Gå til innhold

Forslag til grenser for 11-åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jente, 11 år. Jeg skrev her inne før jul, hun har blitt utrolig bortskjemt, lat og utakknemlig. Nå er hverdagen kommet etter juleferien, og nye rutiner skal på plass. Eller, noen er kanskje OK som de er, mens andre ting må endres. 

Så, hvilke rammer og grenser passer til en 11 år gammel jente når det gjelder:

- innetid? 

- leggetid? (Hun står opp 07.30 hverdager) 

- skjermtid (hverdag vs helg)? 

- plikter og gjøremål i huset, hva kan være hennes faste oppgaver? 

- burde hun «tvinges» ut? Hun vil bare være hjemme. 

 

Takker på forhånd for innspill. 

Anonymkode: 9a489...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min fyller snart 11 år, men går da i 5.klasse, din går kanskje i 6.klasse?

Uansett, min er hverken utakknemlig eller bortskjemt så jeg føler ikke jeg trenger være så streng med henne, de meste kommer naturlig.

Hun trener to ganger i uken og er som regel sammen med venninner enten her eller hos dem de tre andre ukedagene.

Hun må selvfølgelig gjøre lekser hver dag og er veldig pliktoppfyllende på det. 

Hun må holde rommet sitt i orden, dra fra gardiner og re seng hver dag, rydde og skifte på sengen sin selv. Ta skittentøy som samler seg på rommet til vaskerommet hver dag.

Hun hjelper gjerne til med middag, i dag er det hun som har kuttet alle grønnsakene og dekket bordet. Ellers er regelen at man rydder etter seg selv når man har rotet frem noe.

Hun legger seg klokken 21 og står opp klokken 7.

Innetid har aldri vært noe tema, for som regel er hun med venninner fra skoleslutt og til middag klokken fem, etter middag gjør hun lekser og etter det er hun som regel inne/hjemme. Hun pusler enten på rommet sitt mens hun hører på musikk, tegner, lager ting og sånt eller spiller online med venner eller ser på serier på nettflix. Har aldri trengt å sette noe tid på skjermbruk for det begrenser seg selv.

Hun er foreløbig en blid jente det er lett å ha med å gjøre, men merker hormonene begynner å røre seg nå så vi får se hvordan det utvikler seg ;)

 

Anonymkode: ff8ae...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare. Det høres ut som din datter er veldig lik slik min har vært til nå. 

Flere som har forslag? 

Hi 

Anonymkode: 9a489...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nå 17, men var en gang 11. Hun måtte lage matpakke selv (fra de startet i 2. Klasse alle sammen), fra hun ble 10 måtte hun vaske og henge opp egne klær. Hun måtte ta ut av oppvaskmaskinen, rydde og vaske eget rom, vaske badet en gang i uken, hjelpe til med middag en dag i uken og selvsagt gå til og fra skolen. 

For alt dette fikk hun 100,- i uken.

nå som hun er eldre, så gjør hun fortsatt alt dette, men vasker huset annenhver uke også, og lager middag to dager i uken. 

Ut med søppel har forresten alltid vært hennes jobb fra hun begynte på skolen.

skjermtid har jeg aldri sagt noe på da hun ikke har vært så opphengt i skjerm. Ikle da hun var 11 i alle fall. 

Hun måtte være inne 20.00 og i seng 21.30.

om hun skal tvinges ut er jo litt opp til dere. Skal dere på en familietur ut alle sammen, så må hun selvsagt være med. Hun er en del av familien. Hvis hun bare sitter inne foran en skjerm og det er det eneste hun gjør, så ville jeg tvunget henne til noe annet enn det heller enn å tvinge henne ut. 

Jeg har to mindre barn på 8 og 10 og der er en av de ekstremt opphengt i skjerm. På hverdager er regelen ingen skjerm før skoletid, lekser før skjerm, ingen skjerm ved matbordet og man går ikke fra for å se på skjerm og ingen skjerm 20 min før leggetid. Dette innebærer at det blir skjerm ca 1-1 1/2 time om dagen. Hun på 10 har begynt å vaske klær selv og skal hjelpemtil med middager og vasking av hus. 

(Med 3 barn blir det snart ikke mer husarbeid å gjøre for meg😂)

 

Anonymkode: 42327...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min er nå 17, men var en gang 11. Hun måtte lage matpakke selv (fra de startet i 2. Klasse alle sammen), fra hun ble 10 måtte hun vaske og henge opp egne klær. Hun måtte ta ut av oppvaskmaskinen, rydde og vaske eget rom, vaske badet en gang i uken, hjelpe til med middag en dag i uken og selvsagt gå til og fra skolen. 

For alt dette fikk hun 100,- i uken.

nå som hun er eldre, så gjør hun fortsatt alt dette, men vasker huset annenhver uke også, og lager middag to dager i uken. 

Ut med søppel har forresten alltid vært hennes jobb fra hun begynte på skolen.

skjermtid har jeg aldri sagt noe på da hun ikke har vært så opphengt i skjerm. Ikle da hun var 11 i alle fall. 

Hun måtte være inne 20.00 og i seng 21.30.

om hun skal tvinges ut er jo litt opp til dere. Skal dere på en familietur ut alle sammen, så må hun selvsagt være med. Hun er en del av familien. Hvis hun bare sitter inne foran en skjerm og det er det eneste hun gjør, så ville jeg tvunget henne til noe annet enn det heller enn å tvinge henne ut. 

Jeg har to mindre barn på 8 og 10 og der er en av de ekstremt opphengt i skjerm. På hverdager er regelen ingen skjerm før skoletid, lekser før skjerm, ingen skjerm ved matbordet og man går ikke fra for å se på skjerm og ingen skjerm 20 min før leggetid. Dette innebærer at det blir skjerm ca 1-1 1/2 time om dagen. Hun på 10 har begynt å vaske klær selv og skal hjelpemtil med middager og vasking av hus. 

(Med 3 barn blir det snart ikke mer husarbeid å gjøre for meg😂)

 

Anonymkode: 42327...908

Tusen takk for flott svar! 

Hi 

Anonymkode: 9a489...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 11 år og har følgende oppgaver: 

Lage matpakke, gå ut med søppla, skittentøy i kurven, dekke på bordet, rydde håndkler/kluter og sengetøy som er ferdig brettet tilbake i skapet, rydde rommet, pakke svømmebag/ gymbag selv, og jelpe til når jeg spør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter er snart 11 år og har en psykisk utviklingshemning så hun har plikter mest for treningensskyld slik at hun skal bli så selvstendig som mulig, men svarer for det om. Hun hadde nok hatt mange av de samme pliktene diagnose eller ei.

Innetid i ukedagene er 19.30, om sommeren når det er sol og varmt og det er masse barn ute får hun være ute til 20.30.

Hun legger seg mellom 20.30-21.30 i ukedagene og våkner 7.45

Hun kan i perioder sitte mye med iPaden, spesielt når det er dårlig vær ute og ingen å være ute med. Men da er det ofte spill og oppgaver hun sitter med som er lærerik. F.eks matche to og to like, telling, lære ord osv. YouTube og annet «hjernedødt» skjermbruk får hun maks 1 t i ukedagene og 2 timer i helgen, men ikke 2 timer sammenhengene i helgen. Vi ser alltid en film eller to samme i helgene utenom også.

Min datter må tømme sekken når hun kommer fra skolen og ta matboks og drikkeflaske ut på kjøkkenet. Hun hjelper ofte til med matlagingen, steker kjøttdeig, skjærer salat. Hun må bære av sin egen tallerken og kaste evt. matrester i boss. Ta skitne klær ut på vaskerommet. Ryddet sitt eget rom. Ta på putetrekk på puten sin når vi skifter på sengen hennes og ta på laken. Legge på plass klærne sine som jeg har brettet. 

Hun elsker å støvsuge så det får hun alltid lov til når hun spør. Hun hjelper med å sortere sokker og hjelper når jeg spør.

av og til tar hun oppvasken, selvom vi har oppvaskmaskin. Men det er fordi hun elsker å vaske opp. 

Anonymkode: 37164...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på. Hva er dine verdier? Hva vil du oppnå? Hva mener du hun trenger? 

Anonymkode: 0eb61...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 11 og : 

 

Har ingen faste oppgaver, foruten sitt eget rom i orden da....men jeg har sagt at hun må hjelpe til der det trengs og der jeg vil ha hjelp, når JEG vil det =)

 

Vi har ikke noe data eller telefon tider. Foruten at telefonen skal ut av rommet når hun legger seg. Gjør seg klar for sengen kl 21.30, står opp 07.10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nettopp fyllt 12 men hadde de samme oppgavene når hun var 11 år. 

Rydde rommet, gå tur med hunden og gi den mat, ta ut av oppvaskmaskin ved behov, brette og legge på plass egne klær i skapet(jeg vasker) lage egen matpakke. 

Dette er oppgaver vi har blitt enige om og som hun har vært med på å bestemme. 

I forhold til leggetid må hun være I seng senest kl 22. Står opp kl 07 i hverdagene og ligger så lenge hun vil i helgene. 

Hun trener fotball tre dager i uka og hadde hun ikke gjort det så hadde hun nok vært sur og tverr hun og så. Merker i ferier at hun er mer på krigsstien. Så her er hverdagen mye bedre. 

Kanskje motivere datteren din for å begynne på en idrett eller en fritidsaktivitet? 

Anonymkode: 6a181...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...