Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Far og sønn (14 år). Far har vært sinna på gutten i over 5 år og plagd ham med utallige sanksjoner. De har likt temperemant og her forleden ble 14 åringen så sint at han kastet en brødskive i ansiktet på sin far. Det endte opp med at far reiste seg opp, angrep med stol og de begynte å slåsse. 6 åringen som var vitne til det hele begynte å gråte. Far tok tak i et fat, eller liknende og det ramlet 2 meter ned. Dersom 6 åringen hadde stått akkurat der, så ville det gått galt. Det var et tungt fat. Dette er min venninnes förklaring. Hun nektar å gå fra mannen. Idag sa hun til meg at hun er redd at hun blir medskyldig for ikke å gripe inn. Det vil si, hun grep inn i slosskampen som foregikk og prøvde å stoppe. Jeg prøver hele tiden å få henne til å gå. Har dere noen tanker? Anonymkode: 2eff4...797
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Du kan opplyse om at du melder i fra til barnevernet om hun ikke flytter fra ham. OG gjøre det, selvsagt! Anonymkode: bab53...4dc
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du kan opplyse om at du melder i fra til barnevernet om hun ikke flytter fra ham. OG gjøre det, selvsagt! Anonymkode: bab53...4dc Takk, ja, det verste er at de allerede er hos barnevernet. Hun ønsker selv å skrive. Hun sier at INGEN tør å si imot mannen. De går til psykologer, barnevernet følger ikke opp samtaler heller. Kan hun da bli siktet for medvirkning? Jeg ønsker å skremme henne litt....... Anonymkode: 2eff4...797
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Siden barnevernet allerede er koblet inn synes jeg du skal ta kontakt med dem og varsle om denne episoden også. Jo mer informasjon bv får, jo bedre er det. Fortell om alle episodene du vet om, for det er ikke sikkert bv vet om dem. Det er jo helt klart at din venninne bør få valget av bv - gå eller mist ungene. Ved å bli er hun jo medskyldig, fordi hun velger å ikke beskytte ungene sine. Anonymkode: 17cf8...0dc
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 Dette er mat for politiet. Ring dem og forklar hva som foregår, så skal jeg love deg det blir liv i leiren når DE ringer barnevernet og plukker med seg ungene for forhør. IKKE nøl, tenk på ungene, få det gjort. Din venninne er dum som et brød som blir hos den voldelige drittmannen, jeg begriper ikke hva hun tenker med. Bryr hun seg ikke om ungene sine eller? Anonymkode: 00357...fe8
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Siden barnevernet allerede er koblet inn synes jeg du skal ta kontakt med dem og varsle om denne episoden også. Jo mer informasjon bv får, jo bedre er det. Fortell om alle episodene du vet om, for det er ikke sikkert bv vet om dem. Det er jo helt klart at din venninne bør få valget av bv - gå eller mist ungene. Ved å bli er hun jo medskyldig, fordi hun velger å ikke beskytte ungene sine. Anonymkode: 17cf8...0dc Er så sykt enig i det du skriver. Det vi pratet om idag var at hun bør ringe politiet dersom det skjer på ny. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si til henne. Det beste hadde vel vært om han ble "fersket" og at hun kunne flytte barna med seg, uten at mannen hadde noe han skulle ha sagt. Hun er redd for at dersom hun forlater ham, så blir det en årelang kamp og han kan ikke ha barna. Hun har selv sagt at hun vurderer å skrive til BV selv. Men jeg vet jo ikke om det blir gjort og jeg ønsker ikke å gå bak hennes rygg men 6 års sinne mot egen sønn fra far, det er lenge det. Anonymkode: 2eff4...797
jooooooda Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Hvis hun ikke flytter bør du melde bekymring til barnevernet selv om de allerede er i systemet. Nye opplysninger vil kunne få barnevernet til å ta saken mer alvorlig. Kanskje du også kan ta en prat med hver av ungene, og gi dem ditt telefonnummer, med beskjed om at han kan ringe når som helst og at døra di alltid er åpen? Jeg vil tro at de trenger en trygg voksenperson. Du kan også melde dette til politiet. Å angripe noen med en stol er vold. jeg vet ikke om din venninne vil kunne dømmes for medvirkning til vold, men mannen hennes vil , hvis retten finner dette bevist, kunne dømmes for vold. Politiet vil uansett ta kontakt med barnevernet hvis de får inn en anmeldelse av vold mot et barn, det er nok ikke usannsynlig at en slik henvendelse vil få litt fart i barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 Faren angrep en 14-åring med en stol...? Herregud! Du melder han selvsagt til politiet! Anonymkode: b18ed...d6f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Faren angrep en 14-åring med en stol...? Herregud! Du melder han selvsagt til politiet! Anonymkode: b18ed...d6f Jeg kan ikke melde ham til politiet, jeg var jo ikke tilstede. Det er jo moren som må anmelde. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få henne til å enten gå ut av forholdet (har prøvd), eller andre tiltak. Det er jo rett før jeg selv henter den 14 åringen fordi jeg synes synd på ham. Har imidlertid ikke anledning til å ta ham til meg/. Dessuten har de flere barn og det blir vel det samme med dem. Anonymkode: 2eff4...797
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke melde ham til politiet, jeg var jo ikke tilstede. Det er jo moren som må anmelde. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få henne til å enten gå ut av forholdet (har prøvd), eller andre tiltak. Det er jo rett før jeg selv henter den 14 åringen fordi jeg synes synd på ham. Har imidlertid ikke anledning til å ta ham til meg/. Dessuten har de flere barn og det blir vel det samme med dem. Anonymkode: 2eff4...797 Jo, du kan ta kontakt direkte til politiet. I en del tilfeller velger da politiet å anmelde, så du trenger ikke anmelde. Du har forsøkt å påvirke mor. Likevel har hun i fem år godtatt at faren er voldelig mot sønnen uten å gjøre noe. Om du nå ikke gjør noe så godtar du også denne volden... Jeg tenker at din venninne roper på hjelp når hun snakker med deg om dette. Hun greier ikke gjøre noe selv (hun er helt sikkert minst psykisk mishandlet selv av mannen, det må hun jo være for å godta at ungene hennes vokser opp med fysisk og psykisk vold - om hun ikke er evneveik), hun forteller deg dette. Hun ønsker å komme seg ut av det, men greier ikke selv. Da må du som vet gjøre noe! Jeg skrev over at du bør ta kontakt med bv, men jeg synes også du bør kontakte politiet. Hopp i det og gjør det i morgen, ikke gå og vent! Din venninne vil da få et valg, flytte fra mannen med ungene eller miste barna. Hun vil da også få en annen oppfølging av barnevern og ev. andre som kan hjelpe henne. DU må gjøre noe. Du har tenkt mange nok år - handle i morgen! Politi! Anonymkode: 17cf8...0dc
jooooooda Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke melde ham til politiet, jeg var jo ikke tilstede. Det er jo moren som må anmelde. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få henne til å enten gå ut av forholdet (har prøvd), eller andre tiltak. Det er jo rett før jeg selv henter den 14 åringen fordi jeg synes synd på ham. Har imidlertid ikke anledning til å ta ham til meg/. Dessuten har de flere barn og det blir vel det samme med dem. Anonymkode: 2eff4...797 Jo, det kan du, og det må du. Jeg har kikket litt i straffeloven for deg, se på dette: § 196. Plikt til å avverge et straffbart forhold Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater gjennom anmeldelse eller på annen måte å søke å avverge en straffbar handling eller følgene av den, på et tidspunkt da dette fortsatt er mulig og det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig at handlingen er eller vil bli begått. Avvergingsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt og gjelder straffbare handlinger som nevnt i a) §§ 111, 113, 115, 117, 119, 121, 123, 128, 129, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 192, 193, 194, 223, 238, 239, 255, 256, 259, 274, 275, 279, 282, 283, 288, 291, 295, 299, 312, 314, 327, 329, 355 og 357, militær straffelov §§ 50, 52 eller 96, eller c) sikkerhetsloven § 18 a, jf. § 31 fjerde ledd. Ved overtredelse av §§ 312 eller 314 gjelder avvergingsplikten bare når den fornærmede er under 16 år. Brudd på avvergingsplikten straffes ikke når a) handlingen det er tale om å avverge ikke har kommet så langt som til straffbart forsøk, jf. § 16, eller plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette ham selv, hans nærmeste eller noen uskyldig for siktelse eller tiltale eller fare for liv, helse eller velferd. Hvis jeg forstår dette riktig kan både du og venninnen din teoretisk sett straffes dersom dere lar dette fortsette. Når dette har pågått i mange år er det vel liten tvil om at det mest sannsynlig kommer til å skje flere voldshandlinger, og disse fremtidige voldshandlingene er det fortsatt mulig avverge. Du finner hele loven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-5#§196
Merdee Skrevet 5. januar 2018 #12 Skrevet 5. januar 2018 3 timer siden, jooooooda skrev: Hvis hun ikke flytter bør du melde bekymring til barnevernet selv om de allerede er i systemet. Nye opplysninger vil kunne få barnevernet til å ta saken mer alvorlig. Kanskje du også kan ta en prat med hver av ungene, og gi dem ditt telefonnummer, med beskjed om at han kan ringe når som helst og at døra di alltid er åpen? Jeg vil tro at de trenger en trygg voksenperson. Du kan også melde dette til politiet. Å angripe noen med en stol er vold. jeg vet ikke om din venninne vil kunne dømmes for medvirkning til vold, men mannen hennes vil , hvis retten finner dette bevist, kunne dømmes for vold. Politiet vil uansett ta kontakt med barnevernet hvis de får inn en anmeldelse av vold mot et barn, det er nok ikke usannsynlig at en slik henvendelse vil få litt fart i barnevernet. Støttes. Dette tenker jeg er alvorlig. Din venninne og barna holdes i et terrorgrep av det som høres ut som en psykopat. Hun klarer nok dessverre ikke å gå før hun ikke har noe valg lengre....
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #13 Skrevet 5. januar 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke melde ham til politiet, jeg var jo ikke tilstede. Det er jo moren som må anmelde. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få henne til å enten gå ut av forholdet (har prøvd), eller andre tiltak. Det er jo rett før jeg selv henter den 14 åringen fordi jeg synes synd på ham. Har imidlertid ikke anledning til å ta ham til meg/. Dessuten har de flere barn og det blir vel det samme med dem. Anonymkode: 2eff4...797 Ta ansvar. Du vet om et barn som utsettes for grov vold, men dytter det tilbake på det meheet av en mor han har?! Anonymkode: b18ed...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå