Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Han er det alle vil kalle for en ‘ustyrlig drittunge’:( Barnet har sterk vilje, og skal ha viljen sin konstant. Sier man imot eller nei til noe, slår han seg helt vrang. Hyler, sier stygge ting og ‘truer’. Setter jeg han i en timeout går han bare bort derfra, slår og styrer. (Har prøvd å være konsekvent her, en gang holdte jeg på i 2 timer med å sette han tilbake etterhvert som han sprang fra). Setter jeg han på rommet sitt hiver han alt rundt seg på gulvet eller i veggen, virkelig raserer alt og roper alt han klarer. Jeg og far er ikke sammen, vi har 60/40, hvor jeg har barnet mest. Og nå er dette blitt så krevende at jeg ser nesten frem til det når han skal til far, og det er fryktelig trist å kjenne på, for jeg elsker barnet overalt på denne jord, og skulle så ønske vi kunne kose oss og ha det fint sammen. Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? Jeg trenger råd.. (Far opplyser også at barnet kan være vanskelig, men jeg ser jo ikke hvordan dynamikken egentlig er der i forhold til her siden jeg ikke er der. ) Anonymkode: 409d6...6b1
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Søk hjelp! Begynn på helsestasjonen, det arrangeres kurs, men kanskje trenger dere mer hjelp enn et kurs også. Time-out krig i 2 timer med en 4-åring er helt hjernedødt, du bare forverrer problemet og er helt feil måte å håndtere dette på. Du må ta tilbake kontrollen, og du trenger hjelp for å få det til. Anonymkode: 79130...1e6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Oppfører han seg på samme måte i barnehagen? Anonymkode: 08af2...b5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 Søk hjelp. Og ikke hør på "kjappe tips" som timeout og andre supernannytricks. De funker jo bare hvis man følger HELE opplegget. Å bare knabbe trickset med timeout er ren cherrypicking. (Blir som å si "jeg bygger muskler" når man sitter i sofaen og eter proteinpudding. Man må nemlig trene i tillegg!) Så ikke ta sånne tøysemetoder i bruk uten en veileder. Timeout har hos dere blitt et korstog, der du bruker 2 timer med fullt fokus på fireåringen, fordi du altså ville gi ham 4 minutter uten oppmerksomhet... da er det jo et korstog du attpåtil taper - og hva lærer han av det? At han vinner bare han er sta nok. Dårlig lærdom! Anonymkode: eef3e...734
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 Anbefaler deg De utrolige årene. Kurs og bok. Etter å ha fulgt rådene der, har du ikke bruk for timeout 🙂 For å endre han, må du først endre deg selv og hvordan du sier/gjør ting. Anonymkode: 878be...895
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 Du skylder på en fireåring, men her må du gå i deg selv. Dette er ditt ansvar. Du må kommunisere på en annen måte, for den måten du bruker nå er feil. Kan gi noen tips: 1: Barn trenger regelmessig lading, spesielt etter fravær. De trenger å kjenne seg elsket og betydningsfulle. Føler de tilhørighet og tilknytning vil de også samarbeide. Hver eneste morgen må du tune deg inn og koble deg på og det samme etter barnehagen. Bruk masse kroppskontakt og si at du elsker han. 2: Vær i forkant. Tenk gjennom hvilke situasjoner det ofte går galt og legg en plan. Er han egentlig sulten? Har han sovet godt? Trenger han lading/hvile? Det skjer et skifte i måten foreldre møter barna sine på når de er ca 2 år. Når barnet er baby er det ofte god dialog. Man leser babyens signaler og forsøker å tolke hva babyen trenger. Når et barn blir større blir det oftere en monolog hvor foreldre har en forventning om at barnet skal oppføre seg på en bestemt måte og gjøre som de sier. Ikke slutt med dialogen. I vanskelige situasjoner kan du skifte fokus når du kjenner at du blir stresset: «Dette er min indre kamp, men hva trenger barnet?» Husk at all oppførsel er et språk og handler om følelser på ville veier. Finn ut hva følelsene betyr og snakk om dem! 3: Bruk et personlig språk og ikke snakk om deg selv i 3. person. Innled setninger med «Jeg vil at du..» 4: Bruk humor! Tull og tøys😊 Bevar en positiv stemning. Førstemann til å ta på sko, jeg vinner! 5: Bevar roen! Du er hans viktigste modell. Han vil gjøre som du gjør, ikke som du sier. Rolig stemme, alltid! Og du? Time out har aldri ført noe godt med seg. Bruk heller time in og vær sammen med ungen din når han har det vanskelig. Anonymkode: bd5b4...7a9
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 Er han "vanskelig" i barnehagen også? Blir han med til bordet når de skal spise? Sitter han i ro når de har samling? Leker han fint med de andre barna? Hvis det ikke er noen problemer i barnehagen, så må nok du forandre måten du gjør ting på. Er han vanskelig der også, så kan det jo være snakk om en diagnose.....? Anonymkode: 92243...eff
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Jeg så lyset da jeg oppdaget at mitt barn egentlig ikke var tverr og vanskelig, men heller trøtt, sulten eller sliten. Tenk litt over deg selv også: blir du tverr og vanskelig om du er skikkelig sulten? På det tidspunktet er det ikke rett å spørre om man skal ha pizza eller fiskeboller, du vil bare ha mat NÅ og ikke måtte ta et valg. Skal barnet velge så gi det de reelle valg: leke med biler eller tog-bane? En 4-åring trenger ikke å ha noe formening om hva middagen skal være, eller om han skal ha jakke eller ikke. Jeg holdt på å klikke på ei en butikk en gang nå før jul hvor hun liksom spurte barnet i vognen om å ta et valg om alt mulig. Farge på gavepapir, farge på pynt, nisse eller engel, men hvor hun til slutt endte opp med å argumentere for sitt valg. Jeg fikk lyst å rope ut: "Du lager et usikkert barn, barn skal ikke måtte ta så mange valg!" Anonymkode: 41142...f4c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 Det finnes sikkert et lavterskeltilbud i kommunen din, som hjelper familier som trenger litt veiledning. Det er ikke et nederlag og gagner dere begge hvis du våger å ta kontakt med en slik instans. Anonymkode: e787f...1a3
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det finnes sikkert et lavterskeltilbud i kommunen din, som hjelper familier som trenger litt veiledning. Det er ikke et nederlag og gagner dere begge hvis du våger å ta kontakt med en slik instans. Anonymkode: e787f...1a3 Lavterskeltilbud var inne i bildet med sønnen vår,men de hjalp kun i barnehagen å da er jo vitsen vekke. Altså hverdagen hans ble bedre i barnehagen,men jeg fikk jo ingen hjelp til hvordan håndtere han hjemme. Er ikke HI,ville bare få frem at det finnes nok bedre tilbud enn lavterskeltilbud. Anonymkode: b08bb...c0a
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Oppfører han seg på samme måte i barnehagen? Anonymkode: 08af2...b5b Tidvis gjør han det i barnehagen også. Hi Anonymkode: 409d6...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå