Gå til innhold

Middag på 15 min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå starter hverdagen opp igjen og jeg har en utfordring en av dagene i uken når det gjelder middagstid. Jeg har da 30 min fra jeg er inne av døren, til jeg skal kjøre de på trening. De er 11 år og kan bidra litt, men de må prioritere lekser. Har dere forslag utover Toro tomatsuppe eller ostesmørbrød, disse dagene?  Antar flere travle mødre her inne.

Anonymkode: 49264...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lage klar en alti i en form kvelden før og få ungene til å slå på ovnen og pute den inn. Vis de.

Anonymkode: bd860...496

Skrevet (endret)

Wok og salat og selvsagt hva som helst du har laget opp dagen før og bare kan varme. Ellers tar vel ingen hverdagsmiddager mer enn femten minutter egentlig, laks med ertepuré, strimlet svinekjøtt med løk og paprika og brokkolibukettrr, rotemos og vossakorv, sommerkoteletter med salat og tzatziki  osv osv.

Endret av sug lut
Skrevet

Brødskive med pålegg, og en frukt. Varmt måltid til kvelds.

Anonymkode: ec11f...043

Skrevet

Lag noe enkelt dagen før som kan varmes opp. Bruk 15 minutter på kvelden.

F.eks. stek kjøttdeig i en stor kasserolle mens du kutter opp en løk og ev. litt brokkoli. Ha løken oppi med kjøttdeigen så fort den er kuttet opp. Sleng oppi en pose lapskausblanding, vann som dekker og litt til, salt, pepper og ev. andre krydder eller buljong. Akkurat når det koker opp har du oppi brokkolien.

Samme fremgangsmåte, men når kjøttdeigen er ca. stekt og du har hatt oppi løken litt så strør du mel over og blander inn. Fyll på med en pose lapskausblanding, vann som knapt dekker alt, buljongterninger. Og vips har du lapskaus.

Begge deler kan du lage i store porsjoner som du fryser ned, men også godt å varme opp dagen etter (og ev. enda en dag til).

Ellers kan du også lage rotmos dagen før og lage til karbonader som kan stekes samme dag. Stek karbonadene mens rotmosen varmes.

Du kan kutte opp grønnsaker til wok kvelden før, bruke en pakke med f.eks. ferdig kuttet kyllingbiter (eller bruke saks og klippe opp fileter med, det går raskere). Fort gjort.

Stekte egg med stekte erter og spinat på skive, eller med en rotmos til.

Anonymkode: 04b66...7b8

Skrevet

Lag mye mat dagen før så kan dere varme rester.

Ellers er grovt brød undervurdert, en grov skive eller to med speilegg, fiskekake e.l. på og litt salat/grønnsaker på siden er mer enn bra nok på en travel dag.

Omelett

Karbonadesmørbrød

Wok, du kan kutte opp grønnsaker dagen før og la ligge i kaldt vann i kjøleskapet.

Grove pitabrød med et eller annet inni, salat, kylling, karbonadedeig, valg av krydder osv er uendelig.

Enkle pastaretter. Det kan være så enkelt som å kutte opp en boks skinke, grønnsaker og en fløtesaus.

Anonymkode: 52675...283

Skrevet

Signerer på pitabrød eller wraps med ymse fyll. Og omelett. 

En kjapp klassiker hos oss: fiskeburger som vi varmer i ovnen. Med ost til de som vil. Og grove burgerbrød, salat, agurk, tomat, rødløk, avocado og hva man nå liker å ha på. Ketsjup til barn og wasabi til voksne. 

Anonymkode: 611a4...bea

Skrevet

Spise rester fra gårsdagen! Lag dobbel porsjon tar like lang tid så er det bare å varme opp

Anonymkode: f0a35...3df

Skrevet

Dette er veldig raskt og enkelt: 

-pose frosne lapskausgrønnsaker 

-kjøttboller el bogskinke

-buljongterning og krydder

god suppe på kort tid 😊

Anonymkode: b3ad3...874

Skrevet

Ahh. Så mange flotte forslag! Jeg er ikke glad i å kokkelere, så det folk bruker 15 min på, bruker jeg dobbelt så lang tid. Kom gjerne med masse mere forslag! Så lurte jeg på om man kan hakke masse løk en dsg og fryse ned posjonsvis? Jeg hater å hakke løk på travle hverdager..

Hi

Skrevet

Vi har to sånne dager i uken, og da blir det omelett, skive eller noe annet sånt enkelt før trening, også lager vi heller "ordentlig" mat til kvelds😊

Skrevet

Laks med pasta og grønnsaker. Sett laksen i ovnen og kok pasta og en pose frosne grønnsaker. Sunt, godt og ferdig på 15min:) 

Anonymkode: d0ee5...e9f

Skrevet

Hva med en crock pot slow cooker? Da kan du putte alt oppi den før du drar på jobb og så er middagen ferdig når du kommer hjem :) 

Anonymkode: d0ee5...e9f

Skrevet

Dobbelt lag porsjon dagen før og bare varm opp restene.

Anonymkode: e16bb...446

Skrevet

Løk kan bli litt rart i konsistensen ved frysing, men det kommer jo an på hva du skal bruke det til 😅

Rema1000 har en bra thaisuppe og fiskesuppe.

Kokt fullkornspasta med pesto med salat

Blomkålsuppe eller brokkolisuppe

Betasuppe med pølsebiter (kan bare bruke fryste grønnsaker så går det fort)

Ellers er det jo en idé å lage i forveien ☺️

Anonymkode: b6780...030

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ahh. Så mange flotte forslag! Jeg er ikke glad i å kokkelere, så det folk bruker 15 min på, bruker jeg dobbelt så lang tid. Kom gjerne med masse mere forslag! Så lurte jeg på om man kan hakke masse løk en dsg og fryse ned posjonsvis? Jeg hater å hakke løk på travle hverdager..

Hi

Det kan du, men vær obs på at det lukter veldig. Jeg føys ned ferdig stekt løk, det oste løk hver gang fryseboksen bke åpnet.

Anonymkode: b3a39...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...