Gå til innhold

Ungdom som sliter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en datter på 15 år som sliter psykisk. Jeg ble gjort oppmerksom fra skolen at hun har skadet seg selv og kuttet seg på den ene armen. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har lagt merke til det her på hjemmebane. Hun har vært mye på rommet, men det trodde jeg var normalt for ungdom.

Hun vil ikke snakke med meg om hva som er problemet og hun blir frustrert og sint om jeg spør henne spørsmål om hvordan hun har det. Hun sier at hun ikke vet selv hvorfor hun har gjort det. Hun sier også at hun har det bra på skolen. Her hjemme har det vært en del konflikter mellom henne og pappaen. Men etter at dette kom fram så har pappaen virkelig prøvd å være på lag med henne.

Hun har heldigvis snakket med læreren sin og har også vært hos helsesøster på skolen. 

Jeg som mamma føler meg så hjelpesløs. Jeg vil ikke presse henne, men samtidig vil jeg komme til bunns i hva som er så vanskelig. Jeg prøver å være tilgjengelig og gjør alt for å vise henne at hun kan snakke med meg.

Hun sier det er 3 mnd siden sist hun kuttet, og ut ifra det jeg har sett så stemmer det nok på arrene. Men jeg tørr ikke å stole på at alt nå er bra og at hun har det fint.

Jeg er i tett dialog med skolen og jeg oppmuntrer henne til å fortsette å snakke med helsesøster. Det skal også takest opp på skolen om hun kan få tilbud om å snakke med skolepsykolog. 

Men burde jeg gjøre noe mer? 

Håper noen andre som har opplevd dette kan komme med råd til meg, eller at noen har tips til andre forum der jeg kan treffe andre foreldre som også har ungdom som sliter.

Føler meg bare så uendelig hjelpesløs.

Anonymkode: 841d1...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i samme båt.. er helt grusomt.. de er barna våre.. er fælt å se på at hun ødelegger kroppen sin og jeg får ikke gjort noenting: (( her har dette startet ett år etter hun fikk henvisning til bup.. så har vært der i snart to år.  Datteren min er deprimert men har hatt venner som har drevet med dette. Smitte effekten er høøøy. Desverre. Er flere enn man tror. Skulle bare ønske de så hvor vondt det gjør som mamma å se. Vi skulle bade i fjord. Da hadde datteren skjært opp hele låret... : ( hun får hjelp. Men er vanskelig å håndtere. Har lært at jeg kan ikke stole på henne.. hun lyver mye. Vær opb på store gensere og plagg som er merkelig for sesongen. Hadde bedt om henvisning til bup gjennom fastlegen. Datteren min gjorde det sist for et par mnd siden.. mwn vet at det er ikke så høy terskel.. blir hun sint osv gjør hun det lett.. skrur ut barberblader i blyantgvessere og barberhøvler. Bruker også knuste speil osv.. jeg håper dette er noe som går over. Jeg ber til gud om at hun må gi seg: ( lykke til. Jeg har tankene mine med deg og datteren din <3

Anonymkode: 8664a...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg føler virkelig med deg som har stått i dette så lenge.

Jenta mi virker ikke deprimert når hun er hjemme, men hun er en mester på å skjule følelsene sine. Noe jeg virkelig har fått bekreftet nå.

Håper jentene våre greier å bruke den hjelpen de får slik at de kan få det bedre. Jeg har aldri følt meg så hjelpesløs som nå.

Stor klem til deg❤

Hi

Anonymkode: 841d1...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...