Gå til innhold

Hver eneste gang! Allergikere


Anbefalte innlegg

Skrevet

En del allergikere og andre med spesielle behov har en tendens til å måtte rope ut i alle sammenhenger.

Om en bedrift legger ut et reklamebilde av et fristende rekesmørbrød på instagram eller facebook, så kommer det alltid "Har dere glutenfritt rekesmørbrød" eller "Har dere vegansk alternativ"   "-hva har dere uten egg, melk og paprika? "

Jeg skjønner at det er klønete å ha allergi eller et ønske om å ikke spise ditt og datt. Men hvorfor rope ut i alle sammenhenger? Send en pm til det aktuelle spisestedet da vel? Det kan virke som om de som legger ut disse kommentarene egentlig leter etter noe å "ta" bedriften på. 

Et sted jeg jobbet på hadde stort fokus på å ha utvalg til alle. En dame jeg betjente lurte på hva vi hadde som var glutenfritt, og jeg ramset opp: Tre ulike typer kake, påsmurt rundstykke, skiver eller suppe. Hun svarte : "Er det alt? Har dere ikke glutenfri bolle? " Og så gikk hun. 

 

Nå jobber ikke jeg i serveringsbransjen lenger, men følger mange spisesteder i sosiale media. Dette er noe som går igjen. 

En festivalarrangør jeg arbeidet med sa også at den bittelile andelen av de med spesielle behov klarer å lage mer "støy" i kommentarfeltene enn resten av festivaldeltakerne tilsammen. Enten det var innlegg om konserter, artister eller annet, så kom det en diskusjon om har dere ikke mat tilpasset ditt og datt.  Og der var utvalget bra, og godt beskrevet på festivalens hjemmeside. 

 

Noen som kjenner seg igjen i dette? 

 

Anonymkode: b0d25...c8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er noen få som til stadighet roper ut, og ikke at det gjelder allergikere generelt. Jeg har venner med alle slags (både medisinske, religiøse og «helsereligiøse») matpreferanser, og ingen av dem forventer spesialbehandling. De bærer byrden og ansvaret for sin helse og sine preferanser selv, uten å gnåle om det. 

Anonymkode: 81ebf...b2d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er noen få som til stadighet roper ut, og ikke at det gjelder allergikere generelt. Jeg har venner med alle slags (både medisinske, religiøse og «helsereligiøse») matpreferanser, og ingen av dem forventer spesialbehandling. De bærer byrden og ansvaret for sin helse og sine preferanser selv, uten å gnåle om det. 

Anonymkode: 81ebf...b2d

Ja, sannsynligvis en liten gruppe som roper ut i alle medier om dette. Sannsynligvis skrudd sammen på samme måte som de som roper om kjønnsnøytrale leker/klær eller omvendt.  

Så akkurat på Leos Lekeland sin side at de hadde lagt ut noe man kunne vinne. Luer i ulik farge og noe andre greier. Bla a en sekk. Da kom jo kommentaren "Hvorfor har dere ikke rosa sekk?" 

Jeg tør vedde på at om de hadde lagt ut rosa og blå sekk, hadde det vært galt også. 

Anonymkode: b0d25...c8f

Skrevet

Nå er jeg stereotypisk, men feks veganere er jo gjerne sære folk som skal trykke sin mening på alle andre. 

De med glutenallergi synes jeg mer synd på, dette er jo ikke et valg de har tatt selv (med unntak av de som påberoper seg glutenintoleranse, som ikke slår ut på tester). Jeg ser likevel ikke helt vitsen med å spørre og mase i alle sammenhenger om det tilbys ditt og datt. Det er ikke alltid like enkelt å tilpasse alle, og det blir ofte dyrt for mindre arrangementer/bedrifter. 

Har man en allergi eller selvpåførte restriksjoner, så må man nesten planlegge mer enn andre. 

Anonymkode: af4a5...fb5

Skrevet

Jeg kan ikke ha meieriprodukter i mat/drikke, så det kan jo være en utfordring å spise ute. Har likevel aldri behov for å rope det ut, og finner nå stortsett overalt et alternativ jeg kan ta. Noen elsker å klage og overdrive og trør det ut i sosiale medier dessverre. Der er klart det rammer oss som allergikere som gruppe når det er enkeltindivider som holder på slik.. velger likevel å tro at flesteparten er oppegående folk som er godt fornøyd med et alternativt måltid. Veganere er en annen sak... de har valgt det selv! Og har et merkelig stort behov for å vise det til alle og fortelle hvor fæle vi er som spiser kjøtt. Stakkars mamma mø... Folk må gjerne være veganere, men ikke trø i trynet på meg hvor fantastisk det er og hvor fæl vi andre er.

Anonymkode: bac89...867

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jeg stereotypisk, men feks veganere er jo gjerne sære folk som skal trykke sin mening på alle andre. 

De med glutenallergi synes jeg mer synd på, dette er jo ikke et valg de har tatt selv (med unntak av de som påberoper seg glutenintoleranse, som ikke slår ut på tester). Jeg ser likevel ikke helt vitsen med å spørre og mase i alle sammenhenger om det tilbys ditt og datt. Det er ikke alltid like enkelt å tilpasse alle, og det blir ofte dyrt for mindre arrangementer/bedrifter. 

Har man en allergi eller selvpåførte restriksjoner, så må man nesten planlegge mer enn andre. 

Anonymkode: af4a5...fb5

Haha, nå fikk jeg lyst til å være en sånn person dere kritiserer. For jeg har hveteintoleranse som ikke slår ut på noen tester, jeg har likevel ikke valgt det selv altså. Jeg har irrtabel tarm og at hvete gjør plagene fra tarmen verre er påvist ved provokasjonstester. Men ingen blodprøver eller biobsier viser allergi/cøliaki. Så nå vet du det ;)

Men at andre skal ha ekstraarbeid pga min tarm kunne ikke falle meg inn å forvente. Spiser jeg ute bestiller jeg mat uten hvete i, uten å si noe om mine plager i det hele tatt. Å utbasunere mine tarmplager på sosiale medier kunne virkelig ikke falle meg inn, og jeg er veldig fornøyd med utvalget de aller fleste steder jeg. Synes generelt spisesteder er flinke til å ha alternativer til de fleste, uansett om det nå er allergier, tarmsykdommer eller selvvalgte ting som vegetarianere, lavkarboere eller hva det nå måtte være.

Skjønner at mange sliter med å leve et godt liv og stadig plages med nedtrykthet, utmattelse osv når man hele tiden må lete etter noe å være misfornøyd med.

 

Anonymkode: 7c503...756

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, nå fikk jeg lyst til å være en sånn person dere kritiserer. For jeg har hveteintoleranse som ikke slår ut på noen tester, jeg har likevel ikke valgt det selv altså. Jeg har irrtabel tarm og at hvete gjør plagene fra tarmen verre er påvist ved provokasjonstester. Men ingen blodprøver eller biobsier viser allergi/cøliaki. Så nå vet du det ;)

Men at andre skal ha ekstraarbeid pga min tarm kunne ikke falle meg inn å forvente. Spiser jeg ute bestiller jeg mat uten hvete i, uten å si noe om mine plager i det hele tatt. Å utbasunere mine tarmplager på sosiale medier kunne virkelig ikke falle meg inn, og jeg er veldig fornøyd med utvalget de aller fleste steder jeg. Synes generelt spisesteder er flinke til å ha alternativer til de fleste, uansett om det nå er allergier, tarmsykdommer eller selvvalgte ting som vegetarianere, lavkarboere eller hva det nå måtte være.

Skjønner at mange sliter med å leve et godt liv og stadig plages med nedtrykthet, utmattelse osv når man hele tiden må lete etter noe å være misfornøyd med.

 

Anonymkode: 7c503...756

Du sier jo at det slår ut på provokasjonstester. Hva slags tester bryr ikke jeg meg om😉 Tenkte mest på de som har selvdiagnostisert seg selv fordi det er trendy å ikke spise gluten (og joda disse finnes også).

Anonymkode: af4a5...fb5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En del allergikere og andre med spesielle behov har en tendens til å måtte rope ut i alle sammenhenger.

Om en bedrift legger ut et reklamebilde av et fristende rekesmørbrød på instagram eller facebook, så kommer det alltid "Har dere glutenfritt rekesmørbrød" eller "Har dere vegansk alternativ"   "-hva har dere uten egg, melk og paprika? "

Jeg skjønner at det er klønete å ha allergi eller et ønske om å ikke spise ditt og datt. Men hvorfor rope ut i alle sammenhenger? Send en pm til det aktuelle spisestedet da vel? Det kan virke som om de som legger ut disse kommentarene egentlig leter etter noe å "ta" bedriften på. 

Et sted jeg jobbet på hadde stort fokus på å ha utvalg til alle. En dame jeg betjente lurte på hva vi hadde som var glutenfritt, og jeg ramset opp: Tre ulike typer kake, påsmurt rundstykke, skiver eller suppe. Hun svarte : "Er det alt? Har dere ikke glutenfri bolle? " Og så gikk hun. 

 

Nå jobber ikke jeg i serveringsbransjen lenger, men følger mange spisesteder i sosiale media. Dette er noe som går igjen. 

En festivalarrangør jeg arbeidet med sa også at den bittelile andelen av de med spesielle behov klarer å lage mer "støy" i kommentarfeltene enn resten av festivaldeltakerne tilsammen. Enten det var innlegg om konserter, artister eller annet, så kom det en diskusjon om har dere ikke mat tilpasset ditt og datt.  Og der var utvalget bra, og godt beskrevet på festivalens hjemmeside. 

 

Noen som kjenner seg igjen i dette? 

 

Anonymkode: b0d25...c8f

Har du tenkt over at årsaken til at man spør i kommentarfeltet er for at også andre med f.eks cøliaki skal se svaret? Er vel mer arbeid å svare 1000 stykker på pm enn å svare ett menneske offentlig?

Ser heldigvis at flere og flere bedrifter har blitt flinke til å skrive i menyer ol at de har glutenfrie alternativ, så da slipper vi å spørre.

Anonymkode: e849d...5dc

Skrevet

Å ha cøliaki er forferdelig, og en alvorlig sykdom som kan gi store helseplager. 

Men det er under 2% av befolkningen som faktisk har cøliaki. Samme gjelder sterk allergi - det er direkte farlig.

Men vi er i ferd med å få en slurvete tilnærming til saken. Alle disse "leke-allergikerne" ødelegger for dem som faktisk blir syke på ordentlig. For jo flere som koketterer med at "jeg er glutenallergiker, men bare på hverdager, i helgene spiser jeg kake, man må jo unne seg litt"; desto mer blir kjøkkensjefer og kafeer likegyldige til det. Og dermed lager de ikke glutenFRI mat, man lager mat uten gluten. På samme fjøl og i samme skåler og beholdere som mat med gluten. Hva får du da? Mat som er mer enn bra nok for hobbyallergikerne, siden deres plager uansett er av psykosomatisk art. Men ikke mat som faktisk duger for dem som har cøliaki; for der er en liten brødsmule nok til å ødelegge mange uker. GlutenFRITT er noe annet enn "mat med glutenfrie ingredienser."

Samme gjelder andre allergier. La oss si at du blir alvorlig syk av sesam. Det kjenner jeg en som blir: både av sesamolje og sesamfrø. Og kjøkkensjefen bukker og nikker og jatter med; neida, det er ikke sesam i maten. Hva skjer? Kunden går i sjokk og må på sykehus - fordi kokken skjærer rundstykker til de andre gjestene med samme kniv som han skjærer opp noe til den allergiske. Rundstykkene har de bestilt fra et bakeri, og der er selvsagt sesamfrø i dem. De ble riktignok ikke servert til den allergiske gjesten, men hallo, liksom? Fjøla og kniven må jo byttes ut!

