Gå til innhold

Ufør og jobb


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

håper noen kan hjelpe meg her.

jeg skal snart søke om ufør etter at både Nav og legen min har rådet meg til det. Det er bare noen papirer som skal bli ferdige så skal jeg mest sannsynlig søke i løpet av januar. 

Jeg har vært utplassert på en kafe en stund og trivdes å jobbe noen få timer de dagene jeg kunne. Nå spør de om jeg kan jobbe litt igjen men jeg er usikker på om det vil være negativt i forhold til min søknad på ufør. 

Min helse er veldig uforutsigbar og jeg kan f.eks ikke svare ja til jobb to uker i forveien, det variere mye for hver dag. 

Likevel trenger jeg en liten jobb for å klare meg som ufør og jeg vil gjerne beholde denne arbeidsgiveren, men da må jeg jo også si ja til noen vikar vakter.

vil det være negativt for min søknad om det viser seg at jeg har jobbet noen dager? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 14290...3bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har hatt samme problemstilling? 

Eller noen som jobber i Nav?  

Anonymkode: 14290...3bb

Skrevet

Du kan ikke søke 100% uføreytelse og samtidig jobbe. 

Dersom du får innvilget 100% ytelse  vil du etter ett år kunne tjene noe ved siden sv ytelsen. 

Et alternativ er å søke gradert uføreytelse. Nav vil kunne se på hva du gjennomsnittlig har jobbet og tjent de siste årene. Det er f.eks mulig å søke 90% ytelse hvis man tenker st du gjennomsnittlig jobber 10% (altså 4 timer i uka)

Anonymkode: 8fbc4...860

Skrevet

Du kan tjene opp til 1G før du får redusert uføretrygden. Men du kan jobbe så mye du vil uten å miste trygden, men du får selvfølgelig redusert utbetaling istedetfor, men da får du lønn som er mer. Dette er relativt nye regler, slik at det skal bli mer fleksibelt. Feks er det endel som fungerer bedre på sommeren, da kan de jobbe mer, og i tillegg ha den tryggheten med uføretrygd på vinteren når helsa er dårligere.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uføretrygd

 

Skrevet

Men kan jeg jobbe nå pg mens jeg venter at søknaden skal behandles? Hvis jeg ikke sier ja til noen vakter på 6 mnd så mister de jo interessen av å ringe meg, og jeg mister den muligheten å jobbe litt ved siden av. Jeg har også sosial angst som gjør det vanskelig for meg å finne en ny arbeidsplass. 

Anonymkode: 14290...3bb

Skrevet

Vist nav ser du jobber, så ser dei vel at du er frisk nok til og forsette i jobb? 🤔

Anonymkode: be19c...985

Skrevet

Ja det er det jeg er redd for, at det skal oppfattes slik. Men jeg er jo ikke sånn frisk st jeg kan ha en «jobb». Det må være en jobb som jeg kam bestemme når jeg kan gå på jobb, derfor bare vikar jobb. 

Jeg har lange perioder der jeg ikke kan gå ut døra på grunn av at jeg sliter psykisk. 

Anonymkode: 14290...3bb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja det er det jeg er redd for, at det skal oppfattes slik. Men jeg er jo ikke sånn frisk st jeg kan ha en «jobb». Det må være en jobb som jeg kam bestemme når jeg kan gå på jobb, derfor bare vikar jobb. 

Jeg har lange perioder der jeg ikke kan gå ut døra på grunn av at jeg sliter psykisk. 

Anonymkode: 14290...3bb

Jeg ville ikke tatt den jobben no når du skal søke, i tilfelle det vil ødlegge for deg ☺️ 

Anonymkode: be19c...985

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan jeg jobbe nå pg mens jeg venter at søknaden skal behandles? Hvis jeg ikke sier ja til noen vakter på 6 mnd så mister de jo interessen av å ringe meg, og jeg mister den muligheten å jobbe litt ved siden av. Jeg har også sosial angst som gjør det vanskelig for meg å finne en ny arbeidsplass. 

Anonymkode: 14290...3bb

Kan du ikke snakke med sjefen der og forklare litt om hvordan det ligger an, at du gjerne vil jobbe litt, men ikke kan det i søkeprosessen. Men at du gjerne vil få en sjangs igjen når du er klar til det.
Jeg tror ikke jeg ville jobbet, ville ikke risikert å måtte ut i arbeidsutprøving igjen fordi de kanskje tror at man kan jobbe. Hvordan er saksbehandleren din på nav, kan du lufte det for han/henne? Kanskje de ser positivt på det, ikke godt å vite

Anonymkode: c9f51...7f2

Skrevet

Jeg gjorde dette, og fikk da gradert uføretrygd. De regnet ut at jeg jobbet i snitt 15% i tiden før vedtaket, dermed ble jeg 85% ufør.

Anonymkode: 266bb...7ae

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde dette, og fikk da gradert uføretrygd. De regnet ut at jeg jobbet i snitt 15% i tiden før vedtaket, dermed ble jeg 85% ufør.

Anonymkode: 266bb...7ae

Hvor lang tid jobbet du forveien siden du fikk 85 i ufør. Jobbet du lenge eller kunn få vakter?

Anonymkode: 14290...3bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...