Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Datteren min er 13. Hun har en bestevenninne som har vært alvorlig, men ikke livstruende syk, i et drøyt år. I løpet av det året har hun vært veldig mye borte fra skolen, delevis på sykehus og delevis hjemme. Sån vil det sansynlig vis fortsette ganske lenge. For min datter er dette veldig vanskelig. Hun er glad i venninnen og forsøker å ha kontakt med henne, men det er veldig vanskelig. Foreldrene forteller stadig hvor viktig datteren min er for venninnen, at hun gleder seg til å få besøk osv, men samtidig gjør de ingenting for å få det til. De svarer ikke på når det passer med besøk eller inviterer datteren vår dit (Det har de aldri gjort). Til jul tenkte de ikke på å hjelpe datteren med å ordne julegave til datteren min eller andre venner osv. Når hun er på det sykeste er det bare sykdommn som er i fokus. Når hun er bedre er det hytteturer, reiser, hellige fredagskvelder med familien, besøk av deres venner og andre ting som gjør at det ikke passet med besøk "akkurat nå". Hvor mye bør jeg som mor oppmuntre min datter til å forsøke å opprettholde kontakten? Hvor mye avvisning bør hun tåle før hun heller finner seg andre venner? Anonymkode: a48eb...0cd
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Jeg synes du skal snakke med foreldrene til denne syke jenta. Jeg vil anta at de er så oppslukt i hennes sykdom at de ikke greier å se helheten i jentas situasjon, selv om de helt sikkert forsøker å gjøre det beste de kan. Da kan det være greit å få litt konstruktive og velmente innspill fra andre. Din datter vil nok finne andre venninner, men den syke jenta har mer å tape. Når hun forhåpentligvis blir frisk så risikerer hun jo å ha mistet mange venner, og at det kan bli veldig vanskelig for henne å komme inn i "gjengen" igjen fordi hun ikke har kunnet følge med på hva som har skjedd via de vennene som egentlig ønsket å holde kontakten. Jeg vil tro begge jentene også føler et savn etter den andre og kanskje også en form for sorg, de har tross alt vært bestevenninner. Så snakk med foreldrene, hør om dere kan finne en ordning som gjør at jentene kan fortsette å være bestevenninner. Anonymkode: 479b3...f42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du skal snakke med foreldrene til denne syke jenta. Jeg vil anta at de er så oppslukt i hennes sykdom at de ikke greier å se helheten i jentas situasjon, selv om de helt sikkert forsøker å gjøre det beste de kan. Da kan det være greit å få litt konstruktive og velmente innspill fra andre. Din datter vil nok finne andre venninner, men den syke jenta har mer å tape. Når hun forhåpentligvis blir frisk så risikerer hun jo å ha mistet mange venner, og at det kan bli veldig vanskelig for henne å komme inn i "gjengen" igjen fordi hun ikke har kunnet følge med på hva som har skjedd via de vennene som egentlig ønsket å holde kontakten. Jeg vil tro begge jentene også føler et savn etter den andre og kanskje også en form for sorg, de har tross alt vært bestevenninner. Så snakk med foreldrene, hør om dere kan finne en ordning som gjør at jentene kan fortsette å være bestevenninner. Anonymkode: 479b3...f42 Jeg har forsøkt, men det skjer ingen endring. De har bestandig vært sånn. I løpet av de årene jentene har vært venner har datteren min vært inne hos venninnen 2 ganger. Hun har aldri blitt invitett med på noe. Det samme gjelder andre vennner, med untak av barna til foreldrenes egne venner. Før jenta ble syk var de mye her og var med på det vi gjorde, men det fungerer jo ikke nå. Anonymkode: a48eb...0cd
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 De bør i alle fall slutte å snakke om hvor viktig datteren din er for den syke jenta. Det er jo bare emotional blackmail! Anonymkode: c28f1...fc3
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har forsøkt, men det skjer ingen endring. De har bestandig vært sånn. I løpet av de årene jentene har vært venner har datteren min vært inne hos venninnen 2 ganger. Hun har aldri blitt invitett med på noe. Det samme gjelder andre vennner, med untak av barna til foreldrenes egne venner. Før jenta ble syk var de mye her og var med på det vi gjorde, men det fungerer jo ikke nå. Anonymkode: a48eb...0cd Da tror jeg at jeg ville blitt tydeligere. Minn dem på at de stadig forteller deg/din datter hvor viktig din datter er for deres datter, men at vennskapet kommer til å ende om ikke de som foreldre kan hjelpe til med å legge til rette slik at jentene får møtt hverandre. Er den andre jenta så dårlig at hun må ligge hele tiden? Hvis ikke kan du kanskje tilby deg å hente og levere henne slik at jentene kan