Gå til innhold

Anmelde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vinter mistet jeg min bestemor etter lang tids sykdom. Vi hadde et veldig nært forhold, selv om vi de siste årene har bodd langt ifra hverandre. Begge foreldrene mine er døde, så hun har vert min klippe. Hun hadde samboer de siste årene, men jeg arvet en hytte hun eide. I ettertid viser deg at hennes samboer har vert på denne hytten flere ganger uten at jeg har vist det. Han har både fjernet private ting og gitt bort ting etter henne. Merker jeg blir rimelig forbannet og bitter. Er igrunn slikt som smykker/bilder og minner etter henne som er leit å miste. Nå har jeg ingenting. Samboeren nekter å snakke med meg og ha en dialog. Jeg vurderer å anmelde han, men er vel neppe noe poeng? En slik sak blir vel uansett henlagt?

Anonymkode: def22...5bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er et poeng.

Sånne mennesker må stoppes, og om saken skulle bli henlagt vil han få litt ubehag ved det likevel og det skal han ha.

Man kan ikke la slike mennesker holde på uten å prøve stoppe dem, da vil bare flere og flere sperrer hos dem forsvinne. De må vite at det ikke er greit og at andre ikke finner seg i det.

Hvordan har han kommet inn i hytta, har han nøkkel? Jeg ville helt klart anmeldt.

Anonymkode: ab197...bac

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er et poeng.

Sånne mennesker må stoppes, og om saken skulle bli henlagt vil han få litt ubehag ved det likevel og det skal han ha.

Man kan ikke la slike mennesker holde på uten å prøve stoppe dem, da vil bare flere og flere sperrer hos dem forsvinne. De må vite at det ikke er greit og at andre ikke finner seg i det.

Hvordan har han kommet inn i hytta, har han nøkkel? Jeg ville helt klart anmeldt.

Ja, han hadde nøkkel da de brukte hytten ilag. Dette er en hytte etter mine oldeforeldre. Han fikk beskjed om at han selvsagt fikk reise dit og ta med seg sine ting. De har bodd ilag i 10 år. Ser likevel ikke hva han skal med hennes smykker feks. Er ikke snakk om smykker med stor verdi, men for meg betyr de uendelig mye. 

Skrevet

Anmeld. Han har stjålet arven din. 

Anonymkode: 55173...e31

Skrevet

Hvor mye smykker hadde hun liggende på hytten??

Anonymkode: 35905...701

Skrevet

Selv om du arvet hytta arvet du ikke nødvendigvis hennes personlige ting selv om de befant seg der. Jeg er derfor usikker på hva du egentlig skal anmelde.  Skift lås på hytta. Da er du sikker på at ingen som har nøkkel fra før kan låse seg inn. Det er fornuftig å gjøre hver gang du overtar et hus. Det er ikke uvanlig at det finnes noen ekstra nøkler rundt omkring.

Anonymkode: 6eccf...6d9

Skrevet

Anmeld. Han har stjålet arven din. 

Anonymkode: 55173...e31

Er også endel smykker og ting han har beholdt i huset de bodde i, hvordan få det utlevert? Anmelde det også? Eventuelt sende en sms og få det skriftlig at han nekter meg dette?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye smykker hadde hun liggende på hytten??

Anonymkode: 35905...701

Hun hadde noen, pluss andre ting som er av sentimental verdi for meg. Hun har også endel liggende i huset de bodde.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du arvet hytta arvet du ikke nødvendigvis hennes personlige ting selv om de befant seg der. Jeg er derfor usikker på hva du egentlig skal anmelde.  Skift lås på hytta. Da er du sikker på at ingen som har nøkkel fra før kan låse seg inn. Det er fornuftig å gjøre hver gang du overtar et hus. Det er ikke uvanlig at det finnes noen ekstra nøkler rundt omkring.

Men, hytten er min. Strengt tatt har han vel ikke lov å gå inn på min eiendom uten lov?

Skrevet

Var din forelder eneste barnet til din bestemor? Eller er det flere barn av henne? 

Anonymkode: f7fbc...99c

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, hytten er min. Strengt tatt har han vel ikke lov å gå inn på min eiendom uten lov?

Du ga ham jo lov til å hente sine ting. Det kan godt hende han har misbrukt det, men det er ikke så enkelt å fastslå. Bytter du lås har du løst problemet både med ham og eventuelt andre som måtte ha tilgang på nøkkel.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ga ham jo lov til å hente sine ting. Det kan godt hende han har misbrukt det, men det er ikke så enkelt å fastslå. Bytter du lås har du løst problemet både med ham og eventuelt andre som måtte ha tilgang på nøkkel.

Ja, en gang. Men, jeg har bildebevis på ting som er fjernet i ettertid. Også på at ha har hatt med venner på hytta i ettertid. Dette er som sagt en hytte som ligger et godt stykke unna meg. Han har også gitt bort ting som han sa ikke skulle gjøre. Han fortalte han hadde sendt nøkkelen, men at den må ha forsvunnet på veien...

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var din forelder eneste barnet til din bestemor? Eller er det flere barn av henne? 

Ja, det min mor var enebarn.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, en gang. Men, jeg har bildebevis på ting som er fjernet i ettertid. Også på at ha har hatt med venner på hytta i ettertid. Dette er som sagt en hytte som ligger et godt stykke unna meg. Han har også gitt bort ting som han sa ikke skulle gjøre. Han fortalte han hadde sendt nøkkelen, men at den må ha forsvunnet på veien...

Jeg sier fortsatt BYTT LÅS!

Har arveoppgjøret blitt gjort ferdig? Er dere enige om hvem som arver hva?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg sier fortsatt BYTT LÅS!

Har arveoppgjøret blitt gjort ferdig? Er dere enige om hvem som arver hva?

Vi har nå byttet lås ja. Ting er nesten fordelt ja. Men, han sitter fortsatt på private ting etter min bestemor. Som da smykker, bilder o.s.v. 

Skrevet

Vi har nå byttet lås ja. Ting er nesten fordelt ja. Men, han sitter fortsatt på private ting etter min bestemor. Som da smykker, bilder o.s.v. 

Hvis arveoppgjøret ikke er ferdig har du ingen sak når det gjelder hyttebesøkene. 

Ettersom de bodde sammen vil han sansynlig vis kunne beholde mye av det de hadde i sitt felles hjem, men det kommer an på hvordan det er med testamente og andre avtaler.

Skrevet

Hvis arveoppgjøret ikke er ferdig har du ingen sak når det gjelder hyttebesøkene. 

Ettersom de bodde sammen vil han sansynlig vis kunne beholde mye av det de hadde i sitt felles hjem, men det kommer an på hvordan det er med testamente og andre avtaler.

Er avgjort at hytten er min. Deres felles hjem er solgt. De var ikke gift og ingen testament. Hytten var arv ettermine oldeforeldre, så er ingen tvil om at den er 100% min. At han da tar med min bestemor og oldeforeldres ting tror jeg neppe er lov.

Skrevet

Ville snakket med en advokat først og fremst jeg, fått noen råd der.

Så ser man jo her hvorfor det lønner seg å ta et offentlig skifte, sa kommer en tredjeperson inn og sørger for at boet blir gjort opp på riktig måte. Det er virkelig verdt pengene altså.

Privat skifte passer bare for små familier hvor alle er veldig godt forlikte og enige om ting på forhånd.

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det min mor var enebarn.

Da bør du annmelde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...