Gå til innhold

Neseblod på barn når de ikke vil brenne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det i gang igjen. Blodet renner og renner. Vi er vant til det, men det starter som regel om kvelden eller natten. Hadde akkurat lagt meg og mulig sovnet, så står han ved sengekanten min og sier «nå blør jeg igjen». 

Han går som regel på jern for å holde nivået oppe. Har vært nede i 3,5 i jernlager pga dette. Har også nesespray med olje for å smøre. Men.. han har astma og tar daglig medisiner (bruker maske) og det gjør funksjonen av den mindre.

Ble henvist for å brenne i nesa, men de vil ikke legge barn unødig i narkose og han sitter ikke stille nok til lokalbedøvelse. 

Heldigvis har det vært helg nå og vi kan sove litt lenger på morgenen, men når det holder på 2-3 timer hver natt, så blir man utslitt til slutt. 

Finnes det noen som har fått narkose for å brenne i nesa? Hvor gammelt var barnet?

Anonymkode: fe574...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør du når han blør, da? Man skal bøye hodet fremover og klemme hardt over neseroten med en iskald klut. Be han snyte seg når dryppingen stopper for å få ut koagler. Merkelig at det blør i 2-3 timer? 

Hvis han ikke får narkose er alternativet å holde barnet fast. Det er ikke behagelig, men det er fort gjort. Må man, så må man.. 

Anonymkode: 8ab46...555

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du når han blør, da? Man skal bøye hodet fremover og klemme hardt over neseroten med en iskald klut. Be han snyte seg når dryppingen stopper for å få ut koagler. Merkelig at det blør i 2-3 timer? 

Hvis han ikke får narkose er alternativet å holde barnet fast. Det er ikke behagelig, men det er fort gjort. Må man, så må man.. 

Han snyter seg gjennom hele prosessen for å få ut koagler. Og de kommer. Men det renner og renner og så klart han får klut og han har hodet forover. Men det silblør og av og til «kaster han opp» koagler. Det er ikke sånn at jeg kan stå og holde en klut. Det er bare å finne frem bøtte og håndkle og sette i gang. Så kan det være opphold på 30 min før det er i gang igjen. Til slutt kommer en relativt stor koagel og da stopper det ofte. Derfor blåser han ut hele tiden mens det blør. I dag fikk jeg tlf fra skolen om at han hadde blødd neseblod i ca 40 min. 

Jeg klarer ikke holde han fast så han sitter stille nok. Det har vi forsøkt

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han snyter seg gjennom hele prosessen for å få ut koagler. Og de kommer. Men det renner og renner og så klart han får klut og han har hodet forover. Men det silblør og av og til «kaster han opp» koagler. Det er ikke sånn at jeg kan stå og holde en klut. Det er bare å finne frem bøtte og håndkle og sette i gang. Så kan det være opphold på 30 min før det er i gang igjen. Til slutt kommer en relativt stor koagel og da stopper det ofte. Derfor blåser han ut hele tiden mens det blør. I dag fikk jeg tlf fra skolen om at han hadde blødd neseblod i ca 40 min. 

Jeg klarer ikke holde han fast så han sitter stille nok. Det har vi forsøkt

Stakkars gutt, det høres ikke kjekt ut. Og stakkars deg! 

Skrevet

Hvis du møter opp hos ØNH lege, godt belest og inneforstått med risiko og fordeler, så kan du stå på kravene og si at dette er for barnets beste. 

Hvis ikke det går så kan du skrive på denne tråden igjen, så tar vi kontakt på PM og jeg skal gi deg navnet på to ØNH leger jeg kjenner godt som er gode i faget og som klarer å se det store bildet. (Så sant du bor på Østlandet da :) ) Så kan du prøve å få en vurdering på nytt der.

Anonymkode: 0802d...a78

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du møter opp hos ØNH lege, godt belest og inneforstått med risiko og fordeler, så kan du stå på kravene og si at dette er for barnets beste. 

Hvis ikke det går så kan du skrive på denne tråden igjen, så tar vi kontakt på PM og jeg skal gi deg navnet på to ØNH leger jeg kjenner godt som er gode i faget og som klarer å se det store bildet. (Så sant du bor på Østlandet da :) ) Så kan du prøve å få en vurdering på nytt der.

Anonymkode: 0802d...a78

Ja! Takk! Bor på Østlandet ja. Vært hos ØNH både privat og på sykehus (Drammen)  men ingen vil brenne. Det begynner å bli dyrt, for når det begynner om natten, så kommer det blod både på madrassen og sengetøyet selv med beskyttelse. Men det er sekundært for legene (og det forstår jeg, men tenkte det illustrerte at det er ofte han blør) nå er det et år siden sist, fastlegen er frustrert, så jeg ringer i morgen og ber om ny henvisning. En av de du kjenner til holder ikke til i drammensomrpdet vel? Så kan jeg be om henvisning dit.

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars gutt, det høres ikke kjekt ut. Og stakkars deg! 

Vi er slitne, sure og gretne begge to nå i dag. Var antydning til neseblod i 17.30 tiden og vi begge begynte å gråte i frustrasjon, men det var heldigvis bare bite litt.

Skrevet

Høres helt horribelt ut at de ikke kan legge ham i narkose for et såpass stort problem som dette. Hadde søren ikke gitt meg her altså! Håper det ordner seg.

Anonymkode: dd639...6be

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres helt horribelt ut at de ikke kan legge ham i narkose for et såpass stort problem som dette. Hadde søren ikke gitt meg her altså! Håper det ordner seg.

Anonymkode: dd639...6be

Han er nå 8 år og en stor gutt, så jeg får ikke til å holde han fast heller. Tilbød meg å holde han fast da han var 3, men det ville de ikke. Da ville han kunne få skrekk i tilfelle han måtte brenne igjen. 5 år med neseblod er ganske lenge. Skal ikke gi meg denne gangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...