Gå til innhold

Hvem arver huset hans?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har en bror som er litt selv utslettende til tider. Han har ikke særlig hod kontakt med faren sin men er ekstremt glad i lillebroren sin (min mann). Han har også en eldre bror som han kommer relativt greit overens med samt moren sin. 

Han sliter litt med depresjon og selvmedisinering, har prøvd alt jeg kan for å få han til å søke hjelp men uten nytte. Så kom jeg til å tenke på hva skjer med huset hans om han blir borte? Han er rett og slett ikke typen til å greie å gå på advokat møte og skrive ett testament, så lovlig hvem for boet hans?

Anonymkode: 60caf...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke har livsarvinger og ikke testamente arver vel foreldrene.

Anonymkode: 39915...a99

Skrevet

Hans far (og mor, om han har en mor) 

Anonymkode: 41fd4...18d

Skrevet

Foreldrene ja. 

Anonymkode: e493d...e1b

Skrevet

Ok takk for svar må få pratet med han om det. For heg vet at han absolutt ikke ønsker farens skal Arve både hus og bil etter han!

Anonymkode: 60caf...15e

Skrevet

Dette er vel ikke helt innenfor?

Anonymkode: 3cc5f...51f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er vel ikke helt innenfor?

Anonymkode: 3cc5f...51f

Hæ hva mener du?? Jeg sier ikke han skal noen ting bare opplyse han Om det. Vet at det er hans verste mareritt om faren arver! Vi snakket om dette senest i går og da sa han at han ønsket lillebroren hans skulle få alt. De hadde tegnet en livsforsikring på hverandre for en del år siden men den steg så voldsomt i pris hvert år at de sa den opp. 

Anonymkode: 60caf...15e

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ hva mener du?? Jeg sier ikke han skal noen ting bare opplyse han Om det. Vet at det er hans verste mareritt om faren arver! Vi snakket om dette senest i går og da sa han at han ønsket lillebroren hans skulle få alt. De hadde tegnet en livsforsikring på hverandre for en del år siden men den steg så voldsomt i pris hvert år at de sa den opp. 

Anonymkode: 60caf...15e

Jo, men hvis han dør, så vil det jo ikke gå ut over han som er død, at faren arver, eller hva?

Det vil gå ut over deg, og din mann? Som da helst skulle ha arvet i stede?

Jeg er enig med hun over. Det er langt fra innafor at du skal blande deg bort i dette. Det framstår, sett utenfra, fra mitt perspektiv, ekstremt grisk. 

Selv om du prøver å pynte på det, som baaaare godhet ovenfor han, ved å opplyse om at arven vil gå til noen andre enn dere.

»Vær snill å fiks det før du tar livet av deg, er du snill» 

Anonymkode: 0707f...60c

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men hvis han dør, så vil det jo ikke gå ut over han som er død, at faren arver, eller hva?

Det vil gå ut over deg, og din mann? Som da helst skulle ha arvet i stede?

Jeg er enig med hun over. Det er langt fra innafor at du skal blande deg bort i dette. Det framstår, sett utenfra, fra mitt perspektiv, ekstremt grisk. 

Selv om du prøver å pynte på det, som baaaare godhet ovenfor han, ved å opplyse om at arven vil gå til noen andre enn dere.

»Vær snill å fiks det før du tar livet av deg, er du snill» 

Anonymkode: 0707f...60c

Det hun sa! 👆🏻

Anonymkode: 33c53...ee1

Skrevet

Som et par andre sier, Hi, så er det problematisk at du og din mann (som er potensielle arvinger) snakker med ham om dette. Det kan ev. bli sett på som at dere presser ham, spesielt siden han ikke er helt stabil psykisk.

Likevel, hvis det er slik at han virkelig ikke ønsker at hans far skal arve ham, og han tidligere har vært tydelig på at han ønsker at broren skal arve ham, da må han jo skrive et gyldig testamente.

Så det å nevne for ham samtalen dere hadde for et par dager siden og si at hvis han ikke ønsker at faren (og ev. mor) skal arve ham hvis noe skulle skje - og så understreke at det ønsker du ikke, for han er viktig i livene deres og ønsker å beholde ham til dere er gamle og grå - så må han kontakte en advokat selv og få skrevet et gyldig testamente. Men prosessen med å ta kontak med advokat, møter med advokat osv., den bør du og mannen din holde dere milevis unna!

Hvis det er flere søsken enn han og din mann så bør du og din mann også snakke med denne broren om det kanskje er lurt å la søsknene ev. arve sammen, ev. at han setter føringer for det i et testamente, slik at man slipper ev. familiekrangler.

Men for all del - understrek at dere setter stor pris på ham og gleder dere til å ha mange, mange år sammen med ham i fremtiden, at han er viktig for dere og barna deres og at ingen kan erstatte ham og at dere derfor håper han vil søke hjelp. Tilby dere gjerne å hjelpe ham eller bli med ham til lege eller psykolog, skaff dere og ham informasjon om psykiske problemer, kontakt støttegrupper for pårørende til psykisk syke/rusmisbrukere, se om han kanskje kan være mer motivert for å snakke med f.eks. psykiatrisk sykepleier som er lavterskeltilbud i kommunene.

Oppmuntre ham til å søke hjelp for de problemene han har og støtt ham!

Anonymkode: f1db9...d32

Skrevet

My god. Jeg har en venninne som innynder seg i famlilen sin hver gang noen blir syke. Hun vinner hver gang. Hun skriver på facebook hvor kjærlig hun er, ryker uklar med alle familiemedlemmer men når det ikke er noe å arve, så uteblr hun. Familien har gjennomskuet henne men venner har ikke gjennomskuet. Hun får sympati hos venner, siden hun er så selvoppfordrende og hjelpsom. Jeg, som nærmeste venninne gjennom mange år, opplevde en traume som er vedvarende. Ingen lyd. Hun vet jo at hun ikke arver meg. Du høres ut som henne 

Anonymkode: eaae8...5be

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

My god. Jeg har en venninne som innynder seg i famlilen sin hver gang noen blir syke. Hun vinner hver gang. Hun skriver på facebook hvor kjærlig hun er, ryker uklar med alle familiemedlemmer men når det ikke er noe å arve, så uteblr hun. Familien har gjennomskuet henne men venner har ikke gjennomskuet. Hun får sympati hos venner, siden hun er så selvoppfordrende og hjelpsom. Jeg, som nærmeste venninne gjennom mange år, opplevde en traume som er vedvarende. Ingen lyd. Hun vet jo at hun ikke arver meg. Du høres ut som henne 

Anonymkode: eaae8...5be

Hvorfor er du venninne med en sånn person?

Anonymkode: 73385...480

Skrevet

Joda bare fortel du. Han vil ikke at pappan skal arve så gjør han oppmerksom på det.

Skrevet

Ja men kjære dere nå misforstår dere noe voldsomt her altså! Han eier en knøtt liten leilighet i en firemannsbolig hvorav det meste er gjeld. Men han eier en bil som han deler interessen med min mann. Den bilen er hans store stolthet. Han vill under ingen omstendigheter at dette går til sin far. Om arven hans går til hans mor eller fattige barn i Afrika kunne jeg ikke brydd meg mindre om! Men jeg vet at dette er utrolig viktig for han! Jeg er ikke grisk og hverken trenger eller ønsker hans sine få skarve kroner for det er i teorien det det blir. Vet at mannen min er utrolig glad i han og de tilbringer vert ledig minutt de har sammen. Om så bare å sitte i samme rom og se TV. 

Så ta dere en bolle! Det var han som brakte opp temaet og ønsket å vite det siden han ikke ville faren skulle få noe!!

Anonymkode: 60caf...15e

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ hva mener du?? Jeg sier ikke han skal noen ting bare opplyse han Om det. Vet at det er hans verste mareritt om faren arver! Vi snakket om dette senest i går og da sa han at han ønsket lillebroren hans skulle få alt. De hadde tegnet en livsforsikring på hverandre for en del år siden men den steg så voldsomt i pris hvert år at de sa den opp. 

Anonymkode: 60caf...15e

Han får skrive testamente, da. Det er helt lovlig.

Anonymkode: 03d82...a19

Skrevet

Min bror hsr ingen barn eller samboer/ektefelle. Hvis han skulle dø ville alt gått til foreldrene våre og hvis de døde ville det gått videre til oss søsken. Våre foreldre og vi søsken har nok til å leve et normalt liv, så han har skrevet et testamente der han gir arven direkte til hans onkel barn (dvs mine barn, da kun jeg av søskenene har barn). Det er lett å sette opp testamente, man trenger ikke advokat. Kun to vitner som skriver under på at han selv skriver under testamentet sitt.

Anonymkode: 42289...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...