Gå til innhold

Hva blir best for kattene i kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal reise bort på besøk og kommer hjem igjen i natt. Har to katter som vanligvis går ut og inn gjennom katteluke. Jeg vet ikke hvordan de reagerer på raketter og mye bråk. Tenkte derfor å låse dem inn på et rom i kjelleren med vann, mat, litt godis, seng, tepper og tissekasse. Men nå er jeg i tvil... Bør jeg heller la dem gå fritt rundt i huset? Hvis de da er ute når det smeller, kan det jo hende at de stikker av? Det er snakk om ca 7 timer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av dere bør bli hjemme eller ta med dyrene. Vi har hund. Jeg ville aldri reist fra den på en slik dag. Mann og barn går ut for å se på rakettene midnatt, jeg blir inne med hunden selv om den nå er 4 år og aldri leer så mye som en muskel når raketter smeller ute.

Anonymkode: e7050...1ff

Skrevet

Du må iallefall stenge luken tidlig! Rakettene begynner alltid tidligere enn lovlig. Jeg er også usikker på om jeg skal ka de gå fritt, eller avgrense litt. Er redd at de kan få panikk om jeg stenger den inne i et rom, at jeg heller skal gi del mulighet til å gå der dem vil. Jeg setter radio på ganske høyt både oppe og nede i huset, for å døyve snellene litt :)

Anonymkode: 4fb14...abb

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En av dere bør bli hjemme eller ta med dyrene. Vi har hund. Jeg ville aldri reist fra den på en slik dag. Mann og barn går ut for å se på rakettene midnatt, jeg blir inne med hunden selv om den nå er 4 år og aldri leer så mye som en muskel når raketter smeller ute.

Stor forskjell på hund og katt..

Skrevet

Vi lar katten gå inn og ut som vanlig. Den bryr seg minimalt om rakettene.

Anonymkode: 1dbc6...6c2

Skrevet

Ok? Hvordan forskjell er det på hund og katt?

Har aldri hatt katt, bare hunder, så vet ikke. Tenker bare at jeg ville bry meg like mye om alle mine dyr på en slik dag, selv om jeg må innrømme at jeg ikke er bekymret for gullfiskene våre. Tror ikke de får med seg så mye smell i akvariet sitt 😊

Skrevet

Hadde stengt luken, men latt de gå fritt i huset😊Mine bryr seg ikke særlig om smellene, men de får ikke være ute i dag. I år skal vi være hjemme, men har vært borte før uten dårlig samvittighet😊

Skrevet
28 minutter siden, Collette skrev:

Vi skal reise bort på besøk og kommer hjem igjen i natt. Har to katter som vanligvis går ut og inn gjennom katteluke. Jeg vet ikke hvordan de reagerer på raketter og mye bråk. Tenkte derfor å låse dem inn på et rom i kjelleren med vann, mat, litt godis, seng, tepper og tissekasse. Men nå er jeg i tvil... Bør jeg heller la dem gå fritt rundt i huset? Hvis de da er ute når det smeller, kan det jo hende at de stikker av? Det er snakk om ca 7 timer. 

Ikke la de kunne komme ut, lukene må stenges i god tid. For hvis det smeller nærme så kan de få panikk og gjemme seg ute. Siden dere ikke vet hvordan de reagerer, så regner jeg med at det er kattenes første nyttårsaften? Da synes jeg dere ikke burde reise fra de, før dere vet om de ikke bryr seg eller er hysterisk redde.

Katten min blir veldig redd og gjemmer seg, hvis det smeller når hun er ute, ser det i dagene før nyttårsaften.Men inne bryr hun seg ikke i det hele tatt, leer knapt et øyelokk. Så jeg kunne fint reist fra henne på nyttårsaften, har vært hjemme såpass mange nyttårsaftener og sett det. Men dere vet ikke det enda, og da synes jeg ikke at man reiser i fra. Det ansvaret må man ta når man har dyr.

Men la de for alt i verden ikke ha mulighet til å komme ut

Anonymkode: 70fc4...d7a

Skrevet

Ville låst katteluken og hatt dem løs i huset. Ha også på tv for å døyve ut lyden av raketter. Kanskje de ikke bryr seg, men det kan være mange fulle ungdommer som er ute og vandrer og jeg har hørt historier hvor de har gjort helt forferdelige ting mot katter.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stor forskjell på hund og katt..

Hvordan da?

Skrevet

La de gå inn og ut som før, da har de jo mulighet til å krype under sofaen eller annet om de blir redde. 

Anonymkode: 57e06...f8f

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke la de kunne komme ut, lukene må stenges i god tid. For hvis det smeller nærme så kan de få panikk og gjemme seg ute. Siden dere ikke vet hvordan de reagerer, så regner jeg med at det er kattenes første nyttårsaften? Da synes jeg dere ikke burde reise fra de, før dere vet om de ikke bryr seg eller er hysterisk redde.

Katten min blir veldig redd og gjemmer seg, hvis det smeller når hun er ute, ser det i dagene før nyttårsaften.Men inne bryr hun seg ikke i det hele tatt, leer knapt et øyelokk. Så jeg kunne fint reist fra henne på nyttårsaften, har vært hjemme såpass mange nyttårsaftener og sett det. Men dere vet ikke det enda, og da synes jeg ikke at man reiser i fra. Det ansvaret må man ta når man har dyr.

Men la de for alt i verden ikke ha mulighet til å komme ut

De er voksne og veldig trygge sånn ellers, så tror egentlig ikke de vil bry seg så mye. Skal høre med tidligere eier. 😊

Skrevet
1 minutt siden, Collette skrev:

De er voksne og veldig trygge sånn ellers, så tror egentlig ikke de vil bry seg så mye. Skal høre med tidligere eier. 😊

Gjør det, det var lurt :) Men uansett hold de inne i god tid. Som sagt, min bryr seg ingenting inne. Men jeg tabbet meg ut et år og slapp den ut for seint og hun kom ikke inn igjen i tide før det satte i gang. Fikk en noe frynsete katt inn klokka 7 om morgenen, da hadde hun nok gjemt seg hele natten, for ingen lokkinger kunne få henne frem så hun kunne komme inn. dette er en katt som nesten aldri er ute om nettene

Skrevet

Vi har også en katt som blir veldig redd på nyttårsaften. Vi fikk tak i beroliggende spray hos dyrlegen som vi sprayer på plasser som katten ligger på. Han blir holdt inne hele dagen og skal ikke være alene når rakettene skytes opp. Katter reagerer ulikt, noen bryr seg ikke mens andre blir livredde. Vår ble desverre helt panisk i fjor. Jeg vil anbefale dere å ta med dyr hvis det er første nyttårsfeiring. 

Anonymkode: c3750...8b3

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok? Hvordan forskjell er det på hund og katt?

Har aldri hatt katt, bare hunder, så vet ikke. Tenker bare at jeg ville bry meg like mye om alle mine dyr på en slik dag, selv om jeg må innrømme at jeg ikke er bekymret for gullfiskene våre. Tror ikke de får med seg så mye smell i akvariet sitt 😊

Hunder har ofte vaktinnstinkt og er mer avhengig av mennesker enn katter. Jeg er alltid sammen med hunden på nyttårsaften, men kattene klarer seg bedre uten meg.  De søker til en trygg gjemmplass om de er redde, fremfor å søke trygghet hos mennesket slik en hund ville gjort :) selvsagt, noen katter kan sikkert bli veldig redde, og da er der best å få noe beroligende hos dyrlegen samt passe litt på. Men min erfaring er at kattene bryr seg lite, og trekker seg unna for å skjerme seg, mens hunder ofte er mer redde og trenger at vi er der sammen med dem. Hunden min blir med oss på besøk i kveld, kattene blir hjemme med radioen på :)

Skrevet

katten brydde seg ikke i det hele tatt, den satt i vinduet og så, hunden derimot var veldig redd 

Anonymkode: 5ee55...fc9

Skrevet

Katten min er veldig redd på nyttårsaften.Han er selvfølgelig inne i god tid.Ute på morgene på nyttårasaften også går han inn igjen å får ikke komme ut mer før neste dag. Han har ikke vært ute omtrent etter nyttårsaften.Fortsatt litt redd for å gå ut.Ingen forskjell på hund å katt.Alle dyr blir redde for raketter. Fugler ,hunder ,katter alle dyr.Raketter er noe herk å burde vært forbudt.

Anonymkode: ebcf6...eb0

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katten min er veldig redd på nyttårsaften.Han er selvfølgelig inne i god tid.Ute på morgene på nyttårasaften også går han inn igjen å får ikke komme ut mer før neste dag. Han har ikke vært ute omtrent etter nyttårsaften.Fortsatt litt redd for å gå ut.Ingen forskjell på hund å katt.Alle dyr blir redde for raketter. Fugler ,hunder ,katter alle dyr.Raketter er noe herk å burde vært forbudt.

Alle dyr kan bli redd, ikke nødvendigvis. Mine satt i vinduet og fulgte med😅

Skrevet

Så bra at din katt synes det helle var artig.Det synes ikke min.Og de fleste dyr er veldig redde for raketter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...