Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Vi har et samværsbarn som for en stund siden feiret bursdagen sin på badeland. Mor spurte om vi kunne betale halvparten to dager før bursdagen ble arrangert. På forhånd hadde vi spurt mange ganger om hva som skjedde med barnebursdagen og datt opp liste om hvilke dager vi kunne være med og ikke (jobber i noen helger, og liten mulighet for å bytte vakt). Det endte med at bursdagen ble feiret uten at vi fikk deltatt og vi hadde også på forhånd sagt at vi ikke har råd til å betale med enn 500 kr for bursdagen (1000 kr totalt delt på mor og far). Innenfor denne summen har vi flere ganger feiret bursdag for mine særkullsbarn og felles barn). Mor mener 500 kr ikke er nok og vil vi skal betale halvparten som er 1500 kroner(totalt 3000 kroner). Hun mener nå hun kan kreve dette gjennom nav. Helt ok om hun gjør dette, men jeg visste ikke at det var en mulighet. Jeg har kun hørt om at man kan kreve ekstra, i tillegg til barnebidrag, for tannregulering og konfirmasjon. er det noen som vet noe om dette? Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har et samværsbarn som for en stund siden feiret bursdagen sin på badeland. Mor spurte om vi kunne betale halvparten to dager før bursdagen ble arrangert. På forhånd hadde vi spurt mange ganger om hva som skjedde med barnebursdagen og datt opp liste om hvilke dager vi kunne være med og ikke (jobber i noen helger, og liten mulighet for å bytte vakt). Det endte med at bursdagen ble feiret uten at vi fikk deltatt og vi hadde også på forhånd sagt at vi ikke har råd til å betale med enn 500 kr for bursdagen (1000 kr totalt delt på mor og far). Innenfor denne summen har vi flere ganger feiret bursdag for mine særkullsbarn og felles barn). Mor mener 500 kr ikke er nok og vil vi skal betale halvparten som er 1500 kroner(totalt 3000 kroner). Hun mener nå hun kan kreve dette gjennom nav. Helt ok om hun gjør dette, men jeg visste ikke at det var en mulighet. Jeg har kun hørt om at man kan kreve ekstra, i tillegg til barnebidrag, for tannregulering og konfirmasjon. er det noen som vet noe om dette? Anonymkode: bba43...df7 Hun kan ikke kreve halvparten via NAV. Anonymkode: 108fc...075
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Takk for svar. Vi har allerede betalt 500 kr for dette, og ønsker ikke betale mer grunnet måten det ble gjort på. Vi da ifra at vi ikke ville legge mer enn 1000 kr totalt i det, i tillegg ble vi ekskludert fra feiringen. Jeg er mer sår for ekskludering, men pengeutpressingen irriterer meg litt også. Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Hun kan ikke kreve 500 engang, det er bidraget far betaler hver måned som skal dekke også selskaper mor holder for barnet. Jeg ved mange velger å spleise på bursdager og det synes jeg egentlig er helt fair, men hun kan ikke kreve noe som helst. Anonymkode: 3d65f...426
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Vi har allerede betalt 500 kr for dette, og ønsker ikke betale mer grunnet måten det ble gjort på. Vi da ifra at vi ikke ville legge mer enn 1000 kr totalt i det, i tillegg ble vi ekskludert fra feiringen. Jeg er mer sår for ekskludering, men pengeutpressingen irriterer meg litt også. Anonymkode: bba43...df7 Dere har rett - kun ekstraordinære utgifter kan hun kreve at den andre forelderen bidrar til. En vanlig bursdag får hun klare å feire innafor det budsjettet hun lever på. Anonymkode: c7664...b8c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 Tusen takk for svar, alle sammen. det er som sagt ikke det at vi ikke vil betale, men måten det ble gjort på var veldig ufin. Barnet ble lei seg, og det ble søsknene her også. Følelsene våre har selvfølgelig ikke noe med økonomi å gjøre, men jeg er faktisk veldig såret over måten ting ble gjort på. vi har fått kvittering, og det er sant at bursdagen kostet 3000 kroner. Om mor har økonomi til dette eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, men vi har ikke det. Jeg tror hun er forbannet av andre grunner også. For et halvt år siden krevde hun mer i bidrag. Hadde fra før en privat avtale, og hun krevde 1000 kr mer. Min mann nektet. Hun tok det via nav, og resultatet ble at vi skulle betale 860 kr mindre i mnd enn det vi allerede gjorde, i tillegg fikk han, gjennom rundskriv fra stortinget, igjennom at utgifter til henting/levering skal deles etter inntekt, altså 50/50%, hvilket vi alene alltid har stått for. Hun har altså allerede tapt penger på å være vanskelig, og vi blir alltid truet økonomisk. Det begynner å bli ganske slitsomt... Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 Det er bare la hun ture på, hun har ingenting å komme med. Hun valgte selv å arrangere badebursdag, noe som tydelig er dyrt. En bursdag trenger slettes ikke koste skjorta, heldigvis 😊 Men nå vet dere at selv om hun truer med å straffe dere økonomisk, så ender hun selv med å tape penger. En barnebursdag påvirker ikke bidraget som din mann skal betale. Men dere bør kanskje begynne å stålsette dere for konfirmasjonen til barna. Mulig hun mener at dere skal ruineres.. men her er det igjen nøktern feiring som blir lagt til grunnen. Hun kan ikke kreve halvparten av 50 000 kr liksom. Mulig dere bør bestille time på fvk, bare for og rense luften og gå gjennom HVA dette bidraget faktisk skal dekke og hvorfor hun mener at far skal betale alt mulig utenom. Hvorfor tror hun egentlig at far skal være med å betale for bursdags feiring ? Og hvor i huleste tror hun at nav skal kreve dette inn ? Anonymkode: eff63...288
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er bare la hun ture på, hun har ingenting å komme med. Hun valgte selv å arrangere badebursdag, noe som tydelig er dyrt. En bursdag trenger slettes ikke koste skjorta, heldigvis 😊 Men nå vet dere at selv om hun truer med å straffe dere økonomisk, så ender hun selv med å tape penger. En barnebursdag påvirker ikke bidraget som din mann skal betale. Men dere bør kanskje begynne å stålsette dere for konfirmasjonen til barna. Mulig hun mener at dere skal ruineres.. men her er det igjen nøktern feiring som blir lagt til grunnen. Hun kan ikke kreve halvparten av 50 000 kr liksom. Mulig dere bør bestille time på fvk, bare for og rense luften og gå gjennom HVA dette bidraget faktisk skal dekke og hvorfor hun mener at far skal betale alt mulig utenom. Hvorfor tror hun egentlig at far skal være med å betale for bursdags feiring ? Og hvor i huleste tror hun at nav skal kreve dette inn ? Anonymkode: eff63...288 Stiller meg bak de siste spørsmålene der, altså. Noen voksne mennesker virker som om de trenger støttekontakt... Anonymkode: c7664...b8c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Vi har allerede betalt 500 kr for dette, og ønsker ikke betale mer grunnet måten det ble gjort på. Vi da ifra at vi ikke ville legge mer enn 1000 kr totalt i det, i tillegg ble vi ekskludert fra feiringen. Jeg er mer sår for ekskludering, men pengeutpressingen irriterer meg litt også. Anonymkode: bba43...df7 Deltatt? Var det ikke snakk om barnebursdag med venner da? Anonymkode: 108fc...075
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 At vi betaler litt utenom bidraget synes jeg er rett og rimelig, men denne summen ble litt drøy, synes jeg. Hvorfor hun tror nav kan kreve inn dette, vet jeg ikke. Hun snakket om særbidrag. vi har tidligere betalt en del utenom bidraget, blant annet halvparten av fritidsaktiviteter da barnet gikk på det, og flybilletter for en ferie barnet hadde med mors slektninger. Hun er kanskje vant med at vi åpner lommeboken frivillig, og blir derfor sur når vi sier nei. Jeg vet ikke... grunnen til at vi med glede har betalt ekstra er fordi jeg selv har et særkullsbarn der far ikke betaler noenting, selv ikke bidrag, og jeg vil ikke vi skal være som ham. Å ikke betale sin del går utover barnet og ikke den andre forelderen, derfor har vi med glede betalt mye ekstra, men mye vil ha mer, tydeligvis. HI Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Deltatt? Var det ikke snakk om barnebursdag med venner da? Anonymkode: 108fc...075 Jo, men det er da vanlig at foreldre og søsken er med på dette? Hvertfall er vi foreldre og barnas søsken med i våre andre barns klassebursdager, det er jo vi som arrangerer det. Vi var sterkt ønsker fra barnet sin side også. Ville du likt å ikke få delta i ditt barns bursdag med sine venner? Ikke få se all gleden og leken, forventningene osv? Hvorfor skal bare en av foreldrene får oppleve det? Jeg lurer oppriktig, er det ikke normalt? HI Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Særtilskudd er kun for regulering, briller og konfirmasjon. Og ikke engang da kan hun selv bestemme hva dere skal betale. Alt over 1250 kr skal far være med å betale her, så brillene til 950 måtte jeg dekke selv. Skjønner godt du ble sur, er jo ikke nødvendig å lage så dyre bursdager heller... Anonymkode: c6a6c...08f
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er bare la hun ture på, hun har ingenting å komme med. Hun valgte selv å arrangere badebursdag, noe som tydelig er dyrt. En bursdag trenger slettes ikke koste skjorta, heldigvis 😊 Men nå vet dere at selv om hun truer med å straffe dere økonomisk, så ender hun selv med å tape penger. En barnebursdag påvirker ikke bidraget som din mann skal betale. Men dere bør kanskje begynne å stålsette dere for konfirmasjonen til barna. Mulig hun mener at dere skal ruineres.. men her er det igjen nøktern feiring som blir lagt til grunnen. Hun kan ikke kreve halvparten av 50 000 kr liksom. Mulig dere bør bestille time på fvk, bare for og rense luften og gå gjennom HVA dette bidraget faktisk skal dekke og hvorfor hun mener at far skal betale alt mulig utenom. Hvorfor tror hun egentlig at far skal være med å betale for bursdags feiring ? Og hvor i huleste tror hun at nav skal kreve dette inn ? Anonymkode: eff63...288 De har vært på familiekontoret mange ganger, men økonomisk enes de ikke. Avtale om samvær er det orden på med få unntak. Hun har fått klar beskjed mange ganger hva hun har krav på og ikke via fvk. Hun har jo rett i at barnebursdager ikke er i inkludert i bidraget, og vi vil gjerne være med å bidra, og har som sagt allerede betalt 500 kr. En totalsum på over 1000 kr kan jeg bare ikke forstå at vi skal være med å dekke når vi lenge før bursdagen ble avklart sa at vi ikke har råd til mer og arrangementet ble holdt uten at vi fikk være med å planlegge/bestemme eller å delta. Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 Faren til mine barn betaler barnebidrag. Han har vært med å spleise på gaver, men bursdagsfeiringene er det jeg som står for hvert år. Det er også mitt valg å velge type feiring, som f.eks bading, lekeland osv. Tenker at bidraget dekker dette Anonymkode: fc8e0...958
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, men det er da vanlig at foreldre og søsken er med på dette? Hvertfall er vi foreldre og barnas søsken med i våre andre barns klassebursdager, det er jo vi som arrangerer det. Vi var sterkt ønsker fra barnet sin side også. Ville du likt å ikke få delta i ditt barns bursdag med sine venner? Ikke få se all gleden og leken, forventningene osv? Hvorfor skal bare en av foreldrene får oppleve det? Jeg lurer oppriktig, er det ikke normalt? HI Anonymkode: bba43...df7 Nei, det kommer an på hvem du spør, det. Mine unger feirer med pappa og hans familie hvis bursdagen lander på en pappadag, og feirer med meg og min familie hvis den lander på mammadag. Vi samarbeider utmerket, men vi er ikke inne i hverandres hjem annet enn når vi trenger en 10 minutters planleggingsstund. Jul og bursdager feires med den som "har" den dagen. Anonymkode: c7664...b8c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, men det er da vanlig at foreldre og søsken er med på dette? Hvertfall er vi foreldre og barnas søsken med i våre andre barns klassebursdager, det er jo vi som arrangerer det. Vi var sterkt ønsker fra barnet sin side også. Ville du likt å ikke få delta i ditt barns bursdag med sine venner? Ikke få se all gleden og leken, forventningene osv? Hvorfor skal bare en av foreldrene får oppleve det? Jeg lurer oppriktig, er det ikke normalt? HI Anonymkode: bba43...df7 Når det er dyre bursdager i lekeland, kino, svømmehall osv får ikke søsken være med hos oss. Dette er bursdagsbarnet sin dag, men dens venner. Faren til barna er aldri med, og ingen synes det er rart. Jeg har på følelsen at dere egentlig ikke ble nektet å komme, men at dagen de valgte var en dag du måtte jobbe? jeg tenker at den som har barnet når bursdagen skal feires må få lov å bestemme dag etter når det passer for dem og ikke for den andre parten. Anonymkode: fc8e0...958
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #17 Skrevet 4. januar 2018 Du leser mellom linjene du siste. Mor ER vanskelig her! Anonymkode: f9b35...547
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #18 Skrevet 4. januar 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, men det er da vanlig at foreldre og søsken er med på dette? Hvertfall er vi foreldre og barnas søsken med i våre andre barns klassebursdager, det er jo vi som arrangerer det. Vi var sterkt ønsker fra barnet sin side også. Ville du likt å ikke få delta i ditt barns bursdag med sine venner? Ikke få se all gleden og leken, forventningene osv? Hvorfor skal bare en av foreldrene får oppleve det? Jeg lurer oppriktig, er det ikke normalt? HI Anonymkode: bba43...df7 Nei, det er absolutt ikke vanlig at samværsforeldre og søsken er med på dette som gjester. Anonymkode: 108fc...075
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #19 Skrevet 4. januar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det kommer an på hvem du spør, det. Mine unger feirer med pappa og hans familie hvis bursdagen lander på en pappadag, og feirer med meg og min familie hvis den lander på mammadag. Vi samarbeider utmerket, men vi er ikke inne i hverandres hjem annet enn når vi trenger en 10 minutters planleggingsstund. Jul og bursdager feires med den som "har" den dagen. Anonymkode: c7664...b8c Familiebursdag er for oss noe annet, de feirer vi hver for oss med tilhørende familie. Klssebursdagen ønsker vi å feire sammen, det handler i stor grad også om å bli bedre kjent med de andre barna i klassen. HI Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #20 Skrevet 4. januar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Når det er dyre bursdager i lekeland, kino, svømmehall osv får ikke søsken være med hos oss. Dette er bursdagsbarnet sin dag, men dens venner. Faren til barna er aldri med, og ingen synes det er rart. Jeg har på følelsen at dere egentlig ikke ble nektet å komme, men at dagen de valgte var en dag du måtte jobbe? jeg tenker at den som har barnet når bursdagen skal feires må få lov å bestemme dag etter når det passer for dem og ikke for den andre parten. Anonymkode: fc8e0...958 Det var ingen som nektet oss, men det ble med vilje valgt en dag mor visste vi ikke kunne delta. På forhånd hadde vi sagt fra om dette. Far jobbet og jeg måtte bli med et av de andre barna på cup. På forhånd hadde vi «mast» i en måned om hva som skjer med barnebursdagen, tilbudt å arrangere og planlegge, bake osv. Vi fikk til svar at hun skulle fikse alt. Vi sa også flere ganger i fra hvilke dager vi kunne og ikke kunne da planen hele tiden var at vi skulle være med. Dette var barnets ønske, og selvsagt hadde vi betalt selv for egne barn. Mor kommer ellers godt overens og har alltid akseptert våre andre barn, men denne gangen ble vi ekskludert med viten og vilje på grunn av en konflikt i julen (vi ville ikke være med å spleise på en iPhone x i julegave). I tillegg fikk vi vite om bursdagen tre dager før feiringen, og er var umulig for min mann å bytte vakt, det vet mor godt. Barnet var veldig lei seg for til vi ikke var med, og jeg vet ikke hva om ble sagt til barnet om dette, men har forklart etter beste evne. Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #21 Skrevet 4. januar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er absolutt ikke vanlig at samværsforeldre og søsken er med på dette som gjester. Anonymkode: 108fc...075 Vi har alltid hatt det slik tidligere, hvertfall, og som sagt var det barnet sitt ønske, og barnet var veldig lei seg i ettertid. Anonymkode: bba43...df7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #22 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det var ingen som nektet oss, men det ble med vilje valgt en dag mor visste vi ikke kunne delta. På forhånd hadde vi sagt fra om dette. Far jobbet og jeg måtte bli med et av de andre barna på cup. På forhånd hadde vi «mast» i en måned om hva som skjer med barnebursdagen, tilbudt å arrangere og planlegge, bake osv. Vi fikk til svar at hun skulle fikse alt. Vi sa også flere ganger i fra hvilke dager vi kunne og ikke kunne da planen hele tiden var at vi skulle være med. Dette var barnets ønske, og selvsagt hadde vi betalt selv for egne barn. Mor kommer ellers godt overens og har alltid akseptert våre andre barn, men denne gangen ble vi ekskludert med viten og vilje på grunn av en konflikt i julen (vi ville ikke være med å spleise på en iPhone x i julegave). I tillegg fikk vi vite om bursdagen tre dager før feiringen, og er var umulig for min mann å bytte vakt, det vet mor godt. Barnet var veldig lei seg for til vi ikke var med, og jeg vet ikke hva om ble sagt til barnet om dette, men har forklart etter beste evne. Anonymkode: bba43...df7 Synes det lukter ugler i mosen her. Jeg har hatt, og vært i, utallige bursdager, og der har der aldri vært gjeldende at hele familien til bursdagsbarnet skal være samlet. Det er jo faktisk bare til å være litt voksen og si til barnet "nå er du hos mor/farbog feirer dagen med dem. Det er DIN dag og du må kose deg masse med vennene dine! Vi tar det igjen når du kommer til oss". Enkelt og greit. Som regel er det de voksne som skaper forventninger. Jeg har også på følelsen at dere bare har barnet annenhver helg? Så for deg er det viktigere at den andre familien venter eller fremskynder feiringen to helger slik at du kan bli med?? Anonymkode: fc8e0...958
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #23 Skrevet 4. januar 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Familiebursdag er for oss noe annet, de feirer vi hver for oss med tilhørende familie. Klssebursdagen ønsker vi å feire sammen, det handler i stor grad også om å bli bedre kjent med de andre barna i klassen. HI Anonymkode: bba43...df7 Samme her, men jeg får bare det når dagen faller på en mammadag. Og det er helt i orden, de går flere år i den klassen, så jeg rekker å få med meg noen. Anonymkode: c7664...b8c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #24 Skrevet 4. januar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har alltid hatt det slik tidligere, hvertfall, og som sagt var det barnet sitt ønske, og barnet var veldig lei seg i ettertid. Anonymkode: bba43...df7 Da er det faktisk ikke okay. Men det høres ut som om hun vil leve på stor fot - altså, smartphone og badebursdag og hva det skal være... Anonymkode: c7664...b8c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2018 #25 Skrevet 4. januar 2018 Vi betaler annethvert år for barnebursdag. Anonymkode: c4880...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå