Gå til innhold

Bristet ribbein flere ganger på kort tid...sykdom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bristet ribbeina 4 ganger iløpet av 2 mnd. De brista pga hoste, på 4 forskjellige plasser i ribbeina. Har aldri bristet eller brukket noe før, så blir litt bekymret. Kan dette være normalt? Noen som har opplevd lignende? Altså flere brudd på kort tid? Lå det en årsak bak det, som f.eks benskjørhet eller annen sykdom?

Var hos legen idag, men var for sen for røntgen så det skal jeg på mandag for å se om de kan se noe unormalt på bildene.

Anonymkode: 763b4...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør absolutt få sjekket om du kan være benskjør.

Om man er benskjør så er det ikke helt uvanlig at man kan hoste på seg ribbensbrist/-brudd ved langvarig hosting. Men man kan gjøre det ellers også hvis hosten har vært langvarig og spesielt kraftig, da får man rett og slett tretthetsbrudd i ribbene.

At du har bristet ribben fire ganger på et par måneder høres ikke normalt ut, så godt du blir fulgt opp.

Har du hostet lenge og kraftig?

Forresten, hvis du fremdeles hoster mye så bør du be enten fysio på lungeavdeling på sykehuset eller kommunefysio (ikke alltid sistnevnte har) om å få en minipep-blåsefløyte og opplæring i bruk av denne. Det vil gjøre at du vil hoste mindre og kunne bruke mindre krefter på hostingen.

God bedring!

Anonymkode: 12777...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør absolutt få sjekket om du kan være benskjør.

Om man er benskjør så er det ikke helt uvanlig at man kan hoste på seg ribbensbrist/-brudd ved langvarig hosting. Men man kan gjøre det ellers også hvis hosten har vært langvarig og spesielt kraftig, da får man rett og slett tretthetsbrudd i ribbene.

At du har bristet ribben fire ganger på et par måneder høres ikke normalt ut, så godt du blir fulgt opp.

Har du hostet lenge og kraftig?

Forresten, hvis du fremdeles hoster mye så bør du be enten fysio på lungeavdeling på sykehuset eller kommunefysio (ikke alltid sistnevnte har) om å få en minipep-blåsefløyte og opplæring i bruk av denne. Det vil gjøre at du vil hoste mindre og kunne bruke mindre krefter på hostingen.

God bedring!

Anonymkode: 12777...bcd

Takk for svar og gode tips! Hostingen har heldigvis gitt seg, men da det sto på som verst så hostet jeg til jeg nesten spydde så har nok fått kjørt meg litt ja... Siste brist var pga et nys mest sannsynlig, da kjente jeg at det klikka bak i ribbena😳 Men glad verste hosten er over, det gjør det litt bedre iallefall😊

Anonymkode: 763b4...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...