Gå til innhold

Var dette galt av læreren å si?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som har hatt litt lærevansker og konsentrasjonsvasker og som har strevd litt på skolen. Spesielt i matte, der selvtilliten har vært lav. 

Han har også fått høre av medelever at han er dum osv. Han er IKKE dum (det ble testet da han var åtte, av PPT. Han scorte svært høyt på nesten alle tester (noen på nivå med 12-åringer, noen på nivå med 16-åringer), så han er absolutt smart nok. Men lav faglig selvtillit og noen konsentrasjonsvansker (og sløve lærere!) har gjort at skolearbeidet har gått tregt).

På slutten av 7. klasse i vår, sa matte-læreren til ham at han "ikke var klar for ungdomsskolen". Dette fortalte hverken hun eller han til meg, men det festet seg nok veldig i ham, og han ble veldig lei seg. Heldigvis gledet han seg likevel til å begynne på ungdomsskolen, men dette har ok gnagd en del i ham i vår og i sommer.

Nå til jul fikk han 3 i matte, og 4 i snittkarakter i alle fag sammenlagt. Dette syns jeg er strålende, med tanke på hvilket inntrykk læreren ga oss av prestasjonene hans på barneskolen. Skulle tro han nærmest trengte støttekontakt, det var inntrykket vi fikk. 
PÅ utviklingssamtalene på ungdomsskolen fikk han are gode tilbakemeldinger. Høflig, grei, kvikk, klarer seg godt, følger med i timene, faglig veldig oppegående, osv.

Jeg tror dessuten han kan gjøre det enda bedre neste semester, for han leste for lite til mange av prøvene de hadde.
I tillegg viste det seg like før jul at han er langsynt, og skulle hatt briller lenge siden. Dette har iføge optiker helt klart hatt stor innvirkning på hans konsentrasjon og lesehastighet, som nå kommer til å bli bedre.

Og å fortalte han meg hva mattelæreren sa den gangen. 3 er jo ikke så bra karakter i matematikk, men det er heller ikke hårreisende eller grunn til å si at barnet ikke kan gå gå ungdomsskolen.

Jeg har litt lyst til å kontakte denne læreren og kommentere eller spørre henne om det hun sa. Jeg var ellers veldig fornøyd med henne, og hun var den beste av mattelæreren han hadde i løpet av barneskolen. 
Syns dere det var greit å slenge ut noe sånt til en tolvåring, uten å hjelpe ham med hva han eventuelt skulle gjøre for å bli klar for ungdoomskolen hvis hun mente han ikke var det, og uten å si noe til foreldrene?


 

Anonymkode: b4596...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en gutt som har hatt litt lærevansker og konsentrasjonsvasker og som har strevd litt på skolen. Spesielt i matte, der selvtilliten har vært lav. 

Han har også fått høre av medelever at han er dum osv. Han er IKKE dum (det ble testet da han var åtte, av PPT. Han scorte svært høyt på nesten alle tester (noen på nivå med 12-åringer, noen på nivå med 16-åringer), så han er absolutt smart nok. Men lav faglig selvtillit og noen konsentrasjonsvansker (og sløve lærere!) har gjort at skolearbeidet har gått tregt).

På slutten av 7. klasse i vår, sa matte-læreren til ham at han "ikke var klar for ungdomsskolen". Dette fortalte hverken hun eller han til meg, men det festet seg nok veldig i ham, og han ble veldig lei seg. Heldigvis gledet han seg likevel til å begynne på ungdomsskolen, men dette har ok gnagd en del i ham i vår og i sommer.

Nå til jul fikk han 3 i matte, og 4 i snittkarakter i alle fag sammenlagt. Dette syns jeg er strålende, med tanke på hvilket inntrykk læreren ga oss av prestasjonene hans på barneskolen. Skulle tro han nærmest trengte støttekontakt, det var inntrykket vi fikk. 
PÅ utviklingssamtalene på ungdomsskolen fikk han are gode tilbakemeldinger. Høflig, grei, kvikk, klarer seg godt, følger med i timene, faglig veldig oppegående, osv.

Jeg tror dessuten han kan gjøre det enda bedre neste semester, for han leste for lite til mange av prøvene de hadde.
I tillegg viste det seg like før jul at han er langsynt, og skulle hatt briller lenge siden. Dette har iføge optiker helt klart hatt stor innvirkning på hans konsentrasjon og lesehastighet, som nå kommer til å bli bedre.

Og å fortalte han meg hva mattelæreren sa den gangen. 3 er jo ikke så bra karakter i matematikk, men det er heller ikke hårreisende eller grunn til å si at barnet ikke kan gå gå ungdomsskolen.

Jeg har litt lyst til å kontakte denne læreren og kommentere eller spørre henne om det hun sa. Jeg var ellers veldig fornøyd med henne, og hun var den beste av mattelæreren han hadde i løpet av barneskolen. 
Syns dere det var greit å slenge ut noe sånt til en tolvåring, uten å hjelpe ham med hva han eventuelt skulle gjøre for å bli klar for ungdoomskolen hvis hun mente han ikke var det, og uten å si noe til foreldrene?


 

Anonymkode: b4596...3ef

I hvilken sammemheng ble det sakt? Det er stor forskjell på om det var under en elevsamtale eller i frustrasjon en dag han for 5.gang har glemt leksene, brettet papirfly av mattearket og "mistet" sidemannen pennl ut over gulvet.

Anonymkode: c0598...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I hvilken sammemheng ble det sakt? Det er stor forskjell på om det var under en elevsamtale eller i frustrasjon en dag han for 5.gang har glemt leksene, brettet papirfly av mattearket og "mistet" sidemannen pennl ut over gulvet.

Anonymkode: c0598...e24

Jeg vet ikke. Det kan jo godt hende det var i frustrasjon.

Jeg kommer nok ikke til å si noe til henne, men jeg syns ikke det var særlig bra å si sånt til en gutt som allerede har dårlig selvtillit når et gjelder skole.

Anonymkode: b4596...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det ligge.

Antakeligvis kan ikke læreren huske denne samtalen engang, da det er mange herrens måneder siden. Og du må slutte å kjempe alle kamper for sønnen din. Hele innlegget er bortforklaringer og unnskyldninger for gullungen sine vanskeligheter, og nåde den som sier noe annet. 

Anonymkode: 9ff39...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør la dette være, selv om det ikke var en ok eller særlig oppbyggende ting å si der og da. Gutten din har tydeligvis både evner på plass, og styrke til å stå gjennom motgang, og det er verdens beste ballast han kan ha med seg videre! Han er jo allerede på ny skole, og har bevist både for seg selv og dere foreldre at han KAN! Ikke dra fram gammelt rusk og overanalysèr, det gavner ingen! Det ER ikke bare lett her i livet, og jeg tenker at de som kjemper litt, faktisk er bedre rustet til resten av livet enn dem som har foreldre som løper foran med kosten (eller til og med bakover, som du lurer på her..). Du har en flott og flink gutt, så se fremover og la dette fare :-) 

Anonymkode: 451cc...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg lar det nok fare.

Men det er jo ganske lite pedagogisk og veldig dårlig psykologi av en lærer å si sånt til en gutt. Det har jo tydeligvis gjort inntrykk på ham. Så egentlig burde hun ha fått tilbakemelding på at det ikke er greit (eller fått forklart til meg hva hun mente, og om det i det hele tatt var det hun faktisk sa).

Det at det går så fint på ny skole, sier jo også noe om hva det gjør med et barn/ungdom at man tror på dem, at de kan noe og kan få ting til. Lærerne på den nye skolen har møtt ham uten fordommer og sett ham slik han faktisk er, og det har gitt ham tilbake troen på at han kan noe.

Anonymkode: b4596...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit å si sånn til elever men la det nå fare. Jobber selv som lærer og tråkker i salaten noen ganger. i fjor sa jeg i klasserommet at vi må ha flere skriftlige prøver for når vi har muntlige får alle så gode karakterer. Og det er sant, på muntlige fremføringer ligger snittet høyere, men når de har en skriftlig prøve blir elevene mer "avslørt" og jeg ser tydeligere hva de egentlig kan.

Dette var det jo da noen som reagerte på og tok opp med sine kontaktlærere:)

Jeg sier bare at det er ikke alt som en lærer sier som er like veloverveid. Matematikk er et utrolig viktig fag og det viser seg at de som siter med matten oftere dropper ut av skolen. Svogeren min jobber på en høgskole og han har fortalt at de elevene som sliter med matte i 1 semester(dette er økonomifag) jevnt over får dårligere karakterer på resten av studiet.

det kan være noe slikt hun læreren har tenkt også.

Det høres ut som om gutten din klarer seg veldig bra nå og da ville jeg fokusert på det.

Anonymkode: 7286b...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg lar det nok fare.

Men det er jo ganske lite pedagogisk og veldig dårlig psykologi av en lærer å si sånt til en gutt. Det har jo tydeligvis gjort inntrykk på ham. Så egentlig burde hun ha fått tilbakemelding på at det ikke er greit (eller fått forklart til meg hva hun mente, og om det i det hele tatt var det hun faktisk sa).

Det at det går så fint på ny skole, sier jo også noe om hva det gjør med et barn/ungdom at man tror på dem, at de kan noe og kan få ting til. Lærerne på den nye skolen har møtt ham uten fordommer og sett ham slik han faktisk er, og det har gitt ham tilbake troen på at han kan noe.

Anonymkode: b4596...3ef

Er enig i at det ikke var greit, men lærere er og mennesker som kan plumpe feil ut med ting, akkurat som alle andre. La det ligge

Anonymkode: b808f...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun refererte neppe til mattekarakterene, men til modenheten.

Anonymkode: 6c642...90f

...Men det gjør det jo ikke mer greit?

Og han har jo i så fall motbevist dette.

Anonymkode: b4596...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...Men det gjør det jo ikke mer greit?

Og han har jo i så fall motbevist dette.

Anonymkode: b4596...3ef

Men ærlig talt, har du aldri sagt noe dumt i ditt liv?

Anonymkode: b808f...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...Men det gjør det jo ikke mer greit?

Og han har jo i så fall motbevist dette.

Anonymkode: b4596...3ef

I så fall, hvorfor tygge mer på det? 

"Haha, hun tok feil!"

Anonymkode: 6c642...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud hi, ta deg sammen. Du skjønner vel at mennesker - inkludert lærere, OG deg selv - av og til plumper ut med ting som ikke er helt gjennomtenkt? Hva ønsker du å oppnå med å ta opp dette? Du sier hun er en god lærer, er det ikke DET som burde være det viktigste?

Får mark av folk som bare måååå kritisere for hver minste ting. Skjønner at mange lærere flykter fra yrket, hadde ikke orka å forholde meg til så mange hysteriske, selvrettferdige foreldre hver dag.

Anonymkode: 4bc37...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du først og fremst burde jobbe med å gjøre sønnen din mer robust. Lære han å tåle litt mer. Det vil bli et vanskelig liv for han når mor bruker energien på å oppdra verden rundt han.  

Anonymkode: e6590...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du overdriver noe voldsomt, og om gutten har blitt testet og er veldig smart, men bare får 3 i matte, så kan jo læreren være inne på noe. Før du skal fare opp og lage deg en masse tanker om dette, bør du vite hva slags sammenheng dette er sagt i og hva som virkelig er sagt. Det siste året på barneskolen brukes til å forberede ungene på å begynne på ungdomskolen. Det blir det gjerne påpekt både overfor elevene og foreldrene. Og det kan fort bli sagt ting som "Dersom du ikke klarer å sette to streker under svaret og lage marg i matteboka, er du ikke klar for ungdomskolen" "Når du/dere begynner på ungdomskolen må du....." - ikke som noen trussel eller skremsel, men som en påpeking av fakta. Både ungdomskolen der mine går / har gått og på ungdomskolen hvor elevene på skolen jeg jobber på skal over på, kommer med ganske klare føringer på hva det er nødvendig å forberede elevene på. Og om en elev tuller og tøyser og ikke en gang gjør noe forsøk på å følge opp, så kan det sikkert har falt en kommentar av typen "Du er ikke klar for ungdomskolen før du kan... / så lenge du ikke klarer å .... / passer på" eller noe lignende. Det har jeg ta sjølv sagt til ungene mine også, som mor. Hvor pedagogisk rett det er, kan man selvfølgelig kverulere om, men ærlig talt, såpass bør en 7.klassing tåle. Om en av mine hadde sagt noe sånn til meg: "Anne sa at jeg ikke var klar for ungdomskolen", så ville jeg helt klart å fulgt opp med et "Og hva var det du gjorde / hvorfor sa hun det / hva forklarte hun det med" - eller noe annet for å få mer klarhet i hva dette handlet om. Og det er ikke utrolig at jeg hadde vært enig med læreren når jeg fikk forklaringen. 

Eller som andre er inne på her, det kan ha vært en uheldig kommentar - men det er sånn som kan skje, og det er faktisk noe som ungene må tåle også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...