Gå til innhold

Kan sjefen nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn med kronisk sykdom/funksjonsnedsettelse som jeg nylig har vært på et 4 ukers opphold med på en helseinstitusjon for trening/mestring/habilitering. Barnet hadde stort utbytte av det og det var også veldig nyttig og bra for meg som forelder å være der. Institusjonen anbefaler et oppfølgingsopphold om et halvt år, noe jeg såvidt nevnte da en kollega spurte om oppholdet osv. Fikk da kjapt beskjed fra sjefen at det var ikke aktuelt nei, det fikk greie seg med en gang, var jo lang tid borte. Ble helt satt ut, kan sjefen nekte dette? Kan nevne at  det gis opplæringspenger for oppholdet og at jeg søkte om permisjon i god tid i forveien og at dette var første gang vi har vært på noe slikt, har ellers ikke så mye mer fravær enn andre med barn, bortsett fra ansvarsgruppemøter. 

Anonymkode: 32a26...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet har du rett på permisjon uten lønn.

Anonymkode: fc276...0b0

Skrevet

Tror også du har rett til fri for dette. Lønn kan du vel få som pleiepenger den måneden slik at arb.giver ikke får utgifter for det.

Ta kontakt med institusjonen dere var på og hør, de kan helt sikkert lover/regler rundt dette. Hvis dere har vært på et av to steder jeg tenker på så defineres vel det som sykehus, og da er jo barnet innlagt, og det vil utløse rettigheter også for dere foreldre.

Anonymkode: 53282...323

Skrevet

Ja jeg mener også det og Ja, barnet var innlagt, det går som sykehus. Har ikke søkt eller bestemt noe ennå ang nytt opphold heller, har jo bare såvidt kommet hjem, men siden det sto i raporten at de anbefaler nytt opphold så synes jeg jo vi bør det. Sjefen er rimelig strikt og ikke lett å snakke med og hater fravær, sykdom og sannsynligvis ikke så begeistret for slike barn som mitt som er litt annerledes og krever ekstra (har ikke sagt det direkte, men det skinner godt igjennom i mange sammenhenger). Jeg fikk opplæringspenger for hele perioden, men de måtte bruke vikar litt av tiden jeg var borte. Merker tydelig at det var upopulært og får vondt i magen av det. 

Skrevet

Det er ikke sikkert du har krav på det, men du kan jo søke om permisjon uten lønn i god tid i forveien. Eller kanskje den andre forelderen (hvis barnet har) kan være med barnet denne gangen?

Jeg ville også sjekket med institusjonen. De kan helt sikkert informere deg om både rettigheter og erfaringer. Kanskje har de også alternativer til langtidsopphold.

Lykke til - til både deg og barnet ditt!

Anonymkode: ff374...274

Skrevet

Hvis det defineres som et nødvendig opphold vil du ha krav på opplæringspenger og derav rett på fri.

imidlertid er det mange institusjoner som anbefaler opphold uten st det defineres dom medisinsk nødvendig. Da utløser det heller ikke rett til opplæringspenger. Så sjekk iallefall ut dette først!

Anonymkode: 67dea...ec0

Skrevet

Geilomo?

Anonymkode: cbeb2...3ab

Skrevet

Om du får opplæringspenger regnes du vel som "sykemeldt" omtrent og kan ikke nektes? 

Har en nevø med epilepsi og søsteren min har vært på SSE med har flere ganger, ene oppholdet på 3 mnd. Hun får jo penger fra nav mens hun er der og selv om det selvfølgelig ikke er ideelt for arbeidsgiver tror jeg ikke de kan nekte altså 

Anonymkode: f2930...ac5

Skrevet

Tror du har krav på det, men kan ikke far dra neste gang

Anonymkode: 0635b...52a

Skrevet

Ja dom sagt så får man opplæringspenger så jeg tror det skal være greit og egentlig ikke noe sjefen kan bestemme. Helt nødvendig er det jo selvfølgelig ikke, ungen overlever jo uten oppholdet også. Men det er snakk om et barn med sammensatte vansker som sliter med mye i hverdagen og har veldig nytte og glede av det de tilbyr i tillegg til at det hjelper, støtter, veileder og motiverer foreldre. Dessverre kan ikke far dra neste gang pga en skade i ryggen. Det er mye fysisk og krever høy deltakelse fra ledsager i aktivitetene, så vi blir nødt til å dele oss slik at far er hjemme med den eldste som ikke krever noe fysisk, bare følge opp rundt skole osv (14 åring).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...