Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #1 Skrevet 6. januar 2018 Jeg er bare nysgjerrig. En venninne og en bekjent har begge siste halvåret vært inne til samtale hos BV pga bekymringsmelding. Ene anonym og ene fra skolen. Begge henlagt etter første samtale. Slik jeg har forstått så kaller man inn til samtale når det foreligger grunn til bekymring. Hvordan kan denne bekymringen bli borte/saken løst på en samtale? Jeg kan ikke skjønne grunnlaget for bekymring da jeg kjenner disse om omgås de ukentlig. Ser samspillet med barna og mener det er to reflekterte og ressurssterke foreldrepar. Men BV vet ikke dette, de har fått en melding de reagerer på og de må danne seg et bilde av menneskene og fakta ganske raskt. Jeg ser jo på disse som sympatiske og snille så jeg regner med de gjør et godt førsteinntrykk. Likevel, et førsteinntrykk er ikke alt. Hva er det som gjør at saker blir henlagt? Det er jo selvsagt alvorlighetsgraden i meldingen, det forstår jeg jo. Det jeg tenker er, hvis meldingen ikke er alvorlig og foreldrene er sjarmerende psykopater, er det da mulig å sjarmere seg til henleggelse? Skremmende tanke. Jeg tror ikke mine bekjente og venner er dette og føler henleggelse var rett, likevel tenker jeg det var litt for lett, om dere forstår hva jeg mener. Anonymkode: 6a36d...b86
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #2 Skrevet 6. januar 2018 Har prøvd samme selv. I tillegg til første samtale fikk bv uttalelser fra helsesøster og andre relevante parter. Deretter ble saken henlagt. Så selvom det for foreldrene kun er en samtale, kan bv godt ha en del mer å basere sin avgjørelse på. Anonymkode: 2d422...3a2
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #3 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har prøvd samme selv. I tillegg til første samtale fikk bv uttalelser fra helsesøster og andre relevante parter. Deretter ble saken henlagt. Så selvom det for foreldrene kun er en samtale, kan bv godt ha en del mer å basere sin avgjørelse på. Anonymkode: 2d422...3a2 OK. Det tenkte jeg ikke på. Hvordan foregår disse undersøkelsene da? Spør de foreldrene om lov eller undersøker de i forkant av samtalene? Anonymkode: 6a36d...b86
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 Folk melder til bv over en lav sko. «Så barna være ute etter 21.00» »hadde ikke med matpakke på torsdag» »spiste godteri på en onsdag» »drikker brus hver dag» Men så må man vurdere om dette er noe slm skjer ofte eller om det er den ene gangen. Om man kan ta en samtale med foreldrene og oppfordrer de til å ikke servere brus hver dag eller meldingen virker å være noe i, men etter samtale og forklaring fra foreldrenes side, så oppklares det meste. jobber ikke i bv da, men er selv meldt fordi jeg la ut på Facebook at vi tok kveldsbad i sjøen klokken 20.00 midt i sommerferien. Meldingen gikk ut på at barna mine visstnok var ute halve natten. En samtale, oppklart, henlagt Anonymkode: 3fa63...dd4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Folk melder til bv over en lav sko. «Så barna være ute etter 21.00» »hadde ikke med matpakke på torsdag» »spiste godteri på en onsdag» »drikker brus hver dag» Men så må man vurdere om dette er noe slm skjer ofte eller om det er den ene gangen. Om man kan ta en samtale med foreldrene og oppfordrer de til å ikke servere brus hver dag eller meldingen virker å være noe i, men etter samtale og forklaring fra foreldrenes side, så oppklares det meste. jobber ikke i bv da, men er selv meldt fordi jeg la ut på Facebook at vi tok kveldsbad i sjøen klokken 20.00 midt i sommerferien. Meldingen gikk ut på at barna mine visstnok var ute halve natten. En samtale, oppklart, henlagt Anonymkode: 3fa63...dd4 Virkelig. Var dette den eneste årsaken? Hvordan kan BV agere på én melding om at barna er lenge oppe? Høres jo helt sykt ut. Anonymkode: 6a36d...b86
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #6 Skrevet 6. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virkelig. Var dette den eneste årsaken? Hvordan kan BV agere på én melding om at barna er lenge oppe? Høres jo helt sykt ut. Anonymkode: 6a36d...b86 Dette var årsaken, men i meldingen stod det også «ser at de kanskje ikke får omsorg fordi de bader alene, uten en forelder. De er små barn.» jeg stod på land og tok et par bilder før jeg selv gikk i vannet. Minste på 1 år satt i vannet. De ville sjekke om jeg satt barna i fare, men hadde forventet henleggelse. De ville bare ha en samtale Anonymkode: 3fa63...dd4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #7 Skrevet 6. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette var årsaken, men i meldingen stod det også «ser at de kanskje ikke får omsorg fordi de bader alene, uten en forelder. De er små barn.» jeg stod på land og tok et par bilder før jeg selv gikk i vannet. Minste på 1 år satt i vannet. De ville sjekke om jeg satt barna i fare, men hadde forventet henleggelse. De ville bare ha en samtale Anonymkode: 3fa63...dd4 Ikke rart BV har mye å gjøre. Tenker med skrekk at kanskje saker de BURDE ta tak i går under radaren pga så mye tullesaker. Anonymkode: 6a36d...b86
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #8 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ikke rart BV har mye å gjøre. Tenker med skrekk at kanskje saker de BURDE ta tak i går under radaren pga så mye tullesaker. Anonymkode: 6a36d...b86 Da må folk også slutte å melde alt de ser på Facebook og hører naboen sier eller hører via tante Olga på Toten. Det har vært så fokus på å melde fra at man melder fra om alle småting det er mulig p gjøre noe ut av. Derfor ender barnevernet opp med slike saker der de må ha en samtale med foreldrene før det henlegges. Anonymkode: 3fa63...dd4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #9 Skrevet 6. januar 2018 Det finnes en del maktsyke folk som har som eneste glede, å ødelegge for andre. Hvis de ikke klarer det på egenhånd i form av å sverte ofrene sine nedenom og hjem, så tar de en telefon til barnevernet... jeg er i familie med en sånn person, som melder folk til bv, helt uten god grunn... de fleste, eller alle sakene e vel blitt henlagt, men tid og ressurser går det på sånt fanteri, fra godt voksne mennesker som utad virker både profesjonelle og troverdige.. Anonymkode: 0bb16...c38
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #10 Skrevet 6. januar 2018 Her ble også saken fort henlagt.BV snakket med bhg,helsesøster og fastlege å alle sa kun posetive ting om meg. Bhg sa at jeg var en engasjert mamma som alltid gjør alt jeg kan for sønnen min. Itellegg hadde de samtale med barnet alene. Etter det følte de seg trygge på å henlegge saken. Anonymkode: 3f3f6...639
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #11 Skrevet 6. januar 2018 Jeg har jobbet i bv, så kan prøve å gi deg et godt svar. ikke alle meldinger blir tart til undersøkelse. Når en melding kommer inn må en velge å enten henlegge uten å gjøre noe videre, eller ta den til undersøkelse. Det være sånn at meldingen «akkurat» kommer over i undersøkelse. I undersøkelsesfasen blir foreldrene innkalt til en samtale. Her får de høre meldingen, og komme med sine tanker rundt den. De skriver også under på papirer om at bv kan innhente opplysninger fra relevante instanser. Dette kan være skole, lege, barnehage, bup ect. På grunnlag av disse opplysningen henla jeh flere saker. Det viste seg rett og slett enten at meldingen ikke var korrekt, eller at den ikke var alvorlig nok til at bv kunne gjøre noe videre, eller at bv tenkte at foreldrene burde få hjelp, men de ikke ønsket det. Anonymkode: ba7ff...624
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #12 Skrevet 6. januar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har jobbet i bv, så kan prøve å gi deg et godt svar. ikke alle meldinger blir tart til undersøkelse. Når en melding kommer inn må en velge å enten henlegge uten å gjøre noe videre, eller ta den til undersøkelse. Det være sånn at meldingen «akkurat» kommer over i undersøkelse. I undersøkelsesfasen blir foreldrene innkalt til en samtale. Her får de høre meldingen, og komme med sine tanker rundt den. De skriver også under på papirer om at bv kan innhente opplysninger fra relevante instanser. Dette kan være skole, lege, barnehage, bup ect. På grunnlag av disse opplysningen henla jeh flere saker. Det viste seg rett og slett enten at meldingen ikke var korrekt, eller at den ikke var alvorlig nok til at bv kunne gjøre noe videre, eller at bv tenkte at foreldrene burde få hjelp, men de ikke ønsket det. Anonymkode: ba7ff...624 Guri, det blir mye skrivefeil når en skriver på telefon 🙈 Anonymkode: ba7ff...624
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #13 Skrevet 6. januar 2018 Hos oss dumpet det et brev ned i postkassa fra bvtj. Tannlegen til et av barna hadde meldt bekymring fordi han ikke dukket opp til tannlegetime og vi ikke var tilgjengelig på tlf eller brev. Vi forstod ingen ting da vi hverken hadde fått brev eller telefon. Viste seg at tannlegen/sekretæren hadde registrert helt feile personopplysninger. Både adresse og telefonnummer. Saken ble henlagt der og da 😉 Anonymkode: e67ea...af8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2018 #14 Skrevet 6. januar 2018 Jeg jobber i bv.tjenesten og sitter også i 'inntaksteamet' der vi vurderer og rangerer innkomne meldinger. Vi har 3 rangeringer og det beror på meldingens innhold og alvorlighetsgrad. I noen saker tar vi en samtale (rangert på grad 1) og så en ny vurdering. Da kan saken bli avsluttet etter en samtale. Anonymkode: 63d61...c1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå