Gå til innhold

Brudd som ikke vil gro - har du opplevd det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg brakk overarmen i juni, fikk satt inn titanstang for å stabilisere bruddet - men nå, over 6 mnd senere har ikke bruddet grodd og viser fint lite tegn på at det skal skje. Armen er vondt og vrir seg om jeg holder den feil og kan så og si ikke brukes. Veldig lite praktisk å ikke kunne skjære brød eller lukke en dør engang.

Jeg syns jeg fikk lite info på sykehuset om hva de gjør i slike tilfeller. Jeg skal få en ultralydmaskin hjem som skal hjelpe på groingen, men etter 6 mnd er det små sjanser.....

 

Har noen opplevd dette?

Hvilken hjelp/behandling fikk du?

Grodde det til slutt? Hvor lang tid?

Anonymkode: 1f255...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de sjekket at bruddflatene står nær nok hverandre? Jeg har vært borti et lignende tilfelle. Var beste ortopeden på sykehuset som hadde operert, så alle nektet for at det kunne vært gjort noe feil. Til slutt ba jeg pasienten få tak i røntgenbildene selv, og da var det lett å se at bruddflatene ikke var kommet nært nok hverandre til å kunne gro. Til slutt fikk vi tak i opererende ortoped selv, han nektet først for at det var han som kunne ha gjort jobben, for den var så dårlig utført (andre som hadde sett på det turde ikke si noe fordi den aktuelle ortopeden "aldri" gjorde feil...) - inntil jeg fikk ham til å gå inn på operasjonsbeskrivelsen og han oppdaget at joda, det var han som hadde gjort en dårlig jobb.

Så mitt beste tips er å få tak på røntgenbildene selv og så få en ny vurdering av en annen ortoped, ev. annet sykehus hvis det er små forhold og de beskytter hverandre (for det skjer, dessverre).

Jeg har vært borti et par tilfeller hvor de har brutt opp igjen bruddsted som grodde feil, det vil aktivere kroppens evne til å sette i gang tilheling i beinvevet (og da gjerne med korrigering av stillingen).

Jeg vet ikke hvordan det gikk med den første jeg fortalte om, for jeg byttet jobb ikke lenge etterpå. Vet bare at pasienten ble bedre fulgt opp av sykehuset, og at de i hvert fall diskuterte å operere på nytt.

Første bud for deg er i hvert fall å få sjekket at bruddflatene står tett nok til at det kan gro. Neste spørsmål er om den tinnstangen du fikk operert inn gir nok stabilitet, for er det for mye bevegelse så kan man slite med å få det til å gro. Ut fra det du beskriver virker det som om bruddstedet ikke er rotasjonsstabilt, og det kan hemme tilheling selv om flatene egentlig står tett nok, for vi roterer jo armen i større eller mindre grad i alt vi bruker den til.

Hvis det er slik at bruddstedet blir holdt stabilt nok (noe det ikke virker som siden du merker at den vrir seg når du roterer armen), da blir spørsmålet hvorfor det ikke gror hos deg. Jeg vet personer som generelt har hatt problem med tilheling av brudd (personer med benskjørhet eller andre årsaker til dårlig tilheling av beinvev) som har hatt god hjelp av tilskudd med Biosan Korall Calsium, D-vitamin, sink og C-vitamin i normale dagsdoser. Mulig det kan hjelpe deg? Den normale dagsdoseringen av disse er ikke noe som er skadelig å ta, i hvert fall.

Overarmen må du få fikset, ellers er jo den armen nærmest ubrukelig for deg. Så ikke gi deg på dette!

Anonymkode: f8980...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...