Gå til innhold

Noen med atopisk eksem her?😊


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter fikk i går påvist atopisk eksem. Dette er helt nytt for meg. Hun har alltid hatt sensitiv hud, men gikk ett akutt utbrudd for noen dager siden som har spredd seg til hele kroppen.

 

Det jeg lurer på er dette med mat. Er det matvarer dere unngår? Som gir dere mer eksem osv? Spesielt i fasen hvor dere har mye utbrudd.

 

Jeg fikk beskjed om å unngå jordbær, sitrus, sjokolade og tomater (ketchup). Er det andre ting dere er sensitive for? 

 

Barnet er 4år. Jeg googler endel å leser om dette, men ønsker erfaring her inne også.

Anonymkode: f2739...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og barna har. Vi unngår kun citrus.

Ellers gjelder det å smøre med fet krem minst to ganger om dagen. Dere har kanskje fått kortison for å få vekk det verste? Husk å smør med fuktighet i tillegg til kortison. 

Bade så sjelden som mulig, og alltid fuktighetskrem etter bad.

Bruk ikke såpe på kroppen.

Unngå alt av ull rett mot huden! Ull gjør eksemet myyyyye verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg og barna har. Vi unngår kun citrus.

Ellers gjelder det å smøre med fet krem minst to ganger om dagen. Dere har kanskje fått kortison for å få vekk det verste? Husk å smør med fuktighet i tillegg til kortison. 

Bade så sjelden som mulig, og alltid fuktighetskrem etter bad.

Bruk ikke såpe på kroppen.

Unngå alt av ull rett mot huden! Ull gjør eksemet myyyyye verre. 

Vi har fått med en del kremer og en "bruksanvisning" for hvor ofte og hvor alt skal brukes 😊. Smører barnet 4 ganger om dagen nå i akuttfasen. 

 

Ull reagerer hun på fra tidligere så det har vi ikke brukt på lenge. Vi bruker fleece og ull over f.eks bomulsgensere ol.

 

Hvor ofte/sjeldent bader/dusjer dere? Jeg har prøvd å drøye det til hver 3 dag men ser ut til at det har blitt for mye. 

 

Ok, sitrus har jeg skjønt er på "verstinglisten". Min er vanvittig glad i sitrus 🙁. Synd, men det må vi bare kutte helt ut. Hvertfall til vi får kontroll på eksemen så kan vi heller prøve oss frem.

 

hi

Anonymkode: f2739...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og barna mine har atopisk eksem, men vi reagerer ikke på samme matvarer. Jeg reagerer på alt fra A til Å, mens ungene gjør ikke det. Du må nok bare prøve deg fram, men av de matvarene du har nevnt så er det kun sitrusfrukter som har gitt utslag på eksemet til ungene (appelsin, sitron, mango osv.). Men pass på at barnet ikke har matrester rundt munnen etter måltid, det kan irritere huden.

Ellers er det nok det samme som står på nettet. Smør ofte, flere ganger daglig, med en fet krem, eventuelt kortison når det er skikkelig ille(unngå dette i ansiktet). 

Dusj så sjeldent som mulig (1 gang i uken nå som det er skikkelig ille) og unngå såpe, kjøp dusjolje på apoteket. Bruk shampo uten parfyme, den renner jo nedover kroppen når man skyller den ut. Unngå vaskemiddel for klær med parfyme og dropp tøymykner. 

Viss vi skal bruke ull så må vi smøre med krem både før vi tar det på og etterpå, men vi unngår det så lenge det ikke er ekstremt kaldt. Superundertøy gjør susen istedet. 

Ellers kan dere jo be om at barnet blir testet for allergier i tillegg, tenker da spesielt på matvareallergier. 

Jeg fikk eksemet i tenårene, mens barna fikk allerede første leveåret sitt og barna er nesten helt fri for eksem. De har tørr hud som må smøre etter dusj, men trenger ikke lenger å smøre 4 ganger daglig. Legen min sa at det "beste" er å få det i barneårene for da er det stor sjangs for at de vokser seg av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er så små bader vi en gang i uken. Kanskje oftere om sommeren når de blir veldig grisete.

Lurt å smøre fire ganger per dag nå ja. Dere lærer etterhvert hvor ofte som trengs etter at akuttfasen er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår blir ikke verre av noen matvarer. Men ser at sitrus og tomat/ketchup gir sår rundt munnen, så da må vi/barnet konstant tørke munnen ved inntak. 

Men derimot reagerer han sterkt på vaskemidler, så vi kan kun bruke neutral og ingen skyllemidler. 

Ull går fint for vår, så lenge det er gode ullplagg. 

 

Dere må nesten bare prøve dere frem. Alle reagerer på ulike ting. 

 

Det er forresten ikke alle som har effekt av kortison. Hvis dere ikke ser noen bedring etter litt tid, kontakt legen for å få henvisning videre.  Vår viste seg å ha kortisonressistent eksem. Så vi fikk først bedring etter vi fikk salver fra sykehuset. 

Anonymkode: a7cd1...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det sitrusfrukter som er verst. Atopisk eksem er hovedsakelig en hudlidelse, og skal i utgangspunktet ikke trigges veldig av matvarer. Jeg reagerer på de fleste hudkremer, ser ut til at minsten også gjør det. Blir derfor verre av å smøre. Sommer og sol hjelper. Solkrem gjør det verre, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs.HvorErNøkleneMine? skrev:

Både jeg og barna mine har atopisk eksem, men vi reagerer ikke på samme matvarer. Jeg reagerer på alt fra A til Å, mens ungene gjør ikke det. Du må nok bare prøve deg fram, men av de matvarene du har nevnt så er det kun sitrusfrukter som har gitt utslag på eksemet til ungene (appelsin, sitron, mango osv.). Men pass på at barnet ikke har matrester rundt munnen etter måltid, det kan irritere huden.

Ellers er det nok det samme som står på nettet. Smør ofte, flere ganger daglig, med en fet krem, eventuelt kortison når det er skikkelig ille(unngå dette i ansiktet). 

Dusj så sjeldent som mulig (1 gang i uken nå som det er skikkelig ille) og unngå såpe, kjøp dusjolje på apoteket. Bruk shampo uten parfyme, den renner jo nedover kroppen når man skyller den ut. Unngå vaskemiddel for klær med parfyme og dropp tøymykner. 

Viss vi skal bruke ull så må vi smøre med krem både før vi tar det på og etterpå, men vi unngår det så lenge det ikke er ekstremt kaldt. Superundertøy gjør susen istedet. 

Ellers kan dere jo be om at barnet blir testet for allergier i tillegg, tenker da spesielt på matvareallergier. 

Jeg fikk eksemet i tenårene, mens barna fikk allerede første leveåret sitt og barna er nesten helt fri for eksem. De har tørr hud som må smøre etter dusj, men trenger ikke lenger å smøre 4 ganger daglig. Legen min sa at det "beste" er å få det i barneårene for da er det stor sjangs for at de vokser seg av det. 

Takk for flott svar. Vet ikke hvorfor men selvfølgelig kan jeg kjøpe superundertøy i stedet. Takk for påminnelsen. Hun skal bli testet for allergier om ca 1mnd fikk vi beskjed om. De ville ikke teste nå som det var som verst. Jeg tror ikke hun er allergisk , men ser at hun tydeligvis er følsom for mye av enkelte matvarer. Har blitt mye klementiner i julen og mye sjokolade. Mulig dette kan ha trigget dette utbruddet.

 

så flott å høre. Ble litt glad. Håper virkelig hun vokser dette av seg med tiden. Fått så vondt av henne. All den kløen og det er tydelig at enkekte kremer svir (canoderm- byttet ut med apobase nå). Hun hylte helt hysterisk av den kremen. Jeg forsto ikke at den svidde før etter noen ganger. Jeg tenkte ikke over det, trodde bare hun fikk "anfall"fordi hun hatet å bli smurt i starten. Stakkars liten. 

 

Hi

Anonymkode: f2739...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tante grusom master of law skrev:

Når de er så små bader vi en gang i uken. Kanskje oftere om sommeren når de blir veldig grisete.

Lurt å smøre fire ganger per dag nå ja. Dere lærer etterhvert hvor ofte som trengs etter at akuttfasen er over. 

Takk for svar. Er bading bedre enn dusj? Vi har muligheten til begge. Foreløpig har jeg dusjet henne raskt men hun ser helt forferdelig ut etter dusj.. kanskje det er bedre å bade?!

 

hi

Anonymkode: f2739...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår blir ikke verre av noen matvarer. Men ser at sitrus og tomat/ketchup gir sår rundt munnen, så da må vi/barnet konstant tørke munnen ved inntak. 

Men derimot reagerer han sterkt på vaskemidler, så vi kan kun bruke neutral og ingen skyllemidler. 

Ull går fint for vår, så lenge det er gode ullplagg. 

 

Dere må nesten bare prøve dere frem. Alle reagerer på ulike ting. 

 

Det er forresten ikke alle som har effekt av kortison. Hvis dere ikke ser noen bedring etter litt tid, kontakt legen for å få henvisning videre.  Vår viste seg å ha kortisonressistent eksem. Så vi fikk først bedring etter vi fikk salver fra sykehuset. 

Anonymkode: a7cd1...d9b

Takk for svar. Hun får også lett irritert hud av matvarer rundt munnen. Må alltid vaske det hurtig bort.

 

Ja vi skal prøve oss frem når det verste har roet seg. Nå i denne fasen kutter vi bort alt det verste.

 

ah, det viste jeg ikke. Da skal jeg huske på det hvis det ikke blir bedring, takk for info.

 

hi

Anonymkode: f2739...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ledda skrev:

Hos oss er det sitrusfrukter som er verst. Atopisk eksem er hovedsakelig en hudlidelse, og skal i utgangspunktet ikke trigges veldig av matvarer. Jeg reagerer på de fleste hudkremer, ser ut til at minsten også gjør det. Blir derfor verre av å smøre. Sommer og sol hjelper. Solkrem gjør det verre, dessverre. 

Jeg syntes det har blitt litt bedre av å smøre, heldigvis. Vi får prøve oss litt frem etter hvert.

 

hi

Anonymkode: f2739...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør prøve oljebad. Kjøp olje på apoteket og ikke ha for varmt vann. Husk å bare klappe tørr etterpå, og smør deretter godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...