Gå til innhold

Flere som har fått livet sitt ødelagt av allergi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Full forståelse for allergi, har alvorlige allergier selv. Men det ødelegger da ikke livet???

Anonymkode: f80ff...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er livet ganske ødelagt, og hjelper ikke at Nav sier at allergi er da ikke en sykdom man blir ufør av, det er jo bare å ta en pille, så er man bra og kan jobbe.

Jeg er svært allergisk, mot svært mye. På sommeren er det spesielt ille, da det er kryssallergi og. Denne sommeren kunne jeg bare spise, glutenfritt brød, gulost, ren fisk og blåbær. Gå ut under gresspollen sesongen er risiko sport, da jeg sliter skikkelig med å puste. Jeg har og astma og atopisk eksem. Har alltid utbrudd av eksem, i ansiktet. På vinteren sliter jeg med å komme ut, grunnet kulde astmaen. Jeg er alltid syk, er alt fra en lett forkjølelse som er de bra dagene, og en influensa de dårlige dagene, eller burde kanskje si lungebetennelse, da det ofte da er vondt og vanskelig og puste. Jeg går på 4 dobbel dose allergi medisin året rundt, og dobbel dose astma medisin.

I helsevesenet blir jeg bare sendt rundt, de sier selv at de vet ikke hva de skal gjøre med meg, skjønner nesten ikke at jeg er i live. Men de har ikke noe å tilby. For jeg har jo prøvd det de har og tilby.

Jeg er enslig mor til 2 barn, takk og pris så er de store, ellers hadde jeg faktisk måtte gitt de fra meg. Jeg sitter nå og vurderer og søke om både hjemmehjelp og støttekontakt til minste barnet, da jeg føler at jeg strekker ikke til lenger. Jeg har blitt bare sykere de siste årene. Og kjenner jeg gruer meg så utrolig til sommeren, hvis jeg skal bli ennå sykere. 

Anonymkode: b056f...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, her er livet ganske ødelagt, og hjelper ikke at Nav sier at allergi er da ikke en sykdom man blir ufør av, det er jo bare å ta en pille, så er man bra og kan jobbe.

Jeg er svært allergisk, mot svært mye. På sommeren er det spesielt ille, da det er kryssallergi og. Denne sommeren kunne jeg bare spise, glutenfritt brød, gulost, ren fisk og blåbær. Gå ut under gresspollen sesongen er risiko sport, da jeg sliter skikkelig med å puste. Jeg har og astma og atopisk eksem. Har alltid utbrudd av eksem, i ansiktet. På vinteren sliter jeg med å komme ut, grunnet kulde astmaen. Jeg er alltid syk, er alt fra en lett forkjølelse som er de bra dagene, og en influensa de dårlige dagene, eller burde kanskje si lungebetennelse, da det ofte da er vondt og vanskelig og puste. Jeg går på 4 dobbel dose allergi medisin året rundt, og dobbel dose astma medisin.

I helsevesenet blir jeg bare sendt rundt, de sier selv at de vet ikke hva de skal gjøre med meg, skjønner nesten ikke at jeg er i live. Men de har ikke noe å tilby. For jeg har jo prøvd det de har og tilby.

Jeg er enslig mor til 2 barn, takk og pris så er de store, ellers hadde jeg faktisk måtte gitt de fra meg. Jeg sitter nå og vurderer og søke om både hjemmehjelp og støttekontakt til minste barnet, da jeg føler at jeg strekker ikke til lenger. Jeg har blitt bare sykere de siste årene. Og kjenner jeg gruer meg så utrolig til sommeren, hvis jeg skal bli ennå sykere. 

Anonymkode: b056f...495

Har du vurdert vaksine? Du høres ut som en opplagt kandidat. jeg var mye mindre plaget enn deg, men likevel mye plaget. og har gjennomgått vaksinasjon mot bjørk og timotei. Jeg er så godt som fri for pollenallergi, og reagerer også mindre på andre ting, som nøtter, frukt og pelsdyr, syns jeg.

Anonymkode: 30502...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du vurdert vaksine? Du høres ut som en opplagt kandidat. jeg var mye mindre plaget enn deg, men likevel mye plaget. og har gjennomgått vaksinasjon mot bjørk og timotei. Jeg er så godt som fri for pollenallergi, og reagerer også mindre på andre ting, som nøtter, frukt og pelsdyr, syns jeg.

Anonymkode: 30502...d4a

Tok det opp for noen år siden, fikk beskjed om at jeg ikke kunne få det, da jeg ville bli for syk av det. Vet de har fått tabletter mot gress, så tok det opp igjen i sommer. Har fått time på sykehuset i slutten av april, da henvisningen ble sendt i august. Så får jeg se. Men jeg blir syk av så utrolig mye, og de vet ikke om alt engang. Så de har ikke stor tro på at en vaksine skal hjelpe så mye, og de regner med at jeg mest sannsynlig blir svært syk av vaksinen. Men håper jeg i det minste får prøve.

Anonymkode: b056f...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tok det opp for noen år siden, fikk beskjed om at jeg ikke kunne få det, da jeg ville bli for syk av det. Vet de har fått tabletter mot gress, så tok det opp igjen i sommer. Har fått time på sykehuset i slutten av april, da henvisningen ble sendt i august. Så får jeg se. Men jeg blir syk av så utrolig mye, og de vet ikke om alt engang. Så de har ikke stor tro på at en vaksine skal hjelpe så mye, og de regner med at jeg mest sannsynlig blir svært syk av vaksinen. Men håper jeg i det minste får prøve.

Anonymkode: b056f...495

Ja, håper det for din skyld. Må være fælt å være så plaget som du er. 

Anonymkode: 30502...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oida, det var da veldig dramatisk... Livet ødelagt faktisk... Har noen allergier selv og vet at det kan være slitsomt, men det får da være måte på hvor ynkelig man skal gjøre seg da.

Anonymkode: 44954...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å flytte til et annet land, da de har annen flora du kanskje ikke reagerer på? 

Anonymkode: 6bc62...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å reise til Arguineguin på Gran Canaria? Der er det godt for oss med allergi og astma. Astma- og allergi forbundet har et eget sted der og.

Anonymkode: d80a5...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg føler med deg! Er ikke i nærheten selv, men vet hvordan bare en brøkdel sv dine plager føles ille. Jeg tenker at du er nødt til å prøve å flytte utenlands! Tenker da Gran Canaria evt Island. Vet om en med astma som gjorde dette rett etter at hun var ferdig med skolen og fikk ett nytt liv. Det er jo ingen garanti, men kan vel ikke skade å prøve? På Gran Canaria er det jo også norsk skole for barna. Island har jo lite vegetasjon, men mulig været likevel ikke er det beste for en astmatiker. Får du jevnlig kortisonsprøyter? Blir du nøye fulgt opp av allergispesialist?

Anonymkode: f76c7...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen med allergisk astma som får sprøyter, tror det heter Xolair. Kanskje det kunne vært noe? 

Anonymkode: f0c76...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som tar tabletter hver dag i 3 år og da blir de helt kvitt allergi. Står på prednisolon og div i små doser underveis.. kan dette være noe for deg? Tror du må sjekke mulighetene på nytt om det er noe hjelp du kan få. Det utvikles stadig nye metoder for å bli kvitt allergi. 

Anonymkode: f308a...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv vaksine.  Her er det bjørk i sprøyte og gress i tablett,  og alt etter ett år er mye bedre. Nesten uten medisin nå og kvitt kryssallergier på kjøpet.

Anonymkode: 9aecf...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oida, det var da veldig dramatisk... Livet ødelagt faktisk... Har noen allergier selv og vet at det kan være slitsomt, men det får da være måte på hvor ynkelig man skal gjøre seg da.

Anonymkode: 44954...2de

Leste du innlegget til hi? Har du det så ille? Hvordan kan du kalle henne for ynkelig når du leser det?

Anonymkode: 7bb15...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som kan ta sprøyten. Jeg har også en autoimmun sykdom ( uc) så får ikke ta den :(

 

Anonymkode: c36b8...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tok det opp for noen år siden, fikk beskjed om at jeg ikke kunne få det, da jeg ville bli for syk av det. Vet de har fått tabletter mot gress, så tok det opp igjen i sommer. Har fått time på sykehuset i slutten av april, da henvisningen ble sendt i august. Så får jeg se. Men jeg blir syk av så utrolig mye, og de vet ikke om alt engang. Så de har ikke stor tro på at en vaksine skal hjelpe så mye, og de regner med at jeg mest sannsynlig blir svært syk av vaksinen. Men håper jeg i det minste får prøve.

Anonymkode: b056f...495

Men i alle dager, er helt uhørt at du skal vente til april, du burde fått time rett etter grasspollensesongen slik at du kom i gang nå uteomnom sesong. Fastlegen her fulgte opp både mannen og datteren. Tok under en uke å få time, et par uker for å få svar på blodprøve, så var de i gang. 

Anonymkode: e90a4...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en søster som er like plaget. Et par ganger i året, typisk sommer, må hun legges inn fordi hun får pustevansker. Hun hovner opp i hele ansiktet og i halsen, ser ikke ut. Det kan skje uten at hun har spist noe eller hvert i nærheten av typiske allergener. De finner ikke ut hva det er som gjør at hun reagerer så kraftig men sannsynligvis en kryssallergi med pollen. Det er nok at hun sitter i samme buss som noen med en katt eller får en klem med noen som har spist peanøtter så får hun utslett i ansiktet og tetner til. Hun må alltid ha med adrenalinsprøyte. Når hun har det som verst på sommeren slår allergitester ut på «alt», hun må spise gluten og melkefritt, og kan nesten bare spise fisk og salat. Det er grusomt og langt ifra ynkelig.

 

Hun får vaksiner mot pollen nå, forhåpentligvis letter det på alt. 

Anonymkode: b555c...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oida, det var da veldig dramatisk... Livet ødelagt faktisk... Har noen allergier selv og vet at det kan være slitsomt, men det får da være måte på hvor ynkelig man skal gjøre seg da.

Anonymkode: 44954...2de

Du har " noen allergier selv ", altså? Og utdannelse fra Livets Harde Skole? Du scorer ikke dagens høyeste på kunnskap og empati, hvertfall.  Muligens scorer du fryktelig lavt på leseforståelse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oida, det var da veldig dramatisk... Livet ødelagt faktisk... Har noen allergier selv og vet at det kan være slitsomt, men det får da være måte på hvor ynkelig man skal gjøre seg da.

Anonymkode: 44954...2de

Hvis man ikke kan spise annet enn torsk med poteter, ikke kan bade i annet enn oljer, må kvitte seg med familiemedlemmer, ikke kan gå ut døra fra mars til november, mister håret pga eksem, ikke kan gå i butikken eller ta bussen pga fare for sjokk, så vil jeg si at man får ødelagt livet ja.

Anonymkode: 1c940...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oida, det var da veldig dramatisk... Livet ødelagt faktisk... Har noen allergier selv og vet at det kan være slitsomt, men det får da være måte på hvor ynkelig man skal gjøre seg da.

Anonymkode: 44954...2de

Du vet tydeligvis ikke hva det er snakk om her.

Anonymkode: fc88a...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, her er livet ganske ødelagt, og hjelper ikke at Nav sier at allergi er da ikke en sykdom man blir ufør av, det er jo bare å ta en pille, så er man bra og kan jobbe.

Jeg er svært allergisk, mot svært mye. På sommeren er det spesielt ille, da det er kryssallergi og. Denne sommeren kunne jeg bare spise, glutenfritt brød, gulost, ren fisk og blåbær. Gå ut under gresspollen sesongen er risiko sport, da jeg sliter skikkelig med å puste. Jeg har og astma og atopisk eksem. Har alltid utbrudd av eksem, i ansiktet. På vinteren sliter jeg med å komme ut, grunnet kulde astmaen. Jeg er alltid syk, er alt fra en lett forkjølelse som er de bra dagene, og en influensa de dårlige dagene, eller burde kanskje si lungebetennelse, da det ofte da er vondt og vanskelig og puste. Jeg går på 4 dobbel dose allergi medisin året rundt, og dobbel dose astma medisin.

I helsevesenet blir jeg bare sendt rundt, de sier selv at de vet ikke hva de skal gjøre med meg, skjønner nesten ikke at jeg er i live. Men de har ikke noe å tilby. For jeg har jo prøvd det de har og tilby.

Jeg er enslig mor til 2 barn, takk og pris så er de store, ellers hadde jeg faktisk måtte gitt de fra meg. Jeg sitter nå og vurderer og søke om både hjemmehjelp og støttekontakt til minste barnet, da jeg føler at jeg strekker ikke til lenger. Jeg har blitt bare sykere de siste årene. Og kjenner jeg gruer meg så utrolig til sommeren, hvis jeg skal bli ennå sykere. 

Anonymkode: b056f...495

Ja, jeg har hatt astma/ allergi /eksem siden jeg var liten, allergi mot både mat, husdyr, støv, medisiner, pollen  osv. Nav har heller ikke vært behjelpelig med noe som legen på sykehuset mente jeg hadde rett på av hjelpemidler , medisiner osv.

Ikke før sosionom ved sykehuset tok opp kampen med Nav.

Mitt liv var en tragedie ganske lenge, men så fikk jeg tilbud fra astma/allergi  spesialisten jeg gikk hos, om å teste ut en pollenvaksine. Den kan jeg anbefale :) Prosessen tar lang tid (opp mot 5 år) men mitt liv er blitt betraktelig bedre etter at pollenallergien ble forbedret ved hjelp av vaksinen. Gikk i nesten 4 år og fikk sprøyter. Nå er det ca 10 år siden jeg sluttet med vaksinen, men jeg kan fint være ute hele året, uten å bli helt flatet ut i pollensesongen.

Bare det å få bedret pollenallergien min, har gjort at jeg føler meg mye bedre, selv om jeg har alle disse andre plagene også.

Har også kuldeallergi, men det var mest da jeg bodde i Norge hvor man fort kom om i over 20 minusgrader, her vi bor nå, er det ikke så mange minus grader om vinteren, så da går det bra. Du har helt sikkert rett på den jonasmasken (hjelpemiddel mot kuldeallergi )

Og hva med lungebetennelsevaksinen, den kan hvem som helst få. Jeg har gått fra å være innlagt ved hver eneste lungebetennelseperiode til å faktisk komme meg gjennom en lungebetennelse uten nevneverdige plager, etter at jeg startet med lungebetennelsevaksinen.

 

Anonymkode: c2abb...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hvordan er det for deg? Og hva slags hjelp får du?

Jeg er hun som skrev relativt langt, innlegg nummer 3.

Og til dere alle, jeg har vært syk hele livet, startet med en allergi og eksem, så fikk jeg astma som 16 åring, og etter det, har det dukket opp nye allergier og de har blitt forverret hele tiden. Jeg har gått inn og ut av flere sykehus fra jeg var rundt 18 år, med jevne mellomrom. Nå er jeg 40 år. Jeg går nå til 3 forskjellige sykehus. Og neste blir å prøve vaksine. Men legene har ikke så stor tro på det. Har fått høre fra spesialistgruppen på Ullevål at jeg er en av de sykeste de har. Og jeg har jo ikke pratet med noen andre, som er så plaget. Og det finnes sikkert andre som både er verre og like mye plaget som meg. Jeg skulle bare ønske jeg hadde noen å prate med som forsto. For alle de jeg møter som har allergi, forstår jo overhodet ikke. Da de bare kan ta medisinen sin, så går alt bra.

Jeg har ikke lungebetennelse, får det omtrent aldri. Men forkjølelsesvirus, er nok til at astmaen blir svært plagsom, og med kulde astmaen og, så kjennes det ut som lungebetennelse.

Anonymkode: b056f...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...