Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #1 Skrevet 4. januar 2018 Bunad er så dyrt og med 3 jenter så driver å ser på festdrakter... Anonymkode: b567a...51b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #2 Skrevet 4. januar 2018 Niesen min fikk denne (hun kjøpte før dette rimelige partiet med overskuddsfarge da, så de betalte full pris) https://www.pascalwear.no/produkt/festdrakter-dame/festdrakter-damer/bla-pascal-festdrakt-til-dame Anonymkode: e2b83...0a1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #3 Skrevet 4. januar 2018 Jeg synes ikke festdrakter er pent på voksne. Helt ok på barn, men ikke voksne. Hadde heller kjøpt ballkjole eller en veldig pen kjole Anonymkode: 23ec5...e33
Hengebukksvinet Skrevet 4. januar 2018 #4 Skrevet 4. januar 2018 Nei det ville jeg ikke gjort.Beklager.Hadde det vært festdrakt fra husfliden hadde det vært noe annet,for det er en helt annen kvalitet enn f.eks Ludo e.l.Ett tips er å gå på kurs å sy bunaden selv.Jeg gjorde det og det var MYE penger spart😊
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #5 Skrevet 4. januar 2018 De kan også ønske seg sølv ol til bursdager og jul før konfirmasjonen,i tillegg til å ønske seg det fra besteforeldre ol til konfirmasjonen. De må heller ikke ha fullt sølvbelte, hvis det er til bunaden, for de fleste bunader har fine alternativ de kan bruke til de får spart opp til sølvbelte. Anonymkode: b90a6...d1a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #6 Skrevet 4. januar 2018 Veldig fint og mye bedre enn vanlig pen kjole. Anonymkode: 0a460...3c6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #7 Skrevet 4. januar 2018 Her i huset ville ikke jenta ha bunad fra hjemplassen da hun ikke liker bunaden (noe jeg er helt enig i), hun fikk derfor Silje festdrakt. Denne festdrakter ble brodert av ei sydame og skreddersydd til henne, og drakten med skjorte og sølv kostet ca 25.000 kr. Anonymkode: 98c15...536
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #8 Skrevet 4. januar 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke festdrakter er pent på voksne. Helt ok på barn, men ikke voksne. Hadde heller kjøpt ballkjole eller en veldig pen kjole Anonymkode: 23ec5...e33 Enig. Syns festdrakt til konfirmasjon er knuslete til jenter, kjøp heller en brukt bunad og få den tilpasset, eller lån en på dagen. Sønnen min ønsket seg dress, men får bunad nå når han er utvokst (blir 20 snart). Guttene er ofte så tynne og skranglete at 15-årsalderen er for tidlig å ta mål til bunad. Men jentene er oftere utvokste da. Anonymkode: 2109b...8ac
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #9 Skrevet 4. januar 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: De kan også ønske seg sølv ol til bursdager og jul før konfirmasjonen,i tillegg til å ønske seg det fra besteforeldre ol til konfirmasjonen. De må heller ikke ha fullt sølvbelte, hvis det er til bunaden, for de fleste bunader har fine alternativ de kan bruke til de får spart opp til sølvbelte. Anonymkode: b90a6...d1a Sølvbelte er jo til gifte koner. Jentebeltene er mindre prangende. Anonymkode: 2109b...8ac
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Sølvbelte er jo til gifte koner. Jentebeltene er mindre prangende. Anonymkode: 2109b...8ac Likevel har veldig mange fullt sølvbelte til konfirmasjonen. Anonymkode: b90a6...d1a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Skrevet 4. januar 2018 Jeg hadde ikke kjøpt det om ikke ungene hadde ønsket seg det. Nå har vo heldigvis en gammel bunad som passer begge ungene når de konfirmeres. Yngste kan nok passe inn i denne når hun blir voksen også, den er forholdsvis smal og en kan ikke ha store puppe i den. Lengden er ikke ett problem, for egentlig skal ikke bunader være så lange som vi har de idag. Har konfirmant i år og for henne så må vi muliegns sy den litt opp. Hun har ønsket seg strikket jakke til den av tanten, hun kan strikke og vi hadde ikke jakke til den. Mormor har to til sin som er samme, men de blir alt for store på henne. Hadde vi ikke hatt bunad i familien som kunne brukes hadde ungene hatt vanlige penklær, jeg liker ikke festdrakt men som sagt så kunne jeg kjøpt det om ungene ville hatt. Jeg og min søster har hatt planer om å lære oss å sy bunad siden jeg fant ut jeg var gravid, men vi har enda ikke lært oss det. Så muligens kan vi sy en sammen så eldste kan få etterhvert når lillesøster skal ha den andre. Den har lite broderi, så egentlig burde vi bare kaste oss utidet.... Anonymkode: feb10...fd8
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #12 Skrevet 4. januar 2018 Folk må få gjøre som de vil, men personlig synes jeg at festdrakt på barn over 15 år blir helt feil. Det blir fake kinavare, liksom. Anonymkode: 52239...d18
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #13 Skrevet 4. januar 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Likevel har veldig mange fullt sølvbelte til konfirmasjonen. Anonymkode: b90a6...d1a Ja, alle er ikke like bevandret innen tradisjoner og skikk og bruk. Anonymkode: 2109b...8ac
Himmel og hav Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 Det finnes mange flotte festdrakter, problemet med dem er at de koster like mye som en bunad, eller deromkring, og er som regel sydd på mål og av gode materialer. Billige festdrakter har det problemet at de ser ut som barnebunader. Om det er en stund til jentene skal konfirmeres, så ville jeg heller sett etter brukte bunader på Finn etter 17.mai.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 Jeg fikk festdrakt, og den er jeg veldig glad i! Silje festdrakt, bilde fra nett: Anonymkode: 12653...c79
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk festdrakt, og den er jeg veldig glad i! Silje festdrakt, bilde fra nett: Anonymkode: 12653...c79 Denne var jo veldig pen 😃 Anonymkode: 972dd...006
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 Sikkert veldig fine festdrakter. Har selv 4 jenter, og de to eldste har bunader. Her har de fått sølv fra de var babyer. Både av familie og venner. Spart mye penger på det. Anonymkode: c75a1...8af
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #18 Skrevet 5. januar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Denne var jo veldig pen 😃 Anonymkode: 972dd...006 Og koster 24.000 uten sølv, så den er jo ikke billigere enn en bunad. Anonymkode: e2b83...0a1
Superdolly Skrevet 5. januar 2018 #19 Skrevet 5. januar 2018 Himmel og hav har rett. De festdraktene som er fine, er jo sydd på samme måte og av samme stoffer som en bunad og er derfor like dyre som en bunad. De som er billige, ser billige ut og er ikke fine. Festdrakt er gjerne ikke et alternativ for å spare penger, men kanskje heller for de som ikke ønsker seg den/ de bunaden(e) de har tilknytning til. Med broderier, stoffer av ull, lin, silke og brokade, og med sølv til, er det klart det blir dyrt.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 Ville ikke falt meg inn! Festdrakt er for barn. En konfirmant må ha bunad eller en annen penkjole. Anonymkode: a2caa...0e2
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #21 Skrevet 5. januar 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og koster 24.000 uten sølv, så den er jo ikke billigere enn en bunad. Anonymkode: e2b83...0a1 Ja, den er nok i samme prisklasse som en bunad. Som også var litt av poenget mitt med å vise min - en festdrakt trenger ikke å være noe billig skrap fra Ellos. Min festdrakt som jeg la ut bilde av over her får jeg kommentarer på hvert eneste år fordi alle syns den er så fin. Anonymkode: 12653...c79
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #22 Skrevet 5. januar 2018 https://www.ludostore.no/festdrakter/fjellrosa-festdrakt-til-dame-i-lilla.html Jeg har ikke sett denne på nært hold, men jeg synes den er nydelig på bildene i hvert fall! Om jeg hadde jenter og de likte de her festdraktene, så hadde jeg glatt kjøpt de til dem. (jeg har forresten bunad selv, men skjønner at det kan bli veldig dyrt med mange døtre) Anonymkode: 9a0a1...b18
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #23 Skrevet 5. januar 2018 Jeg opprettet bunadskonto da jentene begynte på skolen. Har et fast lite trekk hver måned til denne kontoen i tillegg til at jeg setter inn litt ekstra av og til. Svigerfar ville gjerne være med å spare til bunad da han hørte at vi sparer litt, så han kommer med en 500-lapp et par ganger i året som jeg setter inn der. De kommer til å måtte ønske seg sølv til bursdag og jul året før konfirmasjonen, så skal vi nok komme i havn. Jeg kjøpte meg forresten bunad i voksen alder selv, på Finn. Betalte 15.000 for den og fikk den tilpasset. Anonymkode: e2b83...0a1
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #24 Skrevet 5. januar 2018 Mamma kjøpte en veldig billig festdrakt til meg som jeg brukte den dagen,var ingen som kommenterte det. Anonymkode: 8e70d...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå