Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Vi har til sammen utbetalt mellom 70-100.000 hver mnd, men bruker opp ALT! Kjøper alt jeg kommer over og har lyst på, spiser ute mange ganger i mnd. Drar på ferieturer. Ja, det er alltid noe å bruke penger på! Før var jeg så flink å spare, sparte opp mot 20.000 i mnd, nå er det 0! Hjelp, hvordan komme seg ut av denne kjøpegalskapen som har rammet meg det siste året? Har ikke noe kredittkortgjeld, men 5,7 mill i boliglån og tre barn. Snart blir gjelda redusert med 2 mill, men ser ikke for meg at jeg kommer til å spare noe mer for det Anonymkode: 9e83e...810
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 ..... Og hva bruker fulle sjømenn penger på da? Anonymkode: 21ab5...b13
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Har dere buffer? Vi har litt mer enn dere, men har investert i eiendom. Har langt mer i lån, men det går stort sett rundt med leieinntekter. Føle meg litt roligere med det. Og har en solid buffer. Bruker likevel opp pengene nesten hver måned, vi reiser veldig mye. Kan lett justere forbruket. Du vet jo godt hvor du kan stramme inn 😉 Så lenge dere har en god buffer hadde jeg ikke vært så bekymret. Anonymkode: a215f...b91
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Vi har ikke noe særlig buffer. Anonymkode: 9e83e...810
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 Det er jo ikke vanskelig. Du må slutte å kjøpe alt du har lyst på (er det klær, interiør, mat?) Vi har ca 100.000,- samlet inntekt i måneden. Pluss bonuser i tillegg. For meg er det miljøfaktoren som hindrer meg i å reise mye. Det begrenser også kjøpsiveren betydelig. Vi har det siste året spart ca. 500.000,- som går inn i huslånet. Hvis du vil spare må du kutte forbruket. Så enkelt, men tydeligvis så vanskelig. Anonymkode: 6f694...e52
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 Finn podcasten the minimalists.. Den er nydelig!! Anonymkode: 36771...036
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Vi å. 85.000 utbetalt tilsammen. 3.5 mill i lån. Roter bort hver en krone !!! Tragisk ! Plutselig er en av oss uten jobb og da sliter vi maks !!!! Sier det hver måned at nå er det slutt . Men ingenting skjer Anonymkode: bfad6...02c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 Sett opp en fast spareavtale i banken Om f.eks 5.000 forsvinner til pensjonssparing og 10.000 settes over på et fond på lønningsdagen, altså faste trekk som går automatisk, så er ikke pengene tilgjengelig for bruk og du må tilpasse handlingen etter hva som faktisk er igjen på konto Hade nok satt opp skatten med 500 kr i måneden også, da sparer du ihvertfall noen tusen i året som du får igjen på skatten neste år. Det er sånn folk uten viljestyrke må spare 😉 Anonymkode: ceb21...c9b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi å. 85.000 utbetalt tilsammen. 3.5 mill i lån. Roter bort hver en krone !!! Tragisk ! Plutselig er en av oss uten jobb og da sliter vi maks !!!! Sier det hver måned at nå er det slutt . Men ingenting skjer Anonymkode: bfad6...02c Hvor mye betaler dere i mnd på lån totalt? Anonymkode: 8cce6...7a2
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 Jøsses, HI, du er jo en junkie. Søk hjelp. Anonymkode: ec892...072
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har til sammen utbetalt mellom 70-100.000 hver mnd, men bruker opp ALT! Kjøper alt jeg kommer over og har lyst på, spiser ute mange ganger i mnd. Drar på ferieturer. Ja, det er alltid noe å bruke penger på! Før var jeg så flink å spare, sparte opp mot 20.000 i mnd, nå er det 0! Hjelp, hvordan komme seg ut av denne kjøpegalskapen som har rammet meg det siste året? Har ikke noe kredittkortgjeld, men 5,7 mill i boliglån og tre barn. Snart blir gjelda redusert med 2 mill, men ser ikke for meg at jeg kommer til å spare noe mer for det Anonymkode: 9e83e...810 "Kjøpegalskapen som har rammet meg". Det er kanskje her problemet ligger. Du er "rammet", som om du ikke har ansvaret selv.... slutt å kjøpe ting du ikke trenger! Anonymkode: ad464...4e3
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye betaler dere i mnd på lån totalt? Anonymkode: 8cce6...7a2 Betaler 35.000 tilsammen. Men har flexi. Så den går jo opp og ned da . Skikkelig sløvt . Men det går gradvis nedover Anonymkode: bfad6...02c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 Helt sykt at dere klarer å bruke så mye penger uten å spare en krone. Jeg er alene med to barn og har ca 30 000 i mnd, allikevel får jeg spart 5000 kr på en god mnd. Du må jo bare ta ansvar for ditt eget liv og slutte å kjøpe alt du har lyst på. Anonymkode: 9e22b...102
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 Forbrukersamfunnet. Litt kvalmt. Men siden det er såpass mye flyt inn rett etter tomt, så er det vel ingen krise. Jeg hadde valgt å få ned låne og investert mye mer av pengene i noe fornuftig. Men msn velger selv☺️ Anonymkode: caa56...fba
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 Blir det ikke veldig fult i huset deres når du handler så mye, eller kaster du ting nesten før du får brukt det? Jeg regner egentlig med at du mangler noe viktig i livet ditt når du oppfører deg som du gjør. Jeg vil tro du får det bedre om du begynner å engasjere deg i noe viktig. Du trenger bekreftigelse og det kan du få på bedre måter enn shopping. Anonymkode: 9db84...e9b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 Hærlighet............ Jeg synes oppriktig talt at dere burde skamme dere. Helt absurd å leve i en sånn fråtseboble... Anonymkode: 94a8a...7bc
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hærlighet............ Jeg synes oppriktig talt at dere burde skamme dere. Helt absurd å leve i en sånn fråtseboble... Anonymkode: 94a8a...7bc Som jeg skulle skrevet det selv Anonymkode: 2d6e2...4da
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #18 Skrevet 5. januar 2018 Du er ikke alene 😰 jeg sliter med det samme. Kjøper sinnsykt med klær,sko,interiør, osv... forgje mnd kjøpte meg 5 par sko og ny svea jakke, måneden før det var det 3 par sko, og ei skinnjakke, hvor mange ben har jeg liksom? 🤔 jeg har innsett at jeg har et shopping problem, men det værste er at jeg liker det 😳 det er liksom min hobby.. Har heldigvis ikke kreditt gjeld 😇 Anonymkode: 765a2...73e
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #19 Skrevet 5. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke vanskelig. Du må slutte å kjøpe alt du har lyst på (er det klær, interiør, mat?) Vi har ca 100.000,- samlet inntekt i måneden. Pluss bonuser i tillegg. For meg er det miljøfaktoren som hindrer meg i å reise mye. Det begrenser også kjøpsiveren betydelig. Vi har det siste året spart ca. 500.000,- som går inn i huslånet. Hvis du vil spare må du kutte forbruket. Så enkelt, men tydeligvis så vanskelig. Anonymkode: 6f694...e52 Hva jobber dere med? Anonymkode: 79a2b...fbf
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 Begynn med å bygge opp en solid buffer. Bestem deg for en sum du ønsker å ha i buffer, og hvor mange måneder det er realistisk å bruke på å komme seg dit. Fast trekk fra konto samme dag du får lønn. Da er pengene "borte" fra brukskonto før du rekker å bruke de. Kontoen du setter bufferen på må ikke ha eget kort! Når du har nok i buffer ville jeg sett på andre muligheter. Trenger du å spare til pensjon? Svaret er sikkert ja. Skal noe spares i fond? Vil dere bli gjeldsfri noen år før den planen dere har i dag, så kan dere betale ekstra avdrag på lånet. Eller hva med å investere i et utleieobjekt? Uansett løsning, pengene bør trekkes fra konto samme dag du får lønn. Hvis du shopper for mye kan det være en idé å gå igjennom alle tingene dine. Få en oversikt over hva du har. Neste gang du går i en butikk, tenk deg godt om. Trenger du det du er i ferd med å kjøpe? Shoppestopp kan være noe å prøve for noen måneder. Det samme med måltider ute. Bestem deg for en periode at du ikke skal spise ute. Eller bestem at en dag i uka, kanskje en fast dag, kan det spises ute. Planlegg måltider, skriv handleliste og handle inn det du trenger. Trenger ikke gå på butikken mer enn to ganger i uka. Eller prøv kolonial.no, for eksempel. Reising er for noen en livsstil. Hva med å sette et tak på hvor mye man reiser i løpet av ett år. Dere har vel ikke ubegrensa med ferie? Reis for eksempel på sommerferie i utlandet, og en uke til en annen utenlandstur. 1-2 helgeturer på hver voksen. Dette blir jo bare forslag, men om man liker og reise og har råd... Begynn med noen overkommelige mål, også kan du utvide de etterhvert. Det kan være lurt å planlegge litt fremover, du vet aldri når du får bruk for litt ekstra penger. Men når det skjer kommer det gjerne litt brått på, og da er det gjerne for sent å begynne å spare når du allerede står i situasjonen. Dere er privilegerte som har så gode lønninger! Bruk det fornuftig. Det er lov å kose seg, leve livet her og nå. Man vet aldri hva som skjer, men plutselig kommer det en regnværsdag. Greit å være forberedt på det og. Anonymkode: 113ce...686
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #21 Skrevet 5. januar 2018 Det er bare å sette faste trekk til sparekonto og øke avdrag på lån hver måned. Trekk går fra konto dag etter lønn. Anonymkode: 87300...ae1
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #22 Skrevet 5. januar 2018 Dere er privilegierte. Skulle gjerne hatt mer i lønn. Dere burde hvertfall hatt en buffer da. Anonymkode: 9bf22...630
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #23 Skrevet 5. januar 2018 Det første du må gjøre er å sette opp et fornuftig budsjett og så et som viser hva dere faktisk bruker pengene på (sånn de gjør i luksusfellen) ut fra dette må du bestemme deg for hva du kan kutte i og hva du faktisk trenger. Så må dere jobbe med holdninger. Å høre på podkast som nevnt av ei annen her er en bra måte å få inspirasjon. Mye god inspirasjon i minimalistisk livsstil. Jeg har selv hatt veldig romslig økonomi, men nå er det ganske stramt i en periode. Vet du hva, jeg setter så mye mer pris på ting nå enn før. For to år siden reiste vi på luksusferie og brukte rundt 150 000 kr på ferie bare ett år. Nå har vi kjøpt flybilletter på lavpris og jeg må bruke mye mer tid på å sjekke hva vi kan oppleve og jeg må gjøre en innsats for å vite hva som er lurt å bruke pengene på. Gleder meg mye mer nå, har faktisk bedre opplevelse av feire nå enn før. Anonymkode: 58292...6b7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #24 Skrevet 5. januar 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er ikke alene 😰 jeg sliter med det samme. Kjøper sinnsykt med klær,sko,interiør, osv... forgje mnd kjøpte meg 5 par sko og ny svea jakke, måneden før det var det 3 par sko, og ei skinnjakke, hvor mange ben har jeg liksom? 🤔 jeg har innsett at jeg har et shopping problem, men det værste er at jeg liker det 😳 det er liksom min hobby.. Har heldigvis ikke kreditt gjeld 😇 Anonymkode: 765a2...73e Hobby? Hobbyer er håndverk, litteratur, lokale foreninger, naturopplevelser, strikking, teater; det kan være utrolig mye, men ikke shopping - shopping er forbruk. For ikke å si overforbruk. Åtte par nye sko på to måneder? Jeg eier ikke engang åtte par sko og har aldri gjort det, bare for å sette ting litt i perspektiv. Anonymkode: 7b98e...6c7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #25 Skrevet 5. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hobby? Hobbyer er håndverk, litteratur, lokale foreninger, naturopplevelser, strikking, teater; det kan være utrolig mye, men ikke shopping - shopping er forbruk. For ikke å si overforbruk. Åtte par nye sko på to måneder? Jeg eier ikke engang åtte par sko og har aldri gjort det, bare for å sette ting litt i perspektiv. Anonymkode: 7b98e...6c7 Enig, det er ikke en hobby. Jeg eier tre par sko🙈 Joggesko, støvletter og støvler😂 Gi meg et par eller to da;) hilsen fattiglusa😫 Anonymkode: 37347...766
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå