Gå til innhold

toåring som slår, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Toåringen min har plutselig begynt å slå meg når hun ikke får viljen sin. For noen dager siden når vi skulle kle på begynte hun å slå meg. Jeg tok hånden hennes vekk og sa at det ikke er lov til å slå. Hun fortsatte, og jeg gjorde det samme på nytt. Hun fortsatte enda hardere, og til slutt ble jeg så oppgitt at jeg satte henne inntil veggen og sa "nå kan du sitte her til du er ferdig å slå mamma" også gikk jeg å gjorde noe annet.. 

Dette er et problem vi ikke har hatt før og jeg kjente jeg ikke ante hvordan jeg skulle håndtere det. Hun har slått flere ganger i ettertid, så dette er visst en ny "greie" her i huset. Hvordan håndterer dere små barn som slår? 

Anonymkode: 66101...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier nei og går min vei. Det er en demonstrasjon fra min side: Jeg vil ikke være sammen med folk som slår meg. Så får barnet en ny sjanse med en gang det tar kontakt med meg igjen, naturligvis.

Hvis vi har det travelt, for eksempel fordi klærne må på for å rekke barnehagen og jobben, da ville jeg også sagt nei og fysisk hindret barnet fra å slå meg (så godt det lar seg gjøre), mens jeg fortsatte med påkledningen. Det er også en demonstrasjon fra min side: Du kan ikke velge bort klær i Norge i januar.

Hovedtanken min, når jeg velger reaksjon, har vært at barnet skal ikke vinne noe som helst på å slå. Ikke oppmerksomhet, ikke slippe klær, ikke hva-det-nå-måtte-være. For når barnet ikke oppnår noe, vil det etter hvert slutte å slå. Tenker jeg.

Skrevet

Det er bare typisk for alderen. Du håndterer det helt riktig, og snart vil hun forstå det 😊

Anonymkode: 18a5b...394

Skrevet

Helt typisk for alderen. Kommer nok til å vare en stund...

Vi sier "nei" og går vekk. Og nå som han er litt eldre ( 3) så snakker vi om at man i må bruke ord istedet for å slå når man blir sint. 

Anonymkode: d12d3...4f5

Skrevet

Høres ut som du håndterer det helt fint. Jeg har en to-åring som både biter og slår når han enten blir veldig gira eller frustrert. Har forstått det slik at det er relativt normalt for alderen, spesielt hvis de ikke snakker ennå. Da blir de frustrerte og må få det ut på annen måte. Når min gjør slikt, så sier jeg strengt ifra om at det ikke er lov til å slå/bite, og at mamma får vondt da. Også får han ikke mer oppmerksomhet rundt det. Får se om det bedrer seg når han får litt mer språk.

Anonymkode: 76845...8ee

Skrevet

Takk for svarene deres! Da får vi bare krysse fingrene for at det går over snart :)

Anonymkode: 66101...993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...