være hos dere en liten stund? Høres ut som om det kanskje er lurt at jenta får litt tid borte fra foreldrene også... Det er nesten bekymringsfullt når foreldrene ikke sørger for å muliggjøre datterens kontakt med venner nå som hun er syk... Anonymkode: 479b3...f42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da tror jeg at jeg ville blitt tydeligere. Minn dem på at de stadig forteller deg/din datter hvor viktig din datter er for deres datter, men at vennskapet kommer til å ende om ikke de som foreldre kan hjelpe til med å legge til rette slik at jentene får møtt hverandre. Er den andre jenta så dårlig at hun må ligge hele tiden? Hvis ikke kan du kanskje tilby deg å hente og levere henne slik at jentene kan være hos dere en liten stund? Høres ut som om det kanskje er lurt at jenta får litt tid borte fra foreldrene også... Det er nesten bekymringsfullt når foreldrene ikke sørger for å muliggjøre datterens kontakt med venner nå som hun er syk... Anonymkode: 479b3...f42 Hun trenger ikke ligge hele tiden (som regel) men hun får ikke være borte fra foreldrene. En av foreldrene er der hele tiden, dag og natt. I sommer fikk hun komme hit et par ganger, men det er ikke aktuelt nå. Anonymkode: a48eb...0cd
Twintipp Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 Her hadde jeg oppmuntret datteren min å utvide vennekretsen, det er jo uansett bortkastet tid å sitte og vente på at hennes syke venn skal bli frisk nok til å prioritere henne. Hun ekskluderer jo henne ikke når hun ikke er med henne uansett.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun trenger ikke ligge hele tiden (som regel) men hun får ikke være borte fra foreldrene. En av foreldrene er der hele tiden, dag og natt. I sommer fikk hun komme hit et par ganger, men det er ikke aktuelt nå. Anonymkode: a48eb...0cd Huff, vanskelig. Da er det ikke særlig mer dere kan gjøre. Vil tro læreren har en viss oppfølging av henne selv om hun er så mye borte. Kanskje du bør nevne det til læreren, både med tanke på at denne kan ta opp med foreldrene viktigheten av at jenta får beholdt vennene sine selv om hun er syk. Men også for å ev. hjelpe datteren din litt mtp. å få nærmere kontakt med andre jenter i klassen, hvis hun skulle ha behov for det. Oppmuntre din datter til å treffe andre. Det kan hun gjøre selv om hun ikke gir opp forsøkene på å få kontakt med bestevenninnen. Trist når foreldre blir så blinde for barnas behov :-/ Anonymkode: 479b3...f42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 Jeg ville oppmuntret henne til å få nye venner og samtidig lagt til rette for at hun kunne besøke venninnen på sykehuset. Kjørt henne dit og tatt en kaffe så de kunne få litt tid sammen. Jeg kan forstå at de vil reise bort litt og bruke hytta og sånne ting når datteren er frisk nok til det, for det er jo den eneste sjansen de har til å komme seg unna alt en liten stund. Kanskje er de så slitne at de ikke orker ha med noen. Det kan jeg forstå, for det er nok en enorm påkjenning for foreldrene også. At de sier vennskapet er viktig er nok litt fordi de ikke ønsker at hun skal bli venneløs. Samtidig ser de kanskje ikke helt hva det gjør med vennskapet når de selv er hindringen. Jentene har vel tlf som de kan ha kontakt med hverandre på? Send en SMS og si at datteren din savner xxx og om de snart kan treffes så de ikke mister kontakten Anonymkode: 23ee7...4ab
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville oppmuntret henne til å få nye venner og samtidig lagt til rette for at hun kunne besøke venninnen på sykehuset. Kjørt henne dit og tatt en kaffe så de kunne få litt tid sammen. Jeg kan forstå at de vil reise bort litt og bruke hytta og sånne ting når datteren er frisk nok til det, for det er jo den eneste sjansen de har til å komme seg unna alt en liten stund. Kanskje er de så slitne at de ikke orker ha med noen. Det kan jeg forstå, for det er nok en enorm påkjenning for foreldrene også. At de sier vennskapet er viktig er nok litt fordi de ikke ønsker at hun skal bli venneløs. Samtidig ser de kanskje ikke helt hva det gjør med vennskapet når de selv er hindringen. Jentene har vel tlf som de kan ha kontakt med hverandre på? Send en SMS og si at datteren din savner xxx og om de snart kan treffes så de ikke mister kontakten Anonymkode: 23ee7...4ab Jenta har svert begrenset telefon. Den oppbevares av foreldrene det meste v tiden slik at hun skal få nok hvile og ikke bli for mye forstyrret. Anonymkode: a48eb...0cd
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 ikke gi opp. Ta en prat med foreldrene. ❤ Anonymkode: ec4ca...8d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå