Gå til innhold

Hun sier hun vil dø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 7 år er som jenter flest. Glad i barbie, perler, bamser og å tegne. Hun går på turn, og er flink. Læreren sier hun er populær på skolen, har mange venner, og at hun trives. 

Likevel. Fra tid til annen - og gjerne i konfrontasjoner med oss foreldrene - går hun i svart. Det kan være at hun har sittet en time med iPaden eller at hun mobber lillesøster. Hun blir voldelig og skriker at hun har et fælt liv. Hun vil dø. 

Hvordan kan hun være sånn? Vi irettesetter henne når det trengs, hun har alt hun kan tenke seg, men likevel. Vi gir henne ros og kjærlighet, trøst og støtte. 

Noen med erfaringer fra lignende? Det begynner å bli skummelt. 

Anonymkode: 3ff1e...52e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn gjør det samme, men det er grunnet at barnefar har sviktet han. Og han tror selv at det er fordi det er noe galt med ham. 

Barn som har sånne utbrudd, har enten en hemmelighet de ikke forteller, eller reagerer på noe mindre fungerende i familien/skole eller annet. Hun føler tydelig ikke at hun har verdi. Så det må dere jo jobbe med. Min gutt får mye hjelp igjennom kommunen. 

Anonymkode: d8c04...c59

Skrevet

Oh, dette kjenner jeg til! 

Min sjuåring blir også i overkant dramatisk over småting - og jeg har hørt x antall ganger at h*n bare vil dø. Dette har blitt sagt når noe stritter i mot, gjerne filleting som hvor lenge det er spilletid på nettbrettet. 

Anonymkode: 6223a...161

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn gjør det samme, men det er grunnet at barnefar har sviktet han. Og han tror selv at det er fordi det er noe galt med ham. 

Barn som har sånne utbrudd, har enten en hemmelighet de ikke forteller, eller reagerer på noe mindre fungerende i familien/skole eller annet. Hun føler tydelig ikke at hun har verdi. Så det må dere jo jobbe med. Min gutt får mye hjelp igjennom kommunen. 

Pisspreik. Barn sitter ikke nødvendigvis på en stor og betent hemmelighet bare fordi de oppfører seg som drama queens innimellom.

HI: du må være i forkant. Begrense spilletiden, for det blir unger ofte oppkjørte og rastløse av, og da går de amok når man stopper dem. Og gå inn i konfliktene mellom henne og søsteren før det utarter. Vær mer på hugget.

Anonymkode: 4deef...787

Skrevet

Det er helt vanlig på den alderen. Det betyr bare at de har begynt å forstå litt av hva døden er og at de bruker det til å "manipulere" oss voksne. Det er det samme som kyllingen de drev med da de var 2-3.

Anonymkode: 339bf...ae7

Skrevet

Det er da slettes ikke unormalt at unger i den alderen vil dø.  Eller de vil ikke dø, men de sier det. Det er nok den verste trusselen de kan komme på, eller den sterkeste måten de klarer å uttrykke følelser eller manipulasjon på. 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig på den alderen. Det betyr bare at de har begynt å forstå litt av hva døden er og at de bruker det til å "manipulere" oss voksne. Det er det samme som kyllingen de drev med da de var 2-3.

Ikke kyllingen men hylingen 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull, det har du ingen grunnlag for å påstå

Anonymkode: 4004d...dde

Skrevet

Åh, takk for gode svar fra dere «storebarns-mødre.» Jeg ante virkelig ikke at unger i den alderen truet med døden, så på meg har det kommet fullstendig overraskende. *Kjempelettet*

HI

Skrevet

Jeg har en femåring som noen ganger også går i svart som du sier og blir så sint at han kan begynne å slå seg selv, bite seg i armen eller klore seg selv. Et stort dramatisk talent her i huset.

Anonymkode: 03dec...25e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull, det har du ingen grunnlag for å påstå

Jasså? Snodig at alle profesjonelle rundt oss sier det samme da. Men du vet vel bedre enn utdannet psykolog. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jasså? Snodig at alle profesjonelle rundt oss sier det samme da. Men du vet vel bedre enn utdannet psykolog. 

Det bør du kanskje belegge litt mer. For selv om det gjelder ditt barn, i deres situasjon, så har ikke alle barn traumer. Og de kan fint rope "jeg vil dø!" bare for å sjokkere.

Skrevet

Jeg var en sånn unge🙈 Fikk jeg kjeft eller ikke fikk det som jeg ville så skrek jeg og sa jeg ville dø. Holdt vel på sånn da jeg var rundt 6-7 år. Jeg ville jo såklart ikke dø;) Min sønn hadde også en slik periode da han var rundt 6 år. Det går over:)

Anonymkode: 3c284...15f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke på, at de har sagt at alle barn som påfører seg sånn har opplevd noe vondt

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åh, takk for gode svar fra dere «storebarns-mødre.» Jeg ante virkelig ikke at unger i den alderen truet med døden, så på meg har det kommet fullstendig overraskende. *Kjempelettet*

HI

Det er ikke vanlig, men det kan være ulike årsaker til at det er slik, alt fra ADHD eller andre diagnoser til et traume. Søk hjelp.

Anonymkode: eb256...e6f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen psykolog som er oppdatert faglig hadde påstått dette. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen psykolog som er oppdatert faglig hadde påstått dette. 

Altså at det må skyldes et traume. 

Et tegn på at barnet enten ikke har det godt eller sliter med følelsesregulering pga en diagnose, det er det derimot.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanlig, men det kan være ulike årsaker til at det er slik, alt fra ADHD eller andre diagnoser til et traume. Søk hjelp.

Min datter sier av og til at hun vil dø, hun har autisme... Vi prøver rett og slett å ikke gi det så mye oppmerksomhet når hun sier det, for hun mener det jo ikke! Det er bare noe hun sier når hun ikke får til å uttrykke seg på annen måte.

Anonymkode: 870aa...521

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et tegn på at barnet enten ikke har det godt eller sliter med følelsesregulering pga en diagnose, det er det derimot.

Hjelpe meg, så dramatisk vi er :legrine:

Anonymkode: 6223a...161

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jasså, du vet bedre du også? 

Jo, det er pga traume. Ikke lat som om du aner noe om oss og vår situasjon . 

Skrevet

Sånn prøvde sønnen min seg på også. Han har fått klar beskjed om at sånne ting ikke er greit å si, og nei, det er faktisk ikke noe synd på deg. Moren min er verdens største offer for ALT i hele verden, og verken jeg eller faren orker at sønnen vår skal begynne å dyrke dramaqueenen i seg, så han blir kuttet tvert av om han prøver seg på idiotiske uttalelser/offertendenser. Det er så klart lov å være lei seg og å vise det, men det er ikke ok å "ta av" i feil retning. Da må ungen hjelpes ut av det før det eventuelt blir et mer langvarig mønster, mener nå jeg. (Hos noen er det jo tydeligvis bare en fase, da.)

Anonymkode: 43b38...236

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jasså, du vet bedre du også? 

Jo, det er pga traume. Ikke lat som om du aner noe om oss og vår situasjon . 

Og dermed aner du en hel masse om HIs barn? Halloooooo...?

Skrevet

Datteren kunne rope slike ting i en kortere fase på omtrent den alderen. Jeg satte det i samme kategori som "Du er verdens værste mamma!" og "Jeg får aldri lov til noen ting!" osv. 

Hun fikk også beskjed på at slikt sier man ikke for det er for alvorlig til å tulle med. Hun stoppet veldig fort.

Sønnen min sa det en gang. Men det var i senga si, en kveld, helt rolig. Det viste seg at han ble mobbet, og det ble tatt tak i det. Heldigvis. Det var noe helt annet enn dramaversionen.

Anonymkode: 0cefd...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...