Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #1 Skrevet 7. januar 2018 Vi har frivillig tatt kontakt med barnevernet ift atferd hos vårt eldste barn som vi er bekymret for da han har kommet i et dårlig miljø og det går utover skole og hverdag osv. De ønsket å komme på hjemmebesøk hos oss for å få et lite innblikk i hvordan vi fungerer som en familie og hvordan dem best mulig kan hjelpe oss. Jeg gruer meg litt pga en ting , det er at lillebror på 6mnd har ikke egen seng. Dvs , han har men vi har satt den på loftet fordi rommet er for lite til både seng og hans seng. Vi samsover så egentlig har ikke dette vært noe problem for oss sånn sett. Vi tenker å flytte om 1-2år når lillebror begynner å bli såpass stor at han må få litt plass og egen seng eller evt familiekøye blir en mulighet. Tidligere plaget ikke dette meg men svigermor har maset om dette siden lille ble født nærmest og begynte å være litt ufin mot meg og sa jeg må fikse sove ordningen før bv kommer på besøk. Hva tenker dere ? Jeg vil egentlig ikke pynte på ting og for meg er det naturlig at vi sover med lille. Anonymkode: a7d9b...d8c
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #2 Skrevet 7. januar 2018 Du kan nok ta det helt med ro.. Anonymkode: 07d5a...59c
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #3 Skrevet 7. januar 2018 Hvorfor i all verden skulle det være et problem at din på 6 mnd ikke har egen seng? Min på to år sover i min seng, har riktignok egen men det fungerte ikke, så den fungerer som sofa for alle bamsene hennes i stedet. Selv det ville jeg vært åpen med barnevernet om uten problem. Tror du kan ta det helt med ro. Anonymkode: 2d5af...130
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #4 Skrevet 7. januar 2018 At dere har tatt et valg om samsoving gjør dere ikke til dårlige foreldre altså. Andre kan ta andre valg, og at svigermor mener det er uhørt og er uenig gjør ikke dere til dårligere foreldre Anonymkode: 37a52...185
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #5 Skrevet 7. januar 2018 Vær stolt av samsovingen! Anonymkode: 49cf2...9d4
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #6 Skrevet 7. januar 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har frivillig tatt kontakt med barnevernet ift atferd hos vårt eldste barn som vi er bekymret for da han har kommet i et dårlig miljø og det går utover skole og hverdag osv. De ønsket å komme på hjemmebesøk hos oss for å få et lite innblikk i hvordan vi fungerer som en familie og hvordan dem best mulig kan hjelpe oss. Jeg gruer meg litt pga en ting , det er at lillebror på 6mnd har ikke egen seng. Dvs , han har men vi har satt den på loftet fordi rommet er for lite til både seng og hans seng. Vi samsover så egentlig har ikke dette vært noe problem for oss sånn sett. Vi tenker å flytte om 1-2år når lillebror begynner å bli såpass stor at han må få litt plass og egen seng eller evt familiekøye blir en mulighet. Tidligere plaget ikke dette meg men svigermor har maset om dette siden lille ble født nærmest og begynte å være litt ufin mot meg og sa jeg må fikse sove ordningen før bv kommer på besøk. Hva tenker dere ? Jeg vil egentlig ikke pynte på ting og for meg er det naturlig at vi sover med lille. Anonymkode: a7d9b...d8c Jeg syns svigermor virker gammeldags. Det er helt vanlig å gjøre som dere gjør. Ingen av mine sov alene før jeg var ferdig med ammingen. Anonymkode: 5436c...882
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #7 Skrevet 7. januar 2018 Slapp av hi, BV går ikke rundt og ser i alle rommene. Det du nevner trenger dermed ikke å bli et tema i det hele tatt 😉 Anonymkode: 0299f...243
Blåttkryss Skrevet 7. januar 2018 #8 Skrevet 7. januar 2018 Svigermor har ikke peil. Samsoving er normalt, naturlig og beste løsning for noen. Blir så oppgitt over svigermødre som skal mene så mye om ting de overhode ikke har peiling på.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #9 Skrevet 7. januar 2018 Jeg tror du stiger i anseelse hos barnevernet av å samsove jeg. Tviler liksom på at samsoving er særlig utbredt blant den gjengse familie med omsorgssvikt. Det er riktignok bare en gjetning/fordom fra min side. Anonymkode: 3b1e6...cf7
LisK Skrevet 7. januar 2018 #10 Skrevet 7. januar 2018 Vi har hatt en del kontakt med bv grunnet vår datter og samsoving er ikke noe som i hovedsak reageres på har jeg inntrykk av. Når dere i tillegg har tatt kontakt selv vil de nok forholde seg til "saken" altså eldste, ikke legge seg borti alt mulig annet. De er en ganske ålraight instans altså, dersom det samarbeides og alt er på stell (normalt) vil dere kun få råd i forhold til problemet/problemene 😊
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #11 Skrevet 7. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har frivillig tatt kontakt med barnevernet ift atferd hos vårt eldste barn som vi er bekymret for da han har kommet i et dårlig miljø og det går utover skole og hverdag osv. De ønsket å komme på hjemmebesøk hos oss for å få et lite innblikk i hvordan vi fungerer som en familie og hvordan dem best mulig kan hjelpe oss. Jeg gruer meg litt pga en ting , det er at lillebror på 6mnd har ikke egen seng. Dvs , han har men vi har satt den på loftet fordi rommet er for lite til både seng og hans seng. Vi samsover så egentlig har ikke dette vært noe problem for oss sånn sett. Vi tenker å flytte om 1-2år når lillebror begynner å bli såpass stor at han må få litt plass og egen seng eller evt familiekøye blir en mulighet. Tidligere plaget ikke dette meg men svigermor har maset om dette siden lille ble født nærmest og begynte å være litt ufin mot meg og sa jeg må fikse sove ordningen før bv kommer på besøk. Hva tenker dere ? Jeg vil egentlig ikke pynte på ting og for meg er det naturlig at vi sover med lille. Anonymkode: a7d9b...d8c Ta det med ro😉. Hilsen barnevernskonsulent som samsov med sin lille leeeenge, og fortsatt har madrass lignende ved senga hans som brukes noen netter. Anonymkode: c45d3...2d4
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #12 Skrevet 7. januar 2018 Jeg sov med mamma til jeg var 12 Anonymkode: 3cf9a...cc4
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #13 Skrevet 7. januar 2018 Det går helt fint. Jeg hadde hjemmebesøk av bv å de brydde seg ikke om at baby som i min seng. Anonymkode: 8110a...f38
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #14 Skrevet 7. januar 2018 Barnevernet har tatt barna til et indisk par ...reagert på at barna sov i samme seng som foreldrene: https://www.nettavisen.no/nyheter/3316927.html Jeg hadde ikke vært så rolig om jeg hadde vært på din plass... Men kanskje det går bra om du er etnisk norsk. Anonymkode: 25978...79b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #15 Skrevet 7. januar 2018 Jeg gjentar: BV går IKKE inn på dere foreldres soverom! Anonymkode: 0299f...243
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #16 Skrevet 7. januar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjentar: BV går IKKE inn på dere foreldres soverom! Anonymkode: 0299f...243 Ikke i utgangspunkt, men... Om saksbehandleren bli nysgjerrig bekymret... Anonymkode: 25978...79b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2018 #17 Skrevet 7. januar 2018 Samsoving er anbefalt, enten i foreldrenes seng, eller i egen seng på samme rom, til barnet er et år. Dette tenker jeg bare vil være positivt i så fall. Anonymkode: 58d71...16e
LisK Skrevet 8. januar 2018 #18 Skrevet 8. januar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnevernet har tatt barna til et indisk par ...reagert på at barna sov i samme seng som foreldrene: https://www.nettavisen.no/nyheter/3316927.html Jeg hadde ikke vært så rolig om jeg hadde vært på din plass... Men kanskje det går bra om du er etnisk norsk. Anonymkode: 25978...79b Da må det ha vært andre bekymringer også. Ingen bekymring her på frøkna på hverken samsoving eller andre ting hjemme. Problemet med sånne saker er at det finnes noen få råtne epler, men uansett har de i slik jobb ikke lov å uttale seg og dermed er det kun en stemme som blir hørt. Nemlig den som det har gått værst utover, enten det er rett eller i få tilfeller feil..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #19 Skrevet 8. januar 2018 22 hours ago, Anonym bruker said: Barnevernet har tatt barna til et indisk par ...reagert på at barna sov i samme seng som foreldrene: https://www.nettavisen.no/nyheter/3316927.html Jeg hadde ikke vært så rolig om jeg hadde vært på din plass... Men kanskje det går bra om du er etnisk norsk. Anonymkode: 25978...79b Nå har jeg ikke lest men det er så typisk at foreldre uten selvinnsikt henger seg opp i den ene detaljen de faktisk kan føle litt skyld for. Husker så godt den saken med en polsk familie som fikk trøbbel med barnevernet pga oppdragervold - de gjorde en stor sak ut av at bv hadde notert at de glemte å sende med matpakke en dag. For bv var dette jo bare dokumentasjon - ikke noe som viste seg å være av betydning (siden ingen andre ting pekte på materiell omsorgssvikt), men siden familien ikke kunne skjønne problemet med bruk av oppdragervold så ble den polske familiens versjon at de fikk barnevernet på nakken pga en matpakke.. Nettavisen har det forøvrig med å koke suppe på spiker Anonymkode: 3b1e6...cf7
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #20 Skrevet 8. januar 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnevernet har tatt barna til et indisk par ...reagert på at barna sov i samme seng som foreldrene: https://www.nettavisen.no/nyheter/3316927.html Jeg hadde ikke vært så rolig om jeg hadde vært på din plass... Men kanskje det går bra om du er etnisk norsk. Anonymkode: 25978...79b Syns nesten det burde vært en regel om at dersom en familie velger å gå til media mot barnevernet, må de også frita barnevernet fra taushetsplikten slik at barnevernet rett til å uttale seg om sin versjon. Skal banne på at "barnevernet tok ungene uten grunn"-historiene var laaaangt færre hvis barnevernet ikke var underlagt taushetsplikt. Anonymkode: 2d5af...130
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #21 Skrevet 8. januar 2018 Jeg har jobbet med undersøkelser i barneverntjenesten i en årrekke, og ville ikke tenkt på å sjekke om babyen har egen seng. Bekymringen som skal undersøkes handler jo ikke engang om baby, men et eldre søsken! De vil sannsynligvis prate litt med familien samlet i stue eller kjøkken, og kanskje be barnet det gjelder om å få se rommet hans og prate litt alene der. Jeg har hatt flere hundre undersøkelser, men kun vært inne på en håndfull foreldresoverom. Da for å snakke med en sengeliggende forelder, eller i små leiligheter hvor en forelder har bedt meg inn dit for å få en liten prat på tomannshånd. Forresten har jeg samsovet med mine barn til de har vært rundt halvannet år, og verken jeg eller mine kollegaer har reagert negativt på dette. Fysisk nærhet er trygt og godt for en baby, ingenting galt i det!!! Lykke til, håper dere får god hjelp fra barneverntjenesten😊 Anonymkode: 75760...b86
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #22 Skrevet 8. januar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syns nesten det burde vært en regel om at dersom en familie velger å gå til media mot barnevernet, må de også frita barnevernet fra taushetsplikten slik at barnevernet rett til å uttale seg om sin versjon. Skal banne på at "barnevernet tok ungene uten grunn"-historiene var laaaangt færre hvis barnevernet ikke var underlagt taushetsplikt. Anonymkode: 2d5af...130 Mange familier som prøver på å frita BV for taushetsplikten, men BV kan ikke dette pga barnet som også har rett til privatliv. Anonymkode: 1324a...da8
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #23 Skrevet 8. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har jobbet med undersøkelser i barneverntjenesten i en årrekke, og ville ikke tenkt på å sjekke om babyen har egen seng. ... Anonymkode: 75760...b86 Du ville ikke tenkt, andre ville tenkt... Det er snakk om ingenting. TS, er det så vanskelig å ordne en barneseng?! Just in case. Anonymkode: 25978...79b
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2018 #24 Skrevet 8. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du ville ikke tenkt, andre ville tenkt... Det er snakk om ingenting. TS, er det så vanskelig å ordne en barneseng?! Just in case. Anonymkode: 25978...79b Men hvorfor i all verden skal hi sette inn en barneseng for å late som at babyen sover i den? Det er jo galskap å tro at noe så naturlig som å samsove med en liten baby skal være grunn til bekymring. Galskap. Anonymkode: 2d5af...130
LisK Skrevet 8. januar 2018 #25 Skrevet 8. januar 2018 (endret) Jeg kan til dels forstå det da det finnes en liten (!) håndfull som ikke skulle jobbet innen barneverntjenesten. Disse er dog strekt over hele landet og er svært få bare for å ha poengtert den nok; igjen det gjelder et fåtall. Samtidig å sette inn en seng barnet ikke bruker blir også å lure seg selv og har man gode grunner som at det faktisk er trygt og godt for barnet å samsove er det fortsatt ikke noe barnevernskonsulenten(e) henger seg opp i. Vi har på den tiden vi har hatt råd og veiledning fra barneverntjenesten vært borti to som selv fikk tilsnakk av den ene barnevernskonsulenten grunnet useriøsistet og pirk der det ikke var nødvendig da fordelt på to landsdeler og over fem år.. I en undersøkelse er det ofte to stykker og skal man være så uheldig å få en/ei som ikke har helt rett fokus er det lett å ordne opp i igjen med gode grunner eller at den andre barnevernskonsulenten ordner opp. Det er ingen ting å bekymre seg for og det er rett og slett forferdelig trist at disse usakene kommer opp i så sterkt lys med bare en side av saken da det er snakk om noen få prosent med feil i sakene og langt fra alle som kommer i media eller det fortelles om. Dette er jo med på å skape en urasjonell frykt for en etat som gjør ufattelig mye flere solskinnhistorier enn det man hører om 😕 Endret 8. januar 2018 av LisK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå