Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Jeg kjenner en gutt som blir 4 år om ca en mnd, og han bruker fremdeles bleier, også på dagtid. Moren sier han vil bruke bleie og hun oppmuntrer han ikke til å prøve å slutte med den. Så han sier bare ifra at nå har han enten tisset eller bæsjet og må få ny på..Jeg passer han av og til, og spør ofte om han vil på do, men han sier at han ikke vil/må, like etter avleverer han en ny bæsjebleie..Så hvor gamle pleier de å være? Min, som er 12 nå, sluttet med bleie på dagtid når hun var rundt 2,5 og på natten når hun var ganske nøyaktig 3 år. Anonymkode: ec999...07a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 En gang mellom 2 og 4 år, det er litt forskjell på hvor tidlig de er klare Har fire barn selv, den tidligste sluttet før 3 år, den seneste 2 mnd før hun fylte 4. Alle ble satt jevnlig på do/potte og oppmuntret til å slutte fra de var drøye 2 år gamle. Anonymkode: 13b99...1a3
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Skrevet 1. januar 2018 Veldig forskjellig. Mine var 3, 2 1/2 og 3 1/2 da de sluttet på dagtid. De var 5, 2 1/2 og ikke enda (7år) da de sluttet på natt. Men noen trenger lenger tid. Det viktigste er å ikke la de tro det er noe galt med de fordi de fortsatt bruker bleier. Jeg har møtt veldig få voksne som foretrekker bleier fremfor do, så antakelig slutter han når han er klar Anonymkode: 6b581...2b4
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Barn som er friske og uten særlige andre utfordringer bør slutte med bleie på dagtid før de fyller fire. Dotrening bør startes i god tid før dette. Anonymkode: faef3...f27
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Alle mine har sluttet når de har vært rundt 2år. Jentene noen måneder før de ble to, gutten var vel akkurat blitt 2 når han sluttet. Jeg syns tre år bør være et mål for de fleste, på lik linje med smokkeslutt. Anonymkode: d2a2f...208
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Innen skolealder iallefall Fra helseperspektiv så bør man utredes om man ikke klarer å holde seg tørr når man nermer seg 5år. Det kan være fysiske (og psykiske) årsaker, og da er det kjekt å iverksette tiltak før skolen begynner, mens noen bare trenger mer tid rett og slett. Hadde en nevø som var 4,5år innen han sluttet, helt plutselig en dag og holdt seg tørr natt og dag. Min sønn var ca 3 Vi begynte med at han kunne kjenne etter, og tisse , i dusjen eller før badekaret (så han kunne forstå "linken" mellom følelsen og hva som skjedde). Så plutselig en dag sa han også nei takk til å bruke bleie, natt og dag. Det vippet nok når han kom på stor avd og "alle" sto i kø og skulle på do før utelek osv..."gruppepress", om du vil. 😉👍 Anonymkode: db05c...e8f
❤lille stjerne❤ Skrevet 1. januar 2018 #7 Skrevet 1. januar 2018 En eller annen gang mellom 2 og 4 år pleier de fleste å slutte hvis det ikke er medisinske grunner eller forsinket utvikling eller annet. Gutten du beskriver kunne sikkert sluttet nå hvis foreldrene ønsket det og jobbet litt med saken, men han vil nok uansett en dag om ikke så lenge ønske det selv og plutselig en dag går han uten skal du se.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #8 Skrevet 1. januar 2018 Datteren min var veldig sein. Hun var overhode ikke klar selv om jeg prøvde dotrening og all verdens tips og triks. Hun var 5 år når hun endelig sluttet. Hun sluttet på dagen og var helt tørr. Hadde ingen uhell. Tok litt lengre tid på natt. Hun er umoden på en del områder. Anonymkode: a46f8...437
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Skrevet 1. januar 2018 To av mine barn sluttet sommeren de fylte to, mens den tredje sluttet rundt treårsdagen. Alle sluttet samtidig på dag og natt. De fleste barn er klare for bleieslutt når de er 2-3 år, så lenge foreldre bistår med oppmuntring, bevisstgjøring og øvelse. Noen barn er sene på det området, rundt fire år synes jeg er sent, uten at det skyldes manglende innsats fra foreldre, mens andre barn kunne sluttet tidligere om foreldrene bidro med støtte og motivasjon. Anonymkode: 16e7f...e28
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 To gutter. Sluttet rundt 2.5 år. Nattbleie ei uke etter.jeg synes det er alt for lenge å vente til 4 år. Anonymkode: 5b2c7...0bb
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 Guten, som no er under utredning for Aspergers, fekk ein eller annan skrekk for å tisse i doen, og heldt seg til han fekk på seg bleie. Rett før 4 års alder løyste det seg, og han var tørr både natt og dag. Jenta slutta før ho var tre. Anonymkode: 63755...743
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Når de er klare selv, min var 4,5 år og når han var ferdig så var han helt ferdig også, ikke noe press fra meg Anonymkode: 32836...273
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #13 Skrevet 2. januar 2018 To mnd før han var fire år. Nå er lillebror snart 3,så da får vi se når han følger etter. Anonymkode: aa71f...767
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #14 Skrevet 2. januar 2018 Mine sluttet når de var rundt 2,5. 4 år er ekstremt sent med mindre barnet har spesielle utfordringer. Anonymkode: 127c1...dd4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #15 Skrevet 2. januar 2018 Litt før 2.5 år med de to eldste. Minste er nettopp blitt 3 og har nå sluttet. Han var ikke klar i sommer, forstod ikke konseptet og tisset seg ut uten å bry seg. Vi har latt han gå uten hele jula så nå har han god kontroll. 4 år er veldig sent, og vitner om latskap hos foreldre når det gjelder de aller fleste. Innen/ rundt 3 års alderen bør de fleste klare seg uten bleie iallefall på dagtid. Anonymkode: 5d661...2a9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #16 Skrevet 2. januar 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt før 2.5 år med de to eldste. Minste er nettopp blitt 3 og har nå sluttet. Han var ikke klar i sommer, forstod ikke konseptet og tisset seg ut uten å bry seg. Vi har latt han gå uten hele jula så nå har han god kontroll. 4 år er veldig sent, og vitner om latskap hos foreldre når det gjelder de aller fleste. Innen/ rundt 3 års alderen bør de fleste klare seg uten bleie iallefall på dagtid. Anonymkode: 5d661...2a9 Så selvgod du er da. Anonymkode: a8e24...cb4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #17 Skrevet 2. januar 2018 Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling, der «oppfordrer» vi alle som er/blir 2 år til å gå på do. Det er sååå lurt og til god hjelp seinere. Her er erfaringen at de fleste slutter mellom 2år og 4 år. Og at jentene som oftest slutter før guttene, dette har vi sett i flere år nå! men alle er forskjellig, og alle bruker forskjellig tid på å slutte, ingenting er rett eller feil Anonymkode: a9f84...050
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #18 Skrevet 2. januar 2018 Mine tre har alle sluttet før de var to år. Trent på potte siden de kunne sitte selv. Sluttet på natta når de var rundt 2,5 år. De fleste jeg vet om har sluttet en gang mellom to og tre år. Så vil tro det er en vanlig alder. Anonymkode: 92fb6...691
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2018 #19 Skrevet 2. januar 2018 Min jente sluttet på dagtid ved 3 års alder. Hun var nok klar før fysisk sett men vi slet med motivasjonen (er motstander av å påføre skam så det gjør det vel litt vanskeligere kanskje). Hun hadde ikke lyst rett og slett. Fikk heller ikke til så mye trening i hverdagen med barnehage og alt, så det måtte til en sommerferie for å løse det. Men uten bleie betyr fortsatt ikke helt selvstendig - hun sier fra når hun må men utsetter og utsetter så vi må ta ansvar for å få henne på do ellers går det fortsatt galt nå et halvt år senere. Bruker fortsatt nattbleie, aner ikke hvordan jeg skal få den av. Anonymkode: c437f...f98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå