Gå til innhold

Synes dere dette er lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ca 10.000 kr igjen etter faste avgifter er gått til regningskonto hver mnd. 

Skal dekke mat, klær, bensin, frisør, tannlege, underholdning og lommepenger osv. 

Meg og en på 10 og en på 16 en gang i uken og annen hver helg. 

Anonymkode: b1d1d...7e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Nei, det er ikke lite.

Anonymkode: d2cef...8db

Skrevet

Ja det er ganske stramt vil jeg tro.

Anonymkode: db7dc...87c

Skrevet

Hørtes litt tight ut, ja. 

Skrevet

Hvis barna ikke bor der fast, tenker jeg at det bør gå, de fleste utgiftene de har skal da betales av bostedsforelder. Bare mat og forbruksvarer igjen.

Anonymkode: cc919...9b6

Skrevet

Litt lite men fullt mulig. er det sparing inkl. i de faste utgiftene? Har du noe sparepenger og buffer? Eier eller leier du? 

Ville prøvd å begrense matbudsjettet til 3500. Har ikke barn enda så mulig det er helt urealistisk, men for to voksne klarer vi oss på 4 000 hvis vi ikke skeier ut mye. Da spiser vi veldig økonomisk i ukedagene og koser oss med god mat og gode råvarer i helger og når vi har besøk. 

Bensin koster jo det det koster. Jeg bruker 500 i mnd. 

Frisør.. med det budsjettet ville jeg ungått farging hos frisør og fortrinnsvis benyttet cutters eller lærling. Hvis du går annen hver mnd blir det da 150 i mnd. 

Tannlege. Her er det viktig å ikke spare seg til fant. Benytt tannlege av høyeste kvalitet! Koster 1 000 per gang en gang i året altså litt under 100 kr i mnd. Barna er jo gratis. Benytt både tanntråd, fluorskyll og elektrisk tannbørste for eksemplarisk tannvedlikehold slik at du slipper unødvendige (kostbare) behandlinger.

Da boir det ca 4250 i overnevnte utgifter og 5750 igjen til resten. Det er litt lite, men slik at du fint kan overleve. Dersom du ikke har allerede tatt høyde for noe dparing ville jeg spart i hvertfall 2 000 av disse i mnd. 500 til pensjon (men ikke i ips da du kan ha bruk for pengene til annet) og 1 500 til uforutsette ting eller øvrig langsiktig sparing. Akkurat hva du sparer til er ikke så viltig, men det er viktig å være litt ovenpå slik at du har kontroll. God likviditet er utrolig deilig og befriende å ha. 

Det blir lite penger til klær og underholdning, men på lang sikt kan du jo øke inntekt eller kutte faste kostnader slik at du har litt mer å rutte for. Det dummeste du gjør er å kutte i sparingen :) 

Skrevet

Takk for tilbakemeld. Er ikke fett nei, men må gå på et vis. 

Det er ikke regnet sparing i de faste utgiftene. Jeg eier. Har ikke mye buffer eller sparing. (Ca 8000kr). 

Prøver å spare 250 til hver av ungene i mnd og 500 til sparing. Er ikke alle mnd det går. 

Mer uten barn en gang i uken og annen hver helg her. 

Skrevet

Jeg ville virkelig knepet på matutgiftene når barna ikke er der. Havregryn, knekkebrød, poteter, løk, gulrøtter, kål, bake selv, drikke vann og kaffe/te. 

Anonymkode: 3a08d...7eb

Skrevet

Hva brukes sparepengene til barna til? Hvis de ikke går til ting "her og nå", ville jeg heller spart pengene til egen buffer. Det er viktigere, etter min mening.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva brukes sparepengene til barna til? Hvis de ikke går til ting "her og nå", ville jeg heller spart pengene til egen buffer. Det er viktigere, etter min mening.

HELT enig. Den som har barna fast og får barnetrygden kan heller spare. Og mange barn (SJOKK!!!) har heller ikke egen sparekonto! Det et faktisk mulig å nå attenårsdagen uten 100.000 på bok i "russepenger"! 

Anonymkode: cc919...9b6

Skrevet

nei. vi klarer oss bra, alene mor med en tenåring, et skolebarn med sfo og en bhg barn

Anonymkode: bcf67...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...