Anonymkode: 62ce5...086

Skrevet

Jeg er hyperallergisk for egg og nøtter.

Jeg hyler ikke ut om dette til enhver, men ja, jeg spør nok spørsmål på restaranter og lignende. Jeg vil ikke, og de vil nok heller ikke, at jeg skal få ett allergisk sjokk. Derfor må jeg vite om pastaen inneholder egg eller om noen andre matvarer har vært i kontakt med egg. De fleste restaurantene tar dette med knusende ro. De hjelper gjerne med å bestille matretter uten egg eller nøtter.

Anonymkode: 1053a...5b2

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er hyperallergisk for egg og nøtter.

Jeg hyler ikke ut om dette til enhver, men ja, jeg spør nok spørsmål på restaranter og lignende. Jeg vil ikke, og de vil nok heller ikke, at jeg skal få ett allergisk sjokk. Derfor må jeg vite om pastaen inneholder egg eller om noen andre matvarer har vært i kontakt med egg. De fleste restaurantene tar dette med knusende ro. De hjelper gjerne med å bestille matretter uten egg eller nøtter.

Anonymkode: 1053a...5b2

Selvsagt er det ok å spørre om dette når du spiser et sted.

Men innlegget mitt handler om de som kommenterer i kommentarfeltet under hver eneste annonse en bedrift legger ut. 

Anonymkode: b0d25...c8f

Skrevet

Jeg er både vegetarianer og har mye mat allergi. Er jeg på restaurant så må jeg jo forhøre meg, så jeg ikke skal bli syk. Nå har jeg og mine restauranter jeg er mer trygg på, og vet hva jeg kan spise. Men iblant skal man ut i store grupper, og jeg vil ikke være den som skal skrike høyest om hvor vi skal gå. Og min erfaring er at de fleste restauranter er flinke til å lage noe jeg tåler. 

Var en gang på egon, da det var en stor gruppe, og ikke jeg som hadde bestemt at vi skulle dit. Vet jo at egon ikke er en fin restaurant, hvor kokken like lett kan tilpasse. Så jeg skrev mail til de, og ja de var jo så allergivennlige. Men det er jo bare tull, all maten stekes, der de og steker egg, de har kun vanlig melk til kaffen. Og var faktisk ingenting jeg kunne spise der. Så det ble en kopp svart kaffe på meg. Noe jeg egentlig ikke liker. Da jeg lurte på hvorfor de ikke engang hadde alternativ melk til kaffen, og alt ble stekt med egg, og hvor lite allergivennlige de var. Da ble de ganske sure. Men alt dette skrev jeg i privat melding, og ikke på facebook.

Men noen ganger så forstår jeg jo at folk reagerer, blir sure og skriver på facebook. Var en veganer som spurte før hun gikk inn i restauranten, om de hadde retter for veganere, ja det var ikke noe problem. Så kokken skulle lage noe godt til henne. en tallerken med tomat, ikke krydder, olje eller dressing på. 

Jeg personlig, ønsker å gjøre minst mulig vesen ut av både allergiene mine og, det at jeg ikke spiser kjøtt. Allergiene mine aksepterer folk. Men det at jeg ikke spiser kjøtt, nei det gir alle rett til å sitte og mobbe meg under ett helt måltid. Dette er snakk om når vi er større grupper. Ikke hvis jeg er ute med mine nærmeste. Og jeg er ganske lei, for jeg kommenterer ikke biffen den personen spiser. Jeg forteller ikke engang at jeg er vegetarianer. Men folk ser raskt at det ikke ligger kjøtt på tallerkenen min, og må jo kommentere.

Anonymkode: 9bb34...c86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...