-T3, fritt: 7.4 (2,8-7,1) S-TSH: <0.05 (0,2-4,3) Takk for hjelpen, forresten! Anonymkode: 6e6b4...a2d Stoffskiftehormonene dine er ikke heldigvis ikke veldig høye, men en FT3 over ref er for noen nok til å utløse uro og dårlig søvn. Akkurat nå er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente på at TRAS/TSI prøven kommer tilbake. Er den negativ er dette trolig HCG stimulert hyperthyreose. Da skal du følges opp med nye kontroller hver annen uke inntil tilstanden er avklart. Uansett bør legen din konferere med en endokrinolog siden dette er spesialistarbeide. Hvor langt er du på vei? Og var du syk på noen måte under det siste svangerskapet ditt? Endret 8. januar 2018 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #5 Skrevet 8. januar 2018 2 minutter siden, HvittHus skrev: Stoffskiftehormonene dine er ikke heldigvis ikke veldig høye, men en FT3 over ref er for noen nok til å utløse uro og dårlig søvn. Akkurat nå er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente på at TRAS/TSI prøven kommer tilbake. Er den negativ er dette trolig HCG stimulert hyperthyreose. Da skal du følges opp med nye kontroller hver annen uke inntil tilstanden er avklart. Uansett bør legen din konferere med en endokrinolog siden dette er spesialistarbeide. Hvor langt er du på vei? Og var du syk på noen måte under det siste svangerskapet ditt? Takk for svar! Litt godt å høre deg si det, for legen mente det ikke hadde noen sammenheng siden resultatene ikke var så ille. Vet du hvor jeg kan finne det skriftlig at man skal ha nye kontroller annenhver uke? Legen vil jeg skal ta prøver hver tredje uke. Legen vil også bare konferere med endokrinolog dersom prøvene igjen blir rare, dvs. at alt er lavt. Jeg har egentlig lyst til å kontakte privat endokrinolog, men da er jeg avhengig av at vedkommende kan ta telefonkonsultasjoner siden jeg bor avsides til. Nå er jeg ca. 16 uker. I siste svangerskap var jeg ikke syk annet enn en langvarig forkjølelse i starten, og en slags forkjølelse med halsverk på tidspunktet for MA-en. På OUL ble det påvist lite fostervann, men dette rettet på seg før MA-en inntraff. Takk igjen for hjelpen! Anonymkode: 6e6b4...a2d
HvittHus Skrevet 8. januar 2018 #6 Skrevet 8. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Litt godt å høre deg si det, for legen mente det ikke hadde noen sammenheng siden resultatene ikke var så ille. Vet du hvor jeg kan finne det skriftlig at man skal ha nye kontroller annenhver uke? Legen vil jeg skal ta prøver hver tredje uke. Legen vil også bare konferere med endokrinolog dersom prøvene igjen blir rare, dvs. at alt er lavt. Jeg har egentlig lyst til å kontakte privat endokrinolog, men da er jeg avhengig av at vedkommende kan ta telefonkonsultasjoner siden jeg bor avsides til. Nå er jeg ca. 16 uker. I siste svangerskap var jeg ikke syk annet enn en langvarig forkjølelse i starten, og en slags forkjølelse med halsverk på tidspunktet for MA-en. På OUL ble det påvist lite fostervann, men dette rettet på seg før MA-en inntraff. Takk igjen for hjelpen! Anonymkode: 6e6b4...a2d Du kan lese her i nasjonal veileder i endokrinologi: http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/endokrinologi-veileder/thyroidea/hypertyreose-og-svangerskap Når prøvene er utenfor referanse bør en oppegående lege ringe spesialistene for å konferere. Både når stoffskiftet vipper den ene og den andre veien. Så vær gjerne litt skarp overfor legen din hvis han ikke følger veilederen. Skulle dette være HCG indusert hyperthyreose, retter det seg gjerne i løpet av uke 18-20 i følge de papirene jeg har fått da jeg gikk på kurs. Jeg medisineres høyt, det samme gjør min datter, og vi får begge søvnproblemer når FT3 bikker referanse og opp mot ca 8. Over det kommer høy puls og hjertebank i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #7 Skrevet 8. januar 2018 14 minutter siden, HvittHus skrev: Du kan lese her i nasjonal veileder i endokrinologi: http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/endokrinologi-veileder/thyroidea/hypertyreose-og-svangerskap Når prøvene er utenfor referanse bør en oppegående lege ringe spesialistene for å konferere. Både når stoffskiftet vipper den ene og den andre veien. Så vær gjerne litt skarp overfor legen din hvis han ikke følger veilederen. Skulle dette være HCG indusert hyperthyreose, retter det seg gjerne i løpet av uke 18-20 i følge de papirene jeg har fått da jeg gikk på kurs. Jeg medisineres høyt, det samme gjør min datter, og vi får begge søvnproblemer når FT3 bikker referanse og opp mot ca 8. Over det kommer høy puls og hjertebank i tillegg. Tusen takk! ❤️ Det var veldig nyttig! Da har jeg relevant lesestoff å sette meg inn i som burde være en god nok kilde for legen! Anonymkode: 6e6b4...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå