Gå til innhold

Samboer hjelper lite til hjemme..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange som klager på det samme.. Men hvorfor er det sånn? Er det generelt slik hos de fleste mannfolk? Skulle ønske min var mer huslig av seg. Han hjelper av og til å støvsuge, men som regel må jeg spørre om det.. Samme med for eks å ta ut av oppvaskemaskinen på kjøkkenet. Mulig det bare må bli spurt, men jeg føler meg ofte som moren hans..og vil ikke ha den rollen.. Tips til hvordan vi kunne fordelt ting på en ok måte? 

Anonymkode: a6f93...b26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange menn er nok ikke oppdratt til å forstå hvor mye som må gjøres i et hus.

Men jeg tror også mange kvinner gjør seg selv en gedigen bjørnetjeneste ved å forvente/forlange for mye.

Bare ordbruken "å hjelpe til hjemme" er jo helt bak mål. Menn hjelper ikke til hjemme, de passer ikke egne barn. 

Barn kan hjelpe til hjemme fordi ansvaret er de voksnes. En voksen mann gjør bare husarbeid som forventet 

Anonymkode: bc30e...f9b

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Mange menn er nok ikke oppdratt til å forstå hvor mye som må gjøres i et hus.

Men jeg tror også mange kvinner gjør seg selv en gedigen bjørnetjeneste ved å forvente/forlange for mye.

Bare ordbruken "å hjelpe til hjemme" er jo helt bak mål. Menn hjelper ikke til hjemme, de passer ikke egne barn. 

Barn kan hjelpe til hjemme fordi ansvaret er de voksnes. En voksen mann gjør bare husarbeid som forventet 

Anonymkode: bc30e...f9b

Forlange for LITE! Skriveleif

Anonymkode: bc30e...f9b

Skrevet

Jeg har "lært" opp mannen. Da det bare var oss to måtte vi sette oss ned å ta en ordentlig prat om Økonomi og forventniger i forhold til dette. Og sette opp en plan.

Da vi hadde fått første barnet ( hadde da allerede hatt en del samtaler i forkant av fordeling av husarbeid som da ofte skled ut) måtte vi sette oss ned og skrive en deltajert oversikt over alt som må gjøres i en husstand, hvem som skulle gjøre dette og hvor ofte. De oppgavene som skulle deles på skrev vi hvor mange % den enkelte skulle gjøre og når.

Vi har nå vært sammen i 17 år og jeg er så glad for at vi tok denne jobben tidlig i forholdet.

Anonymkode: 0ca90...689

Skrevet

Bestem sammen (altså ikke «jeg mener er og han er enig», men sammen) hva dere har ansvaret for og hvor ofte det må gjøres

Anonymkode: b16a0...7a6

Skrevet

Ser det blir feil å bruke ordet hjelpe til på en voksen mann.. Han var i et samboerforhold når han var veldig ung, men har siden bodd alene. Jeg må vel kanskje bare "oppdra" han litt slik han skjønner hva som trengs å gjøres.. Men jeg synes det er litt ekkelt også om dere skjønner.. Det må nok til, jeg kjenner på mye irritasjon og det vil bare bygge seg opp....til slutt smeller det.. Jeg orker ikke å tråkke i piss på badegulvet i flere dager, eller sand/grus i gangen og dra det utover hele huset... 

Anonymkode: a6f93...b26

Skrevet

Her er det mannen som tar klesvasken og oppvaskmaskina.. og videre oppussing og beising av hus osv.. av alt ute. Jeg tar renholdet av huset. Så kan si det er ganske delt her..

 

Men det mannen er virkelig flink til er å rote. Og han ser det ikke selv. Litt klær her og der. Glass her og der.. Men dette er ting jeg velger å overse da han tar all klesvask ( vi er 5 stk så blir en del) og oppvaskemaskina som går 2 ganger pr dag.. :)

Anonymkode: 28de4...de2

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser det blir feil å bruke ordet hjelpe til på en voksen mann.. Han var i et samboerforhold når han var veldig ung, men har siden bodd alene. Jeg må vel kanskje bare "oppdra" han litt slik han skjønner hva som trengs å gjøres.. Men jeg synes det er litt ekkelt også om dere skjønner.. Det må nok til, jeg kjenner på mye irritasjon og det vil bare bygge seg opp....til slutt smeller det.. Jeg orker ikke å tråkke i piss på badegulvet i flere dager, eller sand/grus i gangen og dra det utover hele huset... 

Anonymkode: a6f93...b26

Piss på badegolvet (eller ringen) er HELT uaktuelt. Her blir det påpekt hver gang. Det skjer riktignok ekstremt sjelden, så er ikke noe problem. For å si det sånn: om jeg tisset på golvet er det en selvfølge at jeg vasker det opp! Får være grenser for hva andre skal gjøre for meg. 

Anonymkode: 32472...c7c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser det blir feil å bruke ordet hjelpe til på en voksen mann.. Han var i et samboerforhold når han var veldig ung, men har siden bodd alene. Jeg må vel kanskje bare "oppdra" han litt slik han skjønner hva som trengs å gjøres.. Men jeg synes det er litt ekkelt også om dere skjønner.. Det må nok til, jeg kjenner på mye irritasjon og det vil bare bygge seg opp....til slutt smeller det.. Jeg orker ikke å tråkke i piss på badegulvet i flere dager, eller sand/grus i gangen og dra det utover hele huset... 

Anonymkode: a6f93...b26

Hvis han pisser på badegulvet, trenger han nok GRUNDIG oppdragelse...

Anonymkode: 88aa6...7ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...