Gå til innhold

Baby som ikke vil sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så slitne og lei av at han ikke vil sove. Vi prøver å legge han klokken 19.00 hver kveld, men han ligger bare våken og veksler mellom å skrike og prate fremt til klokken 23-24. Er det noen som har noen tips? Han er 7 mnd.

Anonymkode: e0024...461

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye sover han på dagen?

Hvor lenge sover han om morgenen?

Skjønner at du er sliten, og gjerne vil han skal sove, men om du prøver å dytte på han en rytme han selv ikke fungerer under, så prøv noe annet - legg han seinere. Min hadde vært umulig å få til å sove på den tiden på den alderen. Min fant en rytme fra ni til ni selv, og den fulgte vi til barnehagestart. Du må prøve litt forskjellig. Jeg ville heller hatt en blid unge våken til ni/halv ti enn en som skreik hele kvelden i senga si.

Anonymkode: 244ac...c3e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye sover han på dagen?

Hvor lenge sover han om morgenen?

Skjønner at du er sliten, og gjerne vil han skal sove, men om du prøver å dytte på han en rytme han selv ikke fungerer under, så prøv noe annet - legg han seinere. Min hadde vært umulig å få til å sove på den tiden på den alderen. Min fant en rytme fra ni til ni selv, og den fulgte vi til barnehagestart. Du må prøve litt forskjellig. Jeg ville heller hatt en blid unge våken til ni/halv ti enn en som skreik hele kvelden i senga si.

Han sover til ca. 07.00, når han sovner 12. På dagen sover han ca 3 timer. Takk for tips. Har prøvd nå noen mnd å legge han 19, men kanskje vi bare må prøve å legge han senere.

Skrevet

Har du latt ungen din ligge i 4-5 timer, hver kveld, hvor han veksler mellom å skrike å prate, i 2 mnd? Selv om det passer deg at han sovner 19.00 så du får alenetid, så er det tydeligvis ikke hans behov. Hvis ungen er opplagt med de 11 timene med søvn han får i døgnet, så trenger han tydeligvis ikke mer. Du lar da virkelig ikke en baby ligge alene mens han gråter fordi du trenger fri. Makan!

Anonymkode: bc7a8...d86

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du latt ungen din ligge i 4-5 timer, hver kveld, hvor han veksler mellom å skrike å prate, i 2 mnd? Selv om det passer deg at han sovner 19.00 så du får alenetid, så er det tydeligvis ikke hans behov. Hvis ungen er opplagt med de 11 timene med søvn han får i døgnet, så trenger han tydeligvis ikke mer. Du lar da virkelig ikke en baby ligge alene mens han gråter fordi du trenger fri. Makan!

Anonymkode: bc7a8...d86

Stått opp med feil fot? Eller bare er du generelt kjip? Ingen har sagt at HI lar gutten ligge å gråte aleine. Kanskje har hun fått råd fra helsesøster om å gjøre det slik. Eller en eller annen velmenende svigerinne som hyler ut når noen ikke gjør som hun har gjort (og hennes gullunger sov fra sju hver kveld! tipper forresten du er en slik svigerinne-type). Nå tester hun ut om virkelig burde gjøre det slik eller ei. Da er det godt at det kommer slike som deg og tramper på henne!

HI: Ja, jeg ville prøvd seinere legging, eller mindre soving på dagtid. Spiser han godt på kvelden så han har en god grøtmage når han sovner?

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stått opp med feil fot? Eller bare er du generelt kjip? Ingen har sagt at HI lar gutten ligge å gråte aleine. Kanskje har hun fått råd fra helsesøster om å gjøre det slik. Eller en eller annen velmenende svigerinne som hyler ut når noen ikke gjør som hun har gjort (og hennes gullunger sov fra sju hver kveld! tipper forresten du er en slik svigerinne-type). Nå tester hun ut om virkelig burde gjøre det slik eller ei. Da er det godt at det kommer slike som deg og tramper på henne!

HI: Ja, jeg ville prøvd seinere legging, eller mindre soving på dagtid. Spiser han godt på kvelden så han har en god grøtmage når han sovner?

Takk for forståelsen. Vi lar han så klart ikke bare ligge å skrike. Vi har både forsøkt samsoving og at han ligger i egen seng. Men har prøvd mest egen seng i det siste. Han sovner av og til tidligere. Men skal prøve å legge han litt senere. Kanskej han bare er litt B-menneske 😊 Takk for tips!

Og vi har fått tips til å prøve å legge han til samme tid hver kveld, men ikke for at vi skal få fri. Men for at han skal lære seg å finne søvnen selv.

Skrevet

Eller kan det hende barnet sover for lite på dagen? Når sover han på dagen? 3 timer på en gang eller over flere lurer? Kan han være overtrøtt kl 19.00?

Om han kun sover 1 lur f.eks fra 10-11tiden til 13-14 tiden? Kan det hende han trenger seg 1 times lur i 16-17-tiden også fordi han er veldig trøtt da? Da blir det kanskje lettere å få han til å sove f.eks i 20-tiden?

Unger er selvfølgelig forskjellig, men min datter var sånn at om hun ikke ble lagt når hun var trøtt, så ble hun overtrøtt, og vanskelig å legge. Hun var for øvrig en sovebaby også som på den alderen var våken i 2 timer, og sov i 2 timer hele dagen gjennom når hun ble lagt når hun var trøtt, og sammenhengende hele natten.

Anonymkode: 1b7f7...5e2

Skrevet

la det ligge og gråte, ikke ta det opp for det minste ting, da blir det stille til slutt

Anonymkode: 3814f...689

Skrevet

Hvis barnet sovner 23, og du har mål om innsovning 19, ville jeg belaget meg på noen uker med gradvis tidligere legging. Lurer på om vi fikk tips om ca 15 min tidligere hver tredje dag, eller noe slikt. Ikke som en absolutt plan, men som et cirka-mål. 

(Vår første sov fra 23 til 07 helt frem til barnehagestart, da ble det 20 til 06, evt 19 til 05. Og barnet trengte svært lite søvn hele barnehagetida. Noen barn trenger mindre søvn enn andre. )

Anonymkode: 0709d...